• Anonym (Vad sker)

Socanmälan efter polis hjälpt mig med våld i hem?

Jag har blivit misshandlad av min sambo och tog mig mod att ringa polisen i smyg nu ikväll. Polisen kom och grep honom och berättade för mig att dom måste göra en orosanmälan för barnen då det funnits våld i hemmet. Jag har panik och mår skit, kommer dom ta mina barn nu för jag ringde efter hjälp? :?(

Barnen har inte behövt se eller höra något men polisen da att det är standard att dom skickar in en anmälan om oro vid dessa brott. Så nu mår jag ännu sämre då jag är livrädd att även barnen ska tas ifrån mig. Jag har ju inte gjort något fel :?(????

Vad kan jag förvänta mig?

Också stressad då min äldstas pappa (mitt ex) kommer få ta del av detta och säkert göra allt för att jävlas med mig nu :?(... mår skit :?(

• Svar på tråden Socanmälan efter polis hjälpt mig med våld i hem?
  • Anonym (Kludd)

Hej. Var inte orolig utan var stolt över dig själv att du tagit första steget ur en farlig relation. Ta hand om dig, du och dina barn har alla förutsättningar för att få det bättre nu.

• Anonym (Kludd)

Hej. Var inte orolig utan var stolt över dig själv att du tagit första steget ur en farlig relation. Ta hand om dig, du och dina barn har alla förutsättningar för att få det bättre nu.

• Anonym (Nja)

Om du inte tar tillbaka mannen får du behålla barnen, annars inte!

• Anonym (Lisa)

Som förälder har du ett ansvar för att inte låta dina barn uppleva våld i hemmet (inte ens om de inte är i rummet, eller du tror att de inte hör/förstår osv). Om du låter det fortgå finns ju anledning att ta barnen ifrån dig för att skydda dem, ja. Söker du hjälp och tar emot hjälp för att ta dig ur det där förhållandet så kommer man inte skilja dig från barnen, för det är det sista man vill om du är en fungerande förälder i övrigt.

• Anonym (Vad sker)

Tack, ja jag sätter ju barnen före allt. Kommer inte släppa in honom heller igen. Jag sa ju till polisen också att jag samtycker att dom gör anmälan men att jag bara är orolig att jag ska bli straffad för att ha just anmält honom liksom :/. Men jag känner mig stark som tog steget att göra detta. Även om allt omkring blir ett enda stort kaos nu.

• Anonym (vemvet)

Det beror alldeles på vad Socialsekreteraren tycker, detta är ett lotteri så mitt råd är att omedelbart kontakta en jurist/advokat så att du inte hamnar på fel sida när det gäller socialtjänsten.

Det finns inga krav på att socialsekreterare behöver hålla sig till sanningen och göra utredningar med kvalité, utredningarna är många gånger mycket bristfälliga och ett litet felaktigt ord kan målas upp till något enormt som får följder som blir jätte jobbiga att ta sig ur.

Nu behöver det inte bli så i ditt fall men det är bättre att vara förberedd än att stå där med rumpan bar. 

• Anonym (Berit)

Barnen tas inte ifrån dig. Socialen får ju veta nu hur du ville skydda barnen och ringde polisen. Annan sak om du inte gjorde någonting utan lät våldet fortsätta. Och du behöver ta dig ifrån denna våldsmiljö som inte är bra för barnen. Starkt och bra gjort av dig att ringa polisen. Socialen kommer nu att starta en utredning och det är inget att vara rädd för. Samma händer när kvinnan flyr med barn till en kvinnojour så startar soc en utredning. Tvärtom så kan soc hjälpa dig.

• Pope Joan II
    Anonym (Vad sker) skrev 2018-11-14 00:04:18 följande:

Tack, ja jag sätter ju barnen före allt. Kommer inte släppa in honom heller igen. Jag sa ju till polisen också att jag samtycker att dom gör anmälan men att jag bara är orolig att jag ska bli straffad för att ha just anmält honom liksom :/. Men jag känner mig stark som tog steget att göra detta. Även om allt omkring blir ett enda stort kaos nu.

Hur kan du se det inträffade som ett straff för dig när det är en hjälp och ett skydd för barnen? Tycker du att det är rimligt att barn ska behöva leva i familjesituationer där det förekommer våld? 
  • Anonym (Nej)

Du och barnen kommer få hjälp och stöd. Barnen har med största sannolikhet sett/hört/förstått mycket mer än du tror även om du gjort ditt bästa för att skydda dem. De behöver hjälp att bearbeta det som händer och det behöver du också.

• Anonym (Vinst)

Du är i chock och kan nog inte tänka klart. Har misshandeln pågått en längre tid och har den varit fysisk, psykisk eller både och? Var har barnen befunnit sig du du har blivit utsatt? Försök att inte oroa dig. Det är meningen att du ska kunna känna dig trygg och att du och barnen ska få stöd.

Svar på tråden Socanmälan efter polis hjälpt mig med våld i hem?