• Diana05

Kub men skippa blodprov?

Hej!

Är det någon här som valt att endast göra kub ultraljudet men skippat blodprovet? Jag fick helt ok på ultraljudet. Däremot hade min barnmorska glömt att ta blodprov innan ultraljudet. Skulle då göra blodprov efter kub men blev så uppskrämd då det ska göras innan. Sen visade ju ultraljudet ok.

läst en del som fått ok och sen hög siffra vid blodprovet. Så tänker ändå att man skippar det när det kan ge så fel siffror. Eller om man ska gå vidare med nipt istället? Men jag blir bara orolig av allt detta. Tips någon?

• Svar på tråden Kub men skippa blodprov?
  • Långbenopluto

Är du så orolig för ett blodprov så vet du inte vad du kommer få genomgå i en förlossning. 

Just saying.

• LillaGrodan123

NIPT är säkrare, KUB är bara sannolikhet. 
    Men menar du att du inte vill göra blodprov för att du kan få högre risksiffra? KUB är kombinationen av blodprov och UL, inte bara det ena eller det andra. Man gör ju det av en anledning - antingen vill man veta sannolikheten eller inte och vid det sistnämnda avstår man från att göra KUB överhuvudtaget. Att blunda för siffrorna hjälper inte, även om det som sagt bara handlar om sannolikhet och inte fakta. 

NIPT ger ett mer säkert svar och baseras på provresultat, inte sannolikhet. Men det innebär ju också att man KAN få ett svar man inte önskar och det ska man vara fullt medveten om när man gör testet.

• Fia 28

Kub betyder ju kombinerat ultraljud och blodprov, så det ger knappast korrekt svar om man skippar ena delen. 

• Diana05

Menar mer att få fel svar då blodprovet har glömts bort och görs alltså senare, vilket kan ge en fel siffra. Köpt test kan göras senare så där tänker jag att det är mer säkert att göra än kub som kan ge fel resultat.

• Diana05

Menar mer att få fel svar då blodprovet har glömts bort och görs alltså senare, vilket kan ge en fel siffra. Köpt test kan göras senare så där tänker jag att det är mer säkert att göra än kub som kan ge fel resultat.

• Diana05
    Salmiakk skrev 2018-11-02 12:34:51 följande:

Är du så orolig för ett blodprov så vet du inte vad du kommer få genomgå i en förlossning. 

Just saying.

Jag har fört barn innan :)
  • LillaGrodan123
    Diana05 skrev 2018-11-02 12:46:50 följande:

KUB är aldrig 'säkert', som du uttrycker det.
    Det är som sagt bara en sannolikhetssiffra, inte fakta. Det finns folk som har fått 1/2 i sannolikhet på KUB som fött friska barn, och folk som har fått 1/flera tusen som fått barn med kromosomförändringar.
    Vill du vara säker, gör NIPT.
Svar på tråden Kub men skippa blodprov?