Särskola eller inte?
Hej!
Mitt barns skola (lågstadiet) har rekommenderat särskola för honom då:
1)han har svårt att uppnå lärandemålen i skolan, riskerar underkänt i nästan alla ämnen, pga ett lågt IQ samt att han inte kan fokusera väldigt länge, utan fastnar i egna tankar
2) socialt samspel med andra barn, han har inte många vänner. Han lyssnar inte på vad andra säger utan vill få sitt sagt. Han är aktiv och älskar att leka och hänga med vänner, ha idrott, simma osv. Han är grym med dator, tv-spel osv. men i skolan går det inte bra. Vet inte hur jag ska uttrycka mig rätt, men om man kollar på honom skulle man inte tro att han har någon form av nedsättning.
Han har ingen kroppslig funktionell nedsättning eller handikapp. Efter rekommendation av skolan besökte vi särskolan och vi gillade inte miljön alls, skolan är även den enda i vår kommun så vi har inte flera att välja mellan. Varför vi inte gillade skolan:
-ombyggnad i skolan, så skolan har flyttats in till baracker.
-mörk byggnad
-träffade klassen och kunde inte se en enda framtida kompis till mitt barn. De flesta av barnen var rullstolsbundna eller kunde inte prata.
Vad ska jag göra? Sätta mitt barn i en väldigt deprimerad byggnad med inga vänner för att han ska uppnå några lärandemål i skolan? Drömmen skulle vara att hitta en skola med klasser om 10-12 barn, men det har inte min kommun att erbjuda.
Något hans nuvarande skola poängterat som jag håller med om är att om han fortsätter i den vanliga skolan kommer den "intellektuella gap" växa mellan han och hans klasskompisar vilket kommer sänka hans självförtroende, vilket kan riskera mobbning. För någon dag sen hamnade han i en liten tjafs med en klasskompis där kompisen sa till mitt barn att han är dum, vilket sårade honom rejält. Han kom hem och grät.
Vad skulle ni gjort i min situation?Ber om ursäkt om jag på något sätt råkat diskriminera, är väldigt deprimerad och förstår inte hur jag ska uttrycka mig.