Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-21 21:01:30 följande:
Och jag ÄR abortmotståndare. jag vet inte om du skrev mail eller i tråden. Mail skulle jag inte skriva. Om jag kommenterar någons agerande direkt i en tråd så är jag också noga med hur jag formulerar mig.
Som jag ser det så är det 1:a steget - precis som du säger -att undvika graviditet
2;a steget är vad man kan göra för att underlätta alternativ till abort när graviditet redan är ett faktum.
Men sen är jag som abortmotståndare mera fokuserad på det etiska abortmotståndet än det juridiska. Dvs mitt budskap är snarare : " gör inte abort ÄVEN OM det är lagligt" än "skärp lagstiftningen"..
.
"mer fokuserad på det etiska motståndet"... vad betyder det?
Betyder det att du är mot abort men skulle inte stötta ett förbud eller skulle du stötta ett förbud mot abort om det lades fram?
Vad är din etiska ställning kring kvinnor som blir gravida väldigt unga? Om du fick bestämma skulle de få göra abort, eller skulle de inte få det?
Vad är din etiska ställning kring kvinnor som blir gravida genom en våldtäkt? Om du fick bestämma skulle de få göra abort, eller skulle de inte få det?