Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-09 08:54:10 följande:
Jag tror att uttrycken "ok" och "inte ok" blir missvisande här. Det som styr vad skattepengar används till är inte om något är "ok" eller "inte ok", utan vad som röstas igenom i riksdagen, och som medborgare har man rätt att ha synpunkter på det.
Jag är självfallet jättemycket emot rökning, och allra helst skulle jag se ett förbud mot att över huvud taget sälja tobak - att det klassade spå samma sätt som narkotika.
Sen slår du in en öppen dörr. Exakt var har ja sagt att en våldtagen ska tvingas föda barnet ? Exakt var skrev jag det?
Sen vad gäller alternativ till abort så är det olika vad som är möjligt i varje enskilt fall, MEN vad många missförstår när jag debatterar abort är att jag står för en 3:e ståndpunkt. Jag är mer intresserad av den etiska debatten än den juridiska. Jag vill vara med och verka för sådana värderingar hos både män och kvinnor att de inte efterfrågar aborter. (Jag nämner också män, för i många fall är det faktiskt mannen som vill ha aborten och får sin vilja igenom. Jag har sett ett antal fall.)
Så mitt budskap är snarare : "Gör inte abort ÄVEN om det är lagligt" än "skärp abortlagen".
Problemet med folk som propagerar för förbud mot sånt de själva inte gillar är att de har svårt att fatta att alla inte gillar(ogillar samma saker de gillar och verkar ha lite svårt för att förstå att om man börjar förbjuda saker som just de inte gillar varför skulle man då inte kunna förbjuda saker andra inte gillar och då kan man ju fråga sig var gränsen går och vilket slags samhälle man till slut kommer ha?