Inlägg från: Anonym (därför) |Visa alla inlägg
  • Anonym (därför)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-11 19:43:11 följande:
    Nej det är ingen diktatur att komma fram till att stifta lagar om förbud. 
    När det blir förbjudet att yttra sig så är det en diktatur. En demokrati handlar som sagt inte enbart om att kräva förbud mot allt man inte gillar, det handla lika mycket om att acceptera att andra gör saker man själv inte gillar.

Och ja att propagera för förbud handlar just om att tvinga andra att göra som man själv vill.
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-11 19:45:08 följande:
    Det skrev jag inte heller. Jag skrev om resonemanget att vägra göra en åtgärd som en person vill är att tvinga någon till nåt.
    Att vägra göra ett ingrepp är absolut inte detsamma som förbud, det ena bygger på möjligheten till ett fritt val, det andra ger dig ingen möjlighet att välja.

Det du vill är att tvinga kvinnor som inte vill föda ett barn att göra det för att du tycker så.
  • Anonym (därför)
    nihka skrev 2023-05-11 19:52:58 följande:
    Jo, men vad synd att du inte klämde dit ett frågetecken om du känner så.
    Jag citerade din egen text, bläddrar du upp så kommer du förmodligen kunna se den själv i din egen text.
  • Anonym (därför)
    nihka skrev 2023-05-11 20:00:38 följande:
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 19:54:02 följande:
    Jag citerade din egen text, bläddrar du upp så kommer du förmodligen kunna se den själv i din egen text.
    Ingen fråga, inget frågetecken.

Du försöker tvinga mig att svara på en fråga du aldrig har ställt. Och klagar på att jag inte svarar på den.

Jag tror vi pratar förbi vrandra här. Jag säger att DITT inlägg innehöll en fråga som Anonym(konstigt argument) inte ville svara på...
  • Anonym (därför)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-12 11:54:44 följande:

Nu rekommenderar jag såklart inte graviditeter om man inte vill, men jag tycker det är bättre att göra det valet INNAN en graviditet uppstår. Jag ser det så att även ett foster (vilket det är vecka 9-40) och ett embryo (vilket det är vecka 1-8) är värdefulla, har ett egenvärde, oberoende av de vuxnas viljor. Jag är  emot allt dödande som går att undvika. (Det är bla därför jag också sade nej till att bära vapen på den riktiga allmänna värnpliktens tid osv).

Sen är det också så att en del ändrar inställningen till en graviditet under resans gång, och det går att påverka de yttre förhållandena på olika sätt, olika i olika individuella fall, som ändrar mycket. Olika saker kan ibland påverkas så att man ser annorlunda på en graviditet än man gjorde allra först.

Ja givetvis ska man helst försöka undvika att bli på smällen av misstag. Men verkligheten funkar ju inte alltid så perfekt som du beskriver. Ska en 16 årig tjej som blir gravid av misstag då fucka upp hela sin ungdom för att tillfredsställa några foliehattars principer? 

Sen är det ju inte alltid tjejen har ett val, ska en tjej som blir våldtagen och gravid behöva föda fram våltäktsmannens unge och bli ständigt påmind om det resten av sitt liv för att tillfredsställa några foliehattars principer?
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-12 00:50:39 följande:
    Oavsett om det handlar om kroppar eller någonting annat, att någon inte gör som man vill är ju inte samma som att någon tvingar en till vad man inte vill. Däremot att plantera in foster i kvinnor mot deras vilja det vore att tvinga. Precis som det vore att med våld stjäla mäns sperma för att göra dem till ofrivilliga pappor vore också att tvinga.
    Och att göra en tjej på smällen genom våldtäkt är inte tvång menar du?

Ska hon behöva föda fram en unge hon blev påtvingad och påminnas om hur den kom till resten av sitt liv för att du tycker det är rätt och riktigt av ren princip?
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-12 13:06:44 följande:
    Jo våldtäkt är också tvång. Då är det gärningsmannen som tvingar och inte samhället eller någon annan.

Jag pratar inte om mina principer, jag pratar om vad som är att tvinga. Om jag underlåter att göra som du önskar är inte att jag tvingar dig till någonting. 
    Om du och andra röstar för att förbjuda abort så är det NI som då är skyldiga till att tjejen får föda fram en unge som kom till genom en våldtäkt, det kan du inte skylla på varken "samhället" eller våldtäktsmannen. För hade ni inte sett till att aborter förbjöds så hade ju tjejen kunnat göra abort.

Varför tycker du en kvinna som blev gravid genom en våldtäkt ska tvingas till att föda ett barn hon inte vill ha?
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-12 14:45:49 följande:
    Förstår du nu att låta bli att göra som någon önskar är inte samma sak som att tvinga personen?
    Kan du svara på min fråga?
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-12 14:45:49 följande:
    Förstår du nu att låta bli att göra som någon önskar är inte samma sak som att tvinga personen?
    Om du tar bort möjligheten till abort, vad är det för val du menar att kvinnan har då?

Det är extremt fegt att propagera för något som får konsekvenser för andra och sen lägga ansvaret på "samhället" och försöka snacka bort det med ordlekar om att ta bort valmöjligheter inte är detsamma som tvång.
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-12 15:07:40 följande:
    Jag har inte propagerat för någonting utan frågan var vad tvång är. Jag vänder mig emot att underlåta att göra vad någon önskar, betyder att man tvingar personen.
    Men du vill inte svara på vad en kvinna som blev gravid genom en våldtäkt ska göra om abort är förbjudet? Det snackar du bort med cyniska ordlekar om att inte få som man vill inte är detsamma som tvång. 

Ponera att du får som du vill och abort blir förbjudet. Vad ska en kvinna som blir gravid genom en våldtäkt göra då?
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?