Inlägg från: Anonym (därför) |Visa alla inlägg
  • Anonym (därför)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

För att många abortmotståndare är helt jävla sjuka i huvudet och har jävligt svårt att acceptera att någon annan inte tycker som dem eller har någon som helst förståelse för att en kvinna som blev våldtagen kanske inte vill föda hans barn.

• Anonym (därför)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-09 08:54:10 följande:

Jag tror att uttrycken "ok" och "inte ok" blir missvisande här. Det som styr vad skattepengar används till är inte om något är "ok" eller "inte ok", utan vad som röstas igenom i riksdagen, och som medborgare har man rätt att ha synpunkter på det.

Jag är självfallet jättemycket emot rökning, och allra helst skulle jag se ett förbud mot att över huvud taget sälja tobak - att det klassade spå samma sätt som narkotika.

Sen slår du in en öppen dörr. Exakt var har ja sagt att en våldtagen ska tvingas föda barnet ? Exakt var skrev jag det?

Sen vad gäller alternativ till abort så är det olika vad som är möjligt i varje enskilt fall, MEN vad många missförstår när jag debatterar abort är att jag står för en 3:e ståndpunkt. Jag är mer intresserad av den etiska debatten än den juridiska. Jag vill vara med och verka för sådana värderingar hos både män och kvinnor att de inte efterfrågar aborter. (Jag nämner också män, för i många fall är det faktiskt mannen som vill ha aborten och får sin vilja igenom. Jag har sett ett antal fall.)

Så mitt budskap är snarare : "Gör inte abort ÄVEN om det är lagligt" än "skärp abortlagen".

Problemet med folk som propagerar för förbud mot sånt de själva inte gillar är att de har svårt att fatta att alla inte gillar(ogillar samma saker de gillar och verkar ha lite svårt för att förstå att om man börjar förbjuda saker som just de inte gillar varför skulle man då inte kunna förbjuda saker andra inte gillar och då kan man ju fråga sig var gränsen går och vilket slags samhälle man till slut kommer ha?
  • Anonym (därför)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-09 17:32:49 följande:
    Läste du mitt inlägg innan du svarade, eller gjorde du bara en allmän kommentar?
    Det var en kommentar på detta:
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-09 08:54:10 följande:

Jag är självfallet jättemycket emot rökning, och allra helst skulle jag se ett förbud mot att över huvud taget sälja tobak - att det klassade spå samma sätt som narkotika.

• Anonym (därför)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-10 15:56:53 följande:
    Aha. Fast jag vet självklart att det finns de som gillar rökning, men det orsakar ett ofantligt lidande, sannolikt större än alkoholen. Därför. Hade cigaretter kommit som en ny produkt idag är väl oddsen rätt goda att de inte skulle bli tillåtna att sälja.
    Ja men men andra kan ju tycka andra saker är förfärliga och borde förbjudas... så vad är det som säger att just det du tycker borde förbjudas är viktigare än vad andra tycker ska förbjudas? Och vad tror du händer om man börjar lyssna på alla foliehattars önskemål om förbud?
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-11 13:24:01 följande:
    Det är väl inte att vara foliehatt att anse att rökning är farligt

Det finns gott om förbud för att människor har velat ha det och därefter har det stiftats lagar om det, så ditt mardrömsscenarie är redan här kan jag ju upplysa om
    Jag har redan fattat att du tycker så, men du svarar inte på min fråga om varför just dina åsikter skulle vara viktigare än andras och vad du tror händer om man börjar förbjuda allt någon tycker borde förbjudas?
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-11 13:24:01 följande:
    Det är väl inte att vara foliehatt att anse att rökning är farligt
    Det foliehattiga ligger inte i att ha en åsikt. Det foliehattiga ligger i att tro att ens egna åsikter är viktigare än andras och försöka tvinga andra att göra som man själv vill genom förbud och vara så inskränkt att man inte kan se saker ur ett större perspektiv och fråga sig vad händer om vi börjar förbjuda allt någon tycker ska förbjudas?
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-11 14:04:58 följande:
    Trams, det är fullt OK att öppet diskutera vad som borde vara förbud, hur tror du lagar och samhällen fungerar egentligen?
    Absolut, precis som det är öppet att diskutera vilket slags samhälle man för om man börjar förbjuda allt någon tycker ska förbjudas.

Tror du lagar sätts godtyckligt bara för att någon tycker så?
    Tror du ett samhälle där man förbjuder allt någon inte gillar fungerar?
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-11 14:02:20 följande:
    Det händer redan som sagt
    Det var inte inte det jag frågade dig om... jag frågade dig:

Vad tror du händer om man börjar förbjuda allt någon tycker borde förbjudas?

Det finns de som tycker alkohol ska förbjudas... ska vi förbjuda det med?
    Bilar? Cyklar? Godis? Porr? Rösträtt? Åsiktsfrihet? Pasta? Köttbullar?
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-11 14:28:38 följande:
    Alkohol har redan varit förbjudet, och det finns gott om annat som redan är förbjudet, och vad händer av det? Jag förstår inte vart du vill komma med att fråga vad som händer. Vad är du ute efter, vill du att vi ska förbjuda förbud för att konsekvenserna av förbud är på något sätt hemska?
    Ja och det gick ju skitbra, eller hur?

Vad jag är ute efter... att du ska svara på en ganska enkel fråga.

VAD TROR DU HÄNDER OM MAN BÖRJAR FÖRBJUDA ALLT NÅGON VILL SKA FÖRBJUDAS?

Men det verkar tydligen vara jätte jätte svårt....
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-11 15:09:38 följande:
    Ja det är svårt, jag har ingen glaskula att se in i framtiden så jag förstår inte vad du är ute efter att jag ska svara.

Men att diskutera och införa diverse förbud är ingenting som ä konstigt alls, det har länge varit och är fortfarande en naturlig del i samhället.
    Du menar att du inte har någon som helst uppfattning och vad du tror skulle kunna hända om vi börjar förbjuda allt någon tycker borde förbjudas? Det har jag faktiskt väldigt svårt att tro...

Ja att propagera för tvinga igenom sin vilja på andra genom förbud är ju alltid enklare än att acceptera att andra ska trycka igenom sin vilja på en själv Flört 
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?