• AndreaBD

Så orolig för son som använder droger... ????

Det behöver inte vara hel-katastrof. De flesta ungdomar dricker ibland och testar hasch. Jag har själv två vuxna barn med ADHD som också har gjort så. De har ändå blivit ordentliga vuxna. Viktigt är att du har en fortsatt någorlunda bra relation till honom. Prata med honom, gör något tillsammans och var inte för negativ. Visa lite förtroende för honom också, i situationer då man kan ha det. Han är ändå snart vuxen och måste börja ta ansvar själv. Även om det ibland verkar som om de inte behöver föräldrarna, så gör de det, i ganska hög grad, i den åldern. Så, håll en bra kontakt, var intresserad i vad han gör!

• AndreaBD
    AmericanMommy skrev 2018-11-17 01:25:01 följande:

Fast den tyngsta drogen han tar är ju adhd medicinen, den är oftast amfetamin. Det är ju mycket värre än både alkohol och hasch. Det skulle ju vara bra om han inte tog något av de 3 drogerna. Men det är svårt att få ungdomar att sluta dricka och röka på. Men jag håller med många i denna tråden att alkohol är är värre än hasch.

Om man inte har någon aning så ska man hålla tyst istället för att försöka skrämma föräldrar med felinformation. Och jag hoppas att TS bara lyssnar på behandlande läkare, eller tar reda på själv hur det ligger till.
  • AndreaBD
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 12:08:49 följande:
    Fast det är ju troligtvis en läkare som gett honom det. En helt annan sak. Dumt att skriva så
    Och framför allt så vet man att de som INTE medicinerar verkligen har tendens att ta till droger som tonåringar eller unga vuxna. Och då är det oftast tyngre droger än hasch. En tonåring som medicinerar är mycket bättre än en som missbrukar.
  • AndreaBD
    Anonym (Ally) skrev 2018-11-17 11:39:53 följande:

Tack! Känns lite lättare när jag läser era svar. Skulle vilja snabbspola tiden så han plötsligt är 25.. Jag tycker att vår relation är bra, jag försöker hitta på saker att göra med honom och han kan nog prata med mig om mycket. Ibland lite för mycket, vore nästan skönt om han mörkade mer...

Känner igen det, min son berättade också allting. Då blir man kanske mer orolig - MIN mamma hade blivit skogstokig om hon hade vetat vad jag höll på med som ung vuxen (och det har ju gått bra för mig också) - men samtidigt så har du mer koll.
  • AndreaBD
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 12:21:56 följande:
    har jag sagt något annat?
    Inte alls, jag höll med dig.
  • AndreaBD
    Anonym (Ally) skrev 2018-11-17 11:43:29 följande:

Och jag kommer aldrig kunna godkänna att han röker. För mig är det helt fel, jag är säkert mossig och medelålders men det finns inget alternativ där...

Det är helt rätt att du visar att du är emot rökning. Om han sedan ändå skulle få för sig att röka, så finns det inte mycket du kan göra. Även mina två röker. Ändå ska medicinen även ge lite skydd där, dvs. rökning ger ju en viss kick, man känner att man kan tänka klarare (det bara känns så, kanske för att det är lite uppiggande). Så jag tror att det är främst tonåringar som inte medicinerar, som tar till cigg, alkohol, droger för att försöka få lite mer ordning i hjärnan.
  • AndreaBD
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 12:26:07 följande:
    Aha, trodde tvärtom när du citerade mig, men då missförstod jag bara.
    Jag får vara tydligare nästa gång. Ibland hänger jag på när någon säger något liknande och jag har något att säga som kan passa till det.
  • AndreaBD

Anonym (anonym) skrev 2018-11-17 12:07:29 följande:
    Det gör verkligen inte alls de flesta.
    Nja.... det beror på. Jag vet inte hur mycket det skiljer sig mellan min generation och nutidens ungdomar, och jag kanske inte kan jämföra rakt av då jag inte gått i skolan i Sverige utan i annat europeisk land, men jag vet att så gott som alla i min klass hade rökt hasch i 9:an. Och det var ändå en "bra" skola. Bara jag hade uppenbarligen missat det och hörde det första några år senare. ;)  Och mina barn har provat, tyvärr.

Och man har också haft anonyma enkäter på högstadiet, som har visat att relativt många har provat hasch. Där vet man förstås inte säkert om de säger sanningen. Är själv högstadielärare - jag har bara en gång sett det under skolaktiviteter, dvs under 9:ornas avslutningsfest var alla pojkar i en klass höga. Vi var inte glada. Annars verkar det förstås rimligt att antar att de inte röker på just under skoltid.
  • AndreaBD
    Anonym (Fd hasch brukare) skrev 2018-11-17 13:22:13 följande:

Många med en större problematik utöver sin adhd som brukar drogen alkohol går ofta vidare till cannabis men då det bråkas om det och de blir behandlade och straffade som brottslingar bara för att dom inte ville vara aggressiva på alkohol utan kunna slappna av och finna ett lugn.. Så går de vidare till  lsd, E, tramadol, xnax, (tjack, väldigt vanligt i den gruppen) och vid tramadolen och därefter har det börjat att gå utför på riktigt då de ofta gillar dra lina istället för att röka en sån svag drog som cannabis och söker sedan bra mycket starkare grejer.

Tänk om sverige kunde fatta någon gång att alkoholen är inkörsporten och att alkoholen är farligare än cannabis. T om cigg är farligare än cannabis.

Så du som förälder som motsätter dig att läsa på om detta ifrån länder som har legaliserat och driver en (riktig) forskning, istället för att manipulera forskningsrapporter som sveriges cannabis motståndare gör.. Du förbättrar ju inte relationen, du utökar inte förståelsen, du vägrar ta till dig fakta, kunskap öppna upp sin trångsynhet, respekten för en annan individs val / behov och mitt i allt så har du både kränkt personens självvärde, rätten till sin kropp, förstört samförståndet, relationen, förtroendet och tappat respekten av den redan utsatta som gör vad den kan dör att orka ta sig vidare, fysiskt som psykiskt. O med tanke på att cannabis är mindre farligt än de 2 mest brukade drogerna så vad är det att tjafsa om egentligen?

Ett ex på vad som "manipuleras" i forskningsrapporten är t ex; "Antalet dödsfall i bilolyckor har ökat pga cannabis".

I själva verket så står det egentligen att "det har inte blivit mer dödsfall isen legaliseringen utan tvärtom, den har minskat i trafiken men antalet som har cannabis i kroppen har ökat. Men det betyder inte att personen var under ett rus vid framförande utav fordon utan det betyder att allt fler personer brukar och att cannabis syns kvar längre men är inte en direkt orsak till olyckan! Det är bara det att man kan påvisa att personen har brukat cannabis efter längre tid än vad man kan se alkoholen. En helt klar förvrängning som dom alltid kör med när det talas om cannabis i trafik t ex.

Förbjud Alkoholen också eller legalisera cannabisen !

I dagsläget så kan staten likställas med de kriminella gängen. Staten har monopol på alkoholen som folket dör utav. Gängen har monopol på cannabis som människor dör utav. Skillnaden i detta är att substansen alkohol dödar faktiskt medans substansen cannabis inte dödar utan kriget bakom dödar.

Ställ ner flaskan / burken och gör om och gör rätt, Tack!

Jag vet att man ofta överdriver det där med cannabis. Men en sak som jag måste rätta: Du skriver att det är inte lika farlig som rökning. Nu har jag  inte dubbelkollat det, men jag har för mig att det är mycket större risk att få lungcancer om man röker cannabis än om man bara röker cigaretter. Jag vet inte exakt hur mycket man utgår ifrån då, men det ska finnas ganska elaka cancerogena ämnen i cannabisröken.

En annan risk är att man kan få hasch-psykos. Det verkar som om vissa människor är känsliga där. Har man inte fått det från början, så lär man inte få det senare heller. Men det finns de som får.

Annars håller jag med dig om att alkohol är betydligt värre. Om det inte vore legalt, skulle man ju inte legalisera det nu. Men man vill nog inte heller legalisera fler skadliga ämnen. Jag tycker dock man bör få använda cannabis i större utsträckning där det är medicinskt indicerat.
  • AndreaBD
    Anonym (Fd hasch brukare) skrev 2018-11-17 13:22:13 följande:

Många med en större problematik utöver sin adhd som brukar drogen alkohol går ofta vidare till cannabis men då det bråkas om det och de blir behandlade och straffade som brottslingar bara för att dom inte ville vara aggressiva på alkohol utan kunna slappna av och finna ett lugn.. Så går de vidare till  lsd, E, tramadol, xnax, (tjack, väldigt vanligt i den gruppen) och vid tramadolen och därefter har det börjat att gå utför på riktigt då de ofta gillar dra lina istället för att röka en sån svag drog som cannabis och söker sedan bra mycket starkare grejer.

Tänk om sverige kunde fatta någon gång att alkoholen är inkörsporten och att alkoholen är farligare än cannabis. T om cigg är farligare än cannabis.

Så du som förälder som motsätter dig att läsa på om detta ifrån länder som har legaliserat och driver en (riktig) forskning, istället för att manipulera forskningsrapporter som sveriges cannabis motståndare gör.. Du förbättrar ju inte relationen, du utökar inte förståelsen, du vägrar ta till dig fakta, kunskap öppna upp sin trångsynhet, respekten för en annan individs val / behov och mitt i allt så har du både kränkt personens självvärde, rätten till sin kropp, förstört samförståndet, relationen, förtroendet och tappat respekten av den redan utsatta som gör vad den kan dör att orka ta sig vidare, fysiskt som psykiskt. O med tanke på att cannabis är mindre farligt än de 2 mest brukade drogerna så vad är det att tjafsa om egentligen?

Ett ex på vad som "manipuleras" i forskningsrapporten är t ex; "Antalet dödsfall i bilolyckor har ökat pga cannabis".

I själva verket så står det egentligen att "det har inte blivit mer dödsfall isen legaliseringen utan tvärtom, den har minskat i trafiken men antalet som har cannabis i kroppen har ökat. Men det betyder inte att personen var under ett rus vid framförande utav fordon utan det betyder att allt fler personer brukar och att cannabis syns kvar längre men är inte en direkt orsak till olyckan! Det är bara det att man kan påvisa att personen har brukat cannabis efter längre tid än vad man kan se alkoholen. En helt klar förvrängning som dom alltid kör med när det talas om cannabis i trafik t ex.

Förbjud Alkoholen också eller legalisera cannabisen !

I dagsläget så kan staten likställas med de kriminella gängen. Staten har monopol på alkoholen som folket dör utav. Gängen har monopol på cannabis som människor dör utav. Skillnaden i detta är att substansen alkohol dödar faktiskt medans substansen cannabis inte dödar utan kriget bakom dödar.

Ställ ner flaskan / burken och gör om och gör rätt, Tack!

Jag vet att man ofta överdriver det där med cannabis. Men en sak som jag måste rätta: Du skriver att det är inte lika farlig som rökning. Nu har jag  inte dubbelkollat det, men jag har för mig att det är mycket större risk att få lungcancer om man röker cannabis än om man bara röker cigaretter. Jag vet inte exakt hur mycket man utgår ifrån då, men det ska finnas ganska elaka cancerogena ämnen i cannabisröken.

En annan risk är att man kan få hasch-psykos. Det verkar som om vissa människor är känsliga där. Har man inte fått det från början, så lär man inte få det senare heller. Men det finns de som får.

Annars håller jag med dig om att alkohol är betydligt värre. Om det inte vore legalt, skulle man ju inte legalisera det nu. Men man vill nog inte heller legalisera fler skadliga ämnen. Jag tycker dock man bör få använda cannabis i större utsträckning där det är medicinskt indicerat.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2018-11-17 14:34:10 följande:

Bättre för vem?
    En substans kan gör skada oavsett om den är utskriven eller inte.
    Det är tom så att det är MASSOR som dör varje år av mediciner som läkare skrivit ut.
    Vi pratat om 500-1000 döda årligen och ungefär lika många skadade av läkemedel.

Visst. Men inte just av ADHD-medicinerna. Eftersom, även om de innehåller amfetamin, eller amfetaminliknande ämnen så är det ju så lågtdoserat att det inte alls har samma skadliga effekter. Så, mängden/dosen spelar en stor roll. Och syftet spelar stor roll.

Alkohol är också farlig. Om du dricker den i stora mängder. Inte om du dricker lite ibland och inte heller förstås till utvärtes bruk. Dvs om man desinficerar med det.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2018-11-17 14:49:44 följande:

Lungcancer för de som röker endast cannabis, så är prevalensen lägre än den delen av befolkningen som inte röker nått alls.(Men en liten marginal).
    Röker du med tobak, så ökar den igen.

Haschpsykos är ett begrepp som i princip enbart existerar i Sverige, det är nått som är fött ur stigmatisering.
    Psykos är en genetiskt sjukdom, som cannabis är en utlösare av många.
    Andra är alkohol, stress och traumatisk händelse som stora utlösare.
    Man kan inte heller se psykoserna öka när konsumtionen av cannabis ökat kraftigt, så den tesen är död.

Och inget av detta betyder att cannabis är ofarligt.
    Tyvärr måste man tillägga detta varje gång, för alldeles för många tänker enbart i svartvita termer.

Det vi ser idag och med forskning på cannabis, så kommer det ungefär 9 icke negativa på 1 negativ om cannabis(var nått år sedan jag kollade, så kan ha ändrat sig tills idag).

Dock tycker jag det värsta är med cannabis, det är att man lämnade över handeln till kriminellanätverk.
    Och det som är det värsta där, det är att de skiter fullständigt i hälsa eller ålder på de som köper.
    Och unga har en överexponering av lättillgängliga droger pga detta.

Hur menar du nu - röker endast cannabis? Jag har sett folk försöka röka med annat än tobak, minns en person som försökte röka med oregano istället. Det verkade funka någorlunda. Är det så att just kombinationen av cannabis och tobak ger hög lungcancerrisk? Tror dock inte att man vet.

Sökte just lite på nätet, det verkar inte vara riktigt säkert. Det är ju svårt att säga. Tänk om folk som röker hasch då röker färre cigaretter? Och man vill inte göra studier heller, då det är olagligt....

Det stämmer inte att begreppet haschpsykos bara existerar i Sverige. Jag vet säkert att den är minst lika känd i Tyskland och i England och Irland.

En psykos kan ha olika orsaker. Visst, det finns nog oftast ett genetiskt anlag. Men det är ju inte den enda anledningen. Och visst, man kan inte veta om det hade utlösts av annat om inte av hasch.
  • AndreaBD
    Anonym (Fd hasch brukare) skrev 2018-11-17 15:03:03 följande:
    Absolut är inte alla ämnen rakt av helt ultimat i cannabisen. Men att det skulle öka lungcancer är jag skeptisk till. Känner mer orolig när jag röker cigg än när jag brukade hasch i det syftet.

medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/levnadsvanor/patientinformation/tobak/tobakens-innehall/

Så illa är verkligen inte cannabis som listan om ciggaretter innehåller. Det dör 12000 årligen utav cigg. Det är tydligen mer än självmord, mord, olyckor och dödsfall utav droger tillsammans.
    Det är svårt att jämföra om så många fler röker cigg än vad som röker hasch. Jo, jag kollade precis det med lungcancer och det går nästan inte att säga, eftersom det är så svårt att forska fram något tillförlitligt där.
Svar på tråden Så orolig för son som använder droger... ????