• Elnaaa

tvååring i grupp med bara ettårigar

Hej!

Min son kommer att börja förskola i januari, då är han 2,5 år. Vi fick plats på en nystartad avdeling som öppnas i januari. Jag är lite orolig eftersom alla andra barn ska vara 1 år gamla. Jag delade detta med förskolans chef, men hon sa att det inte spelar någon roll för barn i denna ålder eftersom de mestadels lekar ensamma.
    Detta är mitt första barn så det är svårt att döma, men jag tycker att det skulle vara bättre att ha några äldre barn i gruppen. Vad tycker ni? Tanken är att 8 barn kommer att börja i januari och att avdeling har 15 barn i april. Sedan i augusti ska han byta avdeling.
    Om vi nu tackar nej till den plats, kan vi då få plats på en annan förskola? (Är från Holland så är inte helt säker på hur det funkar här med förskola placeringen).
    Vad tycker ni? Oroar jag mig utan anledning?
  • Svar på tråden tvååring i grupp med bara ettårigar
  • Mysans18

Vad är det för typ av förskola, kommunal, privat eller annan form?

Det låter som en märklig förskolechef som uttrycker sig sådär. Barn samspelar, leker och får utbyte av andra individer i en grupp oavsett ålder, även om de kanske leker på lite olika sätt förvisso. Det är inte direkt som att de bara sitter där och daddar för sig själva. Dessutom är ditt barn 2,5 år, alltså nästan 3! Att då pressas in i en grupp med enbart ettåringar känns inte helt optimalt. Jag vet inte om det kanske handlar om att de helt enkelt inte kan lösa situationen på något annat sätt.

Försök att prata med förskolechefen igen. Om detta inte fungerar tycker jag att du ska vända dig till kommunen och uttrycka din oro. De kanske kan lösa detta, eller se efter om du kan få plats någon annanstans istället.

• annabellelee

Jag funderar också över den pedagogiska biten. Ibland går 2-3åringarna på sonens avdelning iväg och gör egna pedagogiska aktiviteter utan 1-åringarna, och tvärtom. Kommer ditt barn att bli stimulerad?

• FuckGoggleAskMe

Låter skittråkigt med sådana småttingar för din son. Dom kan säkert ha hyfsat tillsammans, men 2,5 åringar kan ju så mycket mera än ettåringar.

• annabellelee

Sen vad som händer om ni tackar nej: då får ni söka på nytt och börjar om från början, så har ni hamnar då kan jag inte svara på. Ring och prata med den som samordnar köerna i kommunen.

Vi sökte plats och fick den inte utan hamnade på en nystartad avdelning. Problemet var att de hade inga fungerande rutiner (eftersom de var helt nystartade) och alla lärarna var nyanställda... Inget bra alltså. Sådant är också bra att fundera över. Vi hade inget val, utan sonen var där sex månader innan vi fick ny plats på en inarbetad avdelning med tydliga rutiner.

• Elnaaa

Tack så mycket för att ni svarade så fort! Det är en kommunal förskola. Vi bad om 5 andra förskolor men vi fick den här. Det är också bra för mig, jag oroar mig bara för den här avdelingen att det kanske inte är så kul för honom. Å andra sidan kan det vara trevligt med mycket uppmärksamhet i en liten grupp (på början är det bara 8 barn med 3 pedagoger). Jag frågade om det är möjligt att vara i någon av de andra grupperna men de är redan mycket fulla. Tack för tipset att ringa till kommunen, jag ska försöka det på måndag. Alla andra tips eller tankar är mycket välkomna!

• Alexi

Åtta barn med tre vuxna är ju fantastisk lyx! Förstår faktiskt inte problemet med att ditt barn är äldst, någon måste ju vara det och barn i den åldern behöver inte jämngamla som kanske en femåring behöver. Dessutom träffar de väl förskolans övriga barn på gården och i olika sammanhang.

• Fru Ve

Får han ändå byta sen i augusti skulle jag ha tagit platsen. Det blir nog bra. Kanske skillnad om han i flera år skulle gå bara med yngre barn. Som hon sa till dig så leker de mest bredvid varandra i den åldern ändå.

• asdfgh
    Fru Ve skrev 2018-10-27 10:21:05 följande:

Får han ändå byta sen i augusti skulle jag ha tagit platsen. Det blir nog bra. Kanske skillnad om han i flera år skulle gå bara med yngre barn. Som hon sa till dig så leker de mest bredvid varandra i den åldern ändå.

Mina barn har börjat på nya avdelningar vid 2 år 4 mån resp 2 år 10 mån och har definitivt fått små kompisar då.

Äldsta lärde känna en av sina kompisar då, de var bästisar i stort sett hela tiden tills de började förskoleklass och är fortfarande bra kompisar nu i 1an trots att de går på olika skolor.

Yngsta blev jättenära kompis med ett barn på ca 3,5 år och de har i perioder suttit ihop i höften även om de just nu, vid 5 år, verkar ha ett uppehåll.
  • Fru Ve
    asdfgh skrev 2018-10-27 23:12:43 följande:

Mina barn har börjat på nya avdelningar vid 2 år 4 mån resp 2 år 10 mån och har definitivt fått små kompisar då.

Äldsta lärde känna en av sina kompisar då, de var bästisar i stort sett hela tiden tills de började förskoleklass och är fortfarande bra kompisar nu i 1an trots att de går på olika skolor.

Yngsta blev jättenära kompis med ett barn på ca 3,5 år och de har i perioder suttit ihop i höften även om de just nu, vid 5 år, verkar ha ett uppehåll.

Fast barnet ska ju bara gå i den här gruppen ca ett halvår. Tycker man överanalyserar om man tänker att barnet blir hämmad i utvecklingen och inte får kompisar pga det. Som jag skrev, att gå med yngre barn en längre tid är inte ok men ett halvår då barnet bara är 2 år, varför inte.
Svar på tråden tvååring i grupp med bara ettårigar