molly50 skrev 2023-03-23 20:17:31 följande:
I de flesta fall så gör man abort när barnet är ett embryo. Dvs en cellklump.
Men även om det sker senare så har fostret inga egna känslor och kan inte själv bestämma om det vill födas eller ej.
Jo,jag har faktiskt egna barn, Och jag har aldrig gjort en abort någon gång.
Men hade jag hamnat i en situation där det inte varit möjligt för mig att skaffa barn,eller om jag blivit våldtagen t ex så hade jag fått överväga det.
Då är det ju bra att den möjligheten finns.
Det är bra att du är beredd att ta ditt ansvar. Men alla män är inte det.
Och alla kvinnor är inte heller beredda att genomgå en graviditet och förlossning med allt vad det innebär.
Det är faktiskt en risk man tar.
Och visst kan man använda skydd vid sex.
I synnerhet vid tillfälliga ligg.
Men inga skydd är ju 100% säkra.
Så det säkraste sättet är ju i så fall att avstå från sex tills man är beredd att skaffa barn.
Och en del vill ju inte ha barn.
Ska de då leva utan sex ett helt liv för att du och andra är emot abort?
Jag tycker det ska finnas en laglig gräns för aborter.
1. Men eftersom det speciellt handlar om skattemedel, 2. att kvinnor får redan kommentara männens kroppar hur de vill
3. Att det handlar vanligen om personer som haft sex friviligt och blivit gravida och sex ska inte vara en mänsklig rättighet.
4. En graviditet handlar om skapande av en ny människa och vid ett stadium så har den utvecklats tillräckligt defenitivt.
Så borde det vara okej att diskutera om aborter då det dessutom handlar betydligt mer om ett val av en kvinna jämfört med annat som kvinnor kan mobba män för, exempelvis vikt, penisstorlek, kroppslängd, inkomst etc.