Inlägg från: Anonym (därför) |Visa alla inlägg
  • Anonym (därför)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (Aborter) skrev 2023-05-21 18:29:20 följande:
    Man får då undvika det som orsakade en graviditet. 
    Hur undviker man en våldtäkt?
  • Anonym (därför)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-20 10:44:32 följande:

Det finns inget annat där många kvinnor säger att de inte får säga något om månnens kroppar och liv. 

Är inte det ganska självklart då det bara är kvinnor som kan bli gravida?
  • Anonym (därför)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-22 14:43:49 följande:
    Jag vill poängtera att det inte verkar alls handlar främst att det skulle vara någons människas kropp.
    Nähe, så ett barn växer inte i kvinnans kropp tills det föds menar du?
  • Anonym (därför)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-22 13:24:05 följande:

Du talar  hela tiden om "FÅ göra abort", alltså den JURIDISKA diskussionen. Jag säger som sagt snarare "gör inte abort ÄVEN om aborten vore laglig. även om man "FÅR" göra den..

Jag är troende kristen, och aktiv i olika samfund, mest inom Svenska Kyrkan, där jag har mitt medlemskap, men även inom den Katolska osv, och jag ser det så att vi kristna är skyldiga att hålla en högre etisk standard än statens lag kräver av oss, och att avstå från abort även om lagen tillåter aborten, utom i extremfall. (Om inte båda liven kan räddas invänder jag såklart inte mot en abort, alltså i ett medicinskt akutfall.)

Ja, jag vet att  den sociala normen i Sverige är ateism, men det betyder inte att jag slutar tala för de grundläggande värderingar som t.ex. bidrar till att de som har dem inte efterfrågar aborter.. Det är alltså individens värderingar, BÅDE mäns och kvinnors, som är mitt  intresseområde. Jag nämner också männen, för faktum att att de i många fall är MANNEN som först vill ha abort - faktiskt är den som initierar aborten.

Jag har inget färdigt förslag vad gäller den rent juridiska delen och vet inte exakt vad jag skulle stödja. Jag tycker man kan se på andra länder i Europa, och kanske framför allt norden, och fundera på vilka möjligheter som finns.. En del andra länder med fri abort har 10,12 eller 13 veckors fri abort.

Men det viktiga är inte vad som står på papperet, utan vad som sker i VERKLIGHETEN. I princip är jag ju för 0 aborter, oberoende  av vad som står i lagen. Man behöver inte göra allt i verkligheten av det som är lagligt.

Är inte det lite samma sak som kyrkan alltid försökt göra genom historien, försöka köra ner sina värderingar och tro i halsen på alla och försöka få alla att agera efter deras tro och värderingar. Du skriver tex... "gör inte abort även om det är lagligt"... men varför skulle någon som INTE tror på det du tror på avstå?

Förstår att du har svårt att kombinera tro med realitet, det är ju ett problem som kristendomen haft sen första början. I de länder där katolska kyrkan haft makt att påverka frågor om sex och abort så har det ju inte lett till några speciellt positiva saker.... tex förbud mot sexualundervisning, förbud mot preventivmedel, och sist men inte minst flickor/kvinnor som riskerar livet med illegala aborter, eller kvinnor som tvingas föda barn som kommit till genom våldtäkt.

Intressant att du skriver att du tycker det viktigaste är vad som sker i verkligheten... jag menar vad har TRO med verklighet att göra öht?
  • Anonym (därför)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-22 17:59:37 följande:

Låt mig ge mycket tydliga numrerade svar.

1)Begreppet "kyrkan" är mångtydigt. Du får precisera vad du menar med "kyrkan". Det ordet kan nämligen betyda mycket olika saker. För mig som inte är bunden till ett speciellt samfund - utan är aktiv i flera olika kristna samfund samtidigt - betyder det t.ex summan av alla som tror på Jesus, alldeles oavsett samfund.  Samfundstillhörigheten på papperet är inte det som är viktigt som jag ser det. Men en del avser med begreppet ett visst samfund eller en viss byggnad eller något annat.

2) Att i öppen laglig debatt argumentera för en viss etik är sannerligen inte att köra ned något i någons hals över huvud taget. Ingen tvingas ju ta del. Det går att välja bort det också - så nej: Här är inget i-halsenkörande. Jag använder enbart yttrandefrihet, och jag bryter inte på minsta sätt mot forumets regler genom det jag skriver.

3) Du frågar varför någon som inte tror skulle avstå. Mitt svar har 2 delar - A o B.

A) T.ex av andra etiska skäl. I USA finns det "Secular Pro Lifers", dvs icke troende PL:are som ser etiska skäl ändå. Bara som exempel: icke våld/ icke blodsutgjutelse -vilket är EXAKT varför jag sökte och fick VAPENFRI placering på min tid. Frågorna är mycket lika

B) Självfallet vill jag i andra sammanhang än abortfrågan vara med och vinna flera vad gäller tron på Jesus. Naturligtvis inte just för aborternas skull, men en sekundäreffekt är ju att människor som får en ny syn på livet får också en ny syn på massor av frågor, t.ex aborter. Jag var själv icke troende förr i tiden.

4) Varken Katolska Kyrkan eller något annat samfund är en lagstiftande myndighet. Länders lagar stiftas av deras parlament och paralamentsledamöter väljs i allmänna val. De tär väljarnas vilja när det kommer till lagstiftning. Och jag är som sagt såväl protestant som katolik/ ortodox - ser mig som ekumenisk allmänkristen, egentligen obunden av samfund, även om jag har min bas i Senska Kyrkan och mitt medlemskap inom den.

5) Som jag sa är normen i Sverige ateism, men det skiter jag högaktningsfullt i. Jag har en annan övertygelse, och den står jag för.. Ja, du som ateist ser väl mig som en komplett idiot förstås, men tro i kristen mening är inte samma sak som vad ordet används för att beskriva i dagligt tal. 

I dagligt tal används ordet ungefär synonymt med "förmodar".. Men det är inte vad ordet tro används för att beskriva i en kristen kontext. Ett kort inlägg i en debattråd kan naturligtvis inte uttömmande svara på varför jag tror, men jag kan säga så mycket som att det INTE BARA handlar om bibeln. Jag har också egna erfarenheter och har tagit del andras med, från levande livet som stärkt min tro, Jag vet vad jag har sett med mina egna ögon så att s.

6) Vad gäller etik så har jag en konsekvent icke-vålds-linje där jag säger nej till allt dödande-nej till all blodsutgjutelse. Jag säger nej till  abort/ nej till krig - bära vapen (anser att vi ska ge humanitär men inte militär hjälp till Ukraina som exempel/ nej till dödsstraff och nej till kött. (Jag råkar vara djurrättsaktivist samtidigt som jag är kristen - men ja, jag vet att det finns många kristna som tvärtom försvarar "ett köttsamhälle", och dem debatterar jag då och då med.

Dessa 4 frågor är faktiskt rätt lika.

1) Det spelar ingen roll vad det kallas, det är fortfarande tro och inte fakta

2) Du skriver ju själv att din etik är baserat på din tro, men verkar ha svårt att fatta varför människor som inte delar din tro inte delar dina värderingar heller

3) B: Ja som sagt, köra ner sin tro i halsen på andra 

4) Kyrkan har som tur är inte samma makt som tidigare och de flesta länder har övergått till demokrati, dock tror jag du vet lika bra som jag att kyrkan i många länder fortfarande har stor politisk inflytande och makt. Varför låtsas att det inte skull vara så? Och på vilket sätt menar du att förbud mot sexualkunskap, preventivmedel och abort har gynnat dessa samhällen?

5) Japp vi lyckades som tur är göra oss av med kyrkans inflytande och de flesta tror inte längre på fiktiva allsmäktiga väsen. Men det var ju inget som skedde över en natt eller var smärtfritt och det finns ju tyvärr folk som skulle vilja ge religion makt över samhället igen och det är något samhället givetvis behöver vara på sin vakt för. Varför skulle vi vilja återgå till medeltiden?

6) Att döda ett foster som inte är medveten än är inte riktigt detsamma som krig.
    Om du är emot att celler dödas borde du väl vara emot operationer oxå? Cancerceller är väl oxå levande?
  • Anonym (därför)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-22 19:40:12 följande:
    Du vill också bestämma över andras liv. 
    Exempelvis du vill att man ska göra en abort för vissa orsaker. 

Vad jag har så svårt att förstå är varför man känner att man har rätten att diktera vad andra ska göra med sina liv

Det är något som iprincip de alla personer gör för olika grejer. 
    Om man inte vill att andra ska säga något så måste man själv fixa det privat, inte använda andras pengar(skattepengar) 
    På vilket sätt menar du att säga att den som är gravid själv får välja om den vill behålla barnet eller ej är detsamma som att "bestämma över andras liv"? 

Så länge man TYCKER att andra borde göra som man själv vill men accepterar att de inte gör det så är det ingen fara, det finns gott om foliehattar i världen som tycker allt möjligt, finns till och med de som tror att jorden är platt. Problemet kommer när man börjar tycka att andra ska förbjudas att göra som de vill utan ska tvingas att göra som man själv vill.

• Anonym (därför)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-22 19:42:41 följande:

Det är redan så att de flesta andra personer vill bestämma över andra liv, aborter är inget undantag.
    Om man vill göra något man själv vill göra och inte vill höra vad andra tycker så fpr man själv betala och fixa det. 

Ja och du verkar vara en av dessa som tycker sig ha rätt att bestämma om andra vill fullfölja en graviditet eller ej. Är inte det vad abortmotstånd går ut på?

De som gör abort betalar ju ofta skatt det med, varför skulle inte även de få kunna avgöra vad pengarna ska användas till? Eller är det bara abort motståndare som ska ha rätt att bestämma vad skattemedel används till?
  • Anonym (därför)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-22 19:35:50 följande:
    Att det inte alls troligen handlar om att det ska bara handla om rättighet till sin egna kropp. 
    Att huvudsaken beror mer på att man vill att samhället ska finansera deras aborter, inte någon rätt till sin egna kropp. 

Att det finns inget annat där kvinnor säger att de får inte säga något om männens kropp och liv. 
    Enligt dig ja, men jag tror faktiskt att de som gör abort vet bättre själva vilken anledning de har till det än vad du gör.

Det finns ju som sagt inget som motsvarar en graviditet vad gäller män för om du inte visste det så har män ingen livmoder och kan alltså inte bli gravida.
  • Anonym (därför)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-29 19:30:56 följande:

1) Det finns naturligtvis de som ogillar föräldraskap, men samtidigt finns det en annan vågskål där hur mycket fostret värderas också spelar in på den sidan.

2) Nej. Det finns i verkligheten inte alltid att få. Jag vet saker från människors egna berättelser, även från min närmaste krets. Och nu tänker jag på andra fall än det jag speciellt sa något om. 

3) Det handlar inte uteslutande om att påverka gravida. Det handlar om att verka för sådana värderingar att många män och kvinnor värderar det ofödda livet mer, innan det ens finns någon graviditet. Sen tror du väl inte att jag skulle vara så jäkla dum att jag ringer på hos gravida, ringer dem, sms:ar dem etc etc etc. Jag för en allmän diskussion som inte är inriktad på specifika individer. Det måste vara tillåtet att föra den allmänna diskussionen utan censur.. Jag tänker inte tiga. Du tycks ha missuppfattat mig helt i det.

Det är samma som i djuretikfrågan. Jag kan delta i en laglig demonstration eller sätta upp affischer i sakfrågan. Jag bryter mig inte in hos någon enskild individ och välter köksbordet. Jag saboterar inte slakterier och mejerier etc. (Det längsta jag sträckt mig till i djurfrågan är väl att affischera på vissa ställen där det varit affischering förbjuden, men det skadar ingen egendom på det viset -frystejp till affischerna och lätta att dra ned.

4) Du kan  inte motbevisa det mer än jag kan bevisa det. Jag hävdar aldrig att jag kan bevisa det, men du kan inte göra motsatsen så var inte allt för säker på saken.

5) Idag delar hon sin församlings synsätt på aborter, och jag kan säga att prästen där är mycket modig, och öppen även i etiska frågor. Jag känner honom själv och respekterar honom. Han försöker aldrig ställa sig in, Han är mycket ärlig. o min väninna har själv som individ sökt sig till sin församling som vuxen. Det är hennes val. Jag "känner henne utan och innan" sen ca 15 år. Vi anförtror oss åt varandra. Jag vet sådant om henne som många andra inte vet, och hon vet sådant om mig som många andra ej vet . Du kan inte veta mer om vår vackra vänskap än jag och hon.

Men hon är inte min käresta, som är någon annan.

1) Och den vågskålen är ofta baserad på religion inte fakta

2) Din bekantskapskrets reflekterar väl inte hela Sverige? Och vad menar du "det finns inte alltid att få"? Fanns det igen hjälp eller valde personerna själva att inte ta hjälpen som fanns att få? 

3) Du menar köra ner kristna värderingar i halsen på andra? Vore det inte bättre att kristna accepterar att alla inte har samma värderingar som de har, tror samma saker som de gör?

4) Ja det är ju ett bekvämt sätt att tänka, vem som helst kan komma på vilken fantasi som helst och hävda att den är sann för ingen kan bevisa motsatsen... enhörningar finns för inte kan bevisa motsatsen, tandfén, tomten och påskharen med. Alla forskare som inte kan bevisa sina teorier kan hävda att de är sanna för det går inte att bevisa motsatsen heller... Märkligt att du inte själv inser hur irrationellt det är.

5) Det speglar ju ändå inte majoriteten av befolkningen som inte tror på någon allsmäktig fantasivarelse öht
  • Anonym (därför)
    Polyrytm skrev 2023-05-30 14:45:49 följande:
    ...eller att män kan bli kvinnor, män kan föda barn, kön är enbart en social konstruktion, massinvandring är en ekonomisk vinst och ska rädda våra pensioner, människan har skapat klimatförändringar fast man ej har bevis, enbart utgått från olika modeller baserade på gissningar, covid19-vaccinet skulle förhindra spridning osv osv osv.

Det finns jättemånga "sanningar" som påhittiga idelogiskt drivna människor hittar på för att stöpa samhället i önskad riktning och håller man inte med är man en kättare och blir utfryst på olika vis.
    Ehm, att människan skapat klimatförändringar ÄR så överbevisat som det kan bli, att det sen finns foliehattar som vägrar ta till sig bevisen till fördel för egna teorier och BS är ju då en liknande problematik som religiösa människor som hellre tror på fantasier än fakta, fast bara när det passar för man går ju gärna till läkare och får mediciner när man bli sjuk istället för att förlita sig på bön Drömmer

Ja det finns många "teorier" som olika människor anser vara sanning men bara vissa av dem är vetenskapligt bevisade
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?