• Mongoliet

Varför mjäkas det föräldrar överallt?

Överallt i samhället mjäkas det med föräldrar. På jobb, i affärer, på gatan, på bussen, på forum mm. Borde det inte vara mycket hårdare krav på att bli förälder? Så att vi slapp massa gnälliga föräldrar i alla möjliga miljöer. Underlätta enormt för oss andra ju. Samhället i stort skulle må så mycket bättre.

• Svar på tråden Varför mjäkas det föräldrar överallt?
  • Mongoliet

Denna tråden kommer att tas bort men alla jävla trådar skrivna av kvinnor som undrar var de ska hitta sex är ok. Förklara det snälla ni på Familjeliv? Förklara hur fan ni tänker.

• Aniiee

Tyvärr kan vi inte ställa kraav på vilkas som får bli föräldrar. Sverige är inte Starship Troopers.

Det finns absolut saker som man kan kräva av föräldrarna när de väl är föräldrar. Avvägt mot vad vi kan och ska göra för att underlätta barnafödande och barnahavande, så att vi underhåller populationsstorleken. Till och med med alla invandrare (som folk klagar på föder för mycket barn) så föds det på håret för lite barn i Sverige (1.85 barn/kvinna mot det behövda 2,1)

Sedan så är det mest på forum det fakstiskt gnälls. Mest av sånna som inte har barn.

I have a growing lack of disgust for you
  • Mongoliet
    Aniiee skrev 2018-11-17 19:27:16 följande:

Tyvärr kan vi inte ställa kraav på vilkas som får bli föräldrar. Sverige är inte Starship Troopers.

Det finns absolut saker som man kan kräva av föräldrarna när de väl är föräldrar. Avvägt mot vad vi kan och ska göra för att underlätta barnafödande och barnahavande, så att vi underhåller populationsstorleken. Till och med med alla invandrare (som folk klagar på föder för mycket barn) så föds det på håret för lite barn i Sverige (1.85 barn/kvinna mot det behövda 2,1)

Sedan så är det mest på forum det fakstiskt gnälls. Mest av sånna som inte har barn.

Om det föds för lite känns som att det är en annan diskussion. Tror att nervöxt inte är av ondo. Svårare att skaffa ett djur än barn i Sverige. Rätt märkligt egentligen. Tycker jag märker av hur det gnälls på föräldrar i verkligheten också. Inte lika tydligt såklart.
  • OlgaElvira

Vad betyder ordet mjäkas? Har aldrig hört det tidigare, är det något dialektalt?

• Mongoliet
    OlgaElvira skrev 2018-11-17 19:49:35 följande:

Vad betyder ordet mjäkas? Har aldrig hört det tidigare, är det något dialektalt?

Det är ett väldigt vanligt svenskt ord som används vardagligen av folk i hela landet. Inte alls dialektalt. Läser du böcker eller tidningar ibland?
  • Mongoliet
    Fiona M skrev 2018-11-17 19:37:05 följande:

Hur mjäkas det med föräldrar?

På jobb har man mer överseende med föräldrar. Precis som inte allas tid är lika mycket värd. Föräldrar har ofta svårt att inse detta.
  • Mongoliet
    Limajo skrev 2018-11-17 19:41:27 följande:

På vilket sätt menar du att det ?mjäkas?? Barnvagnsplats på bussen (var ska de annars stå?), föräldraledighet (är ju för barnens bästa och för att många ens ska kunna ha råd att skaffa barn) eller vad är det?

Däremot kan jag hålla med om att många föräldrar är gnälliga och kräver rättigheter de inte har (som företräde på bussen som diskuterades i en tråd nyligen).

Kanske bara borde vara för de som har råd då. Eller de som vill prioritera barn, precis som allt annat.
  • Fiona M
    Mongoliet skrev 2018-11-17 19:58:43 följande:
    På jobb har man mer överseende med föräldrar. Precis som inte allas tid är lika mycket värd. Föräldrar har ofta svårt att inse detta.
    Menar du att de kan ta föräldraledigt eller gå ner i tid?
    Utöver det har jag inte märkt ngn skillnad i attityd på mina jobb.
  • Fiona M
    Mongoliet skrev 2018-11-17 20:00:02 följande:
    Eller de som vill prioritera barn, precis som allt annat.
    Hur tänker du här? Hur prioriterar man då?

Jag är lärare, och att vara välbeställd är sällan en faktor i hur bra föräldrarna är.
Svar på tråden Varför mjäkas det föräldrar överallt?