• Potatisen01

Hur mycket kräver ni av en bonusförälder?

Säger som flera andra här redan sagt, bara man är tydlig och kommunicerar med sin partner vilka tankar/önskemål/ förväntningar man har inför att bli bonusförälder / få en bonusförälder till sina barn så har man iallafall en bra grund att bygga vidare på.

Tror också att man måste vara medveten om att rollen som bonusförälder skiljer sig från bioföräldar rollen. Kan nog bli massor av besvikelse om någon part misstar dessa olika roller för att vara de samma.

Jag har inga krav på min partner att ta något som helst ansvar för mina barn och min partner känner samma inför mig och hans barn. Vi bonusföräldrar är vuxna i barnens närhet, men något ansvar för den andras barn tar vi inte (tack och lov).

Om någon är nyfiken hur de fungerar rent praktiskt så fungerar det bra, vi har de andra bioföräldrar närvarande som tar vid om någon behöver hjälp, som när man är på tjänsteresa tex, då får barn som inte klarar sig själv vara hos andra bioföräldern. Laga mat gör vi oftast inte till varandras barn, vi har allt för olika kost. Tvätta gör barnen själva eller dom som inte klarar det, dennes förälder.

Svar på tråden Hur mycket kräver ni av en bonusförälder?