Anonym (Fd hasch brukare) skrev 2018-11-17 13:22:13 följande:
Många med en större problematik utöver sin adhd som brukar drogen alkohol går ofta vidare till cannabis men då det bråkas om det och de blir behandlade och straffade som brottslingar bara för att dom inte ville vara aggressiva på alkohol utan kunna slappna av och finna ett lugn.. Så går de vidare till lsd, E, tramadol, xnax, (tjack, väldigt vanligt i den gruppen) och vid tramadolen och därefter har det börjat att gå utför på riktigt då de ofta gillar dra lina istället för att röka en sån svag drog som cannabis och söker sedan bra mycket starkare grejer.
Tänk om sverige kunde fatta någon gång att alkoholen är inkörsporten och att alkoholen är farligare än cannabis. T om cigg är farligare än cannabis.
Så du som förälder som motsätter dig att läsa på om detta ifrån länder som har legaliserat och driver en (riktig) forskning, istället för att manipulera forskningsrapporter som sveriges cannabis motståndare gör.. Du förbättrar ju inte relationen, du utökar inte förståelsen, du vägrar ta till dig fakta, kunskap öppna upp sin trångsynhet, respekten för en annan individs val / behov och mitt i allt så har du både kränkt personens självvärde, rätten till sin kropp, förstört samförståndet, relationen, förtroendet och tappat respekten av den redan utsatta som gör vad den kan dör att orka ta sig vidare, fysiskt som psykiskt. O med tanke på att cannabis är mindre farligt än de 2 mest brukade drogerna så vad är det att tjafsa om egentligen?
Ett ex på vad som "manipuleras" i forskningsrapporten är t ex; "Antalet dödsfall i bilolyckor har ökat pga cannabis".
I själva verket så står det egentligen att "det har inte blivit mer dödsfall isen legaliseringen utan tvärtom, den har minskat i trafiken men antalet som har cannabis i kroppen har ökat. Men det betyder inte att personen var under ett rus vid framförande utav fordon utan det betyder att allt fler personer brukar och att cannabis syns kvar längre men är inte en direkt orsak till olyckan! Det är bara det att man kan påvisa att personen har brukat cannabis efter längre tid än vad man kan se alkoholen. En helt klar förvrängning som dom alltid kör med när det talas om cannabis i trafik t ex.
Förbjud Alkoholen också eller legalisera cannabisen !
I dagsläget så kan staten likställas med de kriminella gängen. Staten har monopol på alkoholen som folket dör utav. Gängen har monopol på cannabis som människor dör utav. Skillnaden i detta är att substansen alkohol dödar faktiskt medans substansen cannabis inte dödar utan kriget bakom dödar.
Ställ ner flaskan / burken och gör om och gör rätt, Tack!
Jag vet att man ofta överdriver det där med cannabis. Men en sak som jag måste rätta: Du skriver att det är inte lika farlig som rökning. Nu har jag inte dubbelkollat det, men jag har för mig att det är mycket större risk att få lungcancer om man röker cannabis än om man bara röker cigaretter. Jag vet inte exakt hur mycket man utgår ifrån då, men det ska finnas ganska elaka cancerogena ämnen i cannabisröken.
En annan risk är att man kan få hasch-psykos. Det verkar som om vissa människor är känsliga där. Har man inte fått det från början, så lär man inte få det senare heller. Men det finns de som får.
Annars håller jag med dig om att alkohol är betydligt värre. Om det inte vore legalt, skulle man ju inte legalisera det nu. Men man vill nog inte heller legalisera fler skadliga ämnen. Jag tycker dock man bör få använda cannabis i större utsträckning där det är medicinskt indicerat.