BaKu skrev 2019-06-07 21:36:31 följande:
Visst är de första dagarna själv lite läskiga och man fattar knappt hur man ska göra vissa saker själv. Jag vågade knappt gå på toaletten. Nu känns det lättare även om han kräver mer på ett annat sätt, men tror ju inte han kommer dö så fort jag lämnar rummet längre. Nu är han ju dessutom lite mer ljudlig och man hör att allt är bra.
Vi hade ett lite mindre nest i början, så det är kanske lite som Jilka skriver, att det ska vara taight. Men tänk på att det inte får bli för varmt och tror ändå man rekommenderar att de ska kunna röra sig ganska fritt. Vet att man förr lindade bebisar så sov de bättre, men det ska man ju inte göra.
Men kan väl börja med att säga, håll ut! Det blir bättre. Vissa barn vill ha mer närhet än andra. Jag sov mycket med honom på mig i början för han vaknade så snart jag la ner honom. Spelade ingen roll var jag la honom, han sov bara i famnen. Dessutom somnade jag ofta ifrån när jag ammade och vaknade när han skulle äta nästa gång. Det var tufft och kroppen tog stryk. Jag accepterade till slut att det får vara såhär ett tag. Så nästa tips är att se till att du har det så bekvämt som möjligt. Testa olika kuddar. Kanske bättre att sitta än ligga. Kuddar under armarna /armbågarna kan göra susen. Ha bekväma underkläder/kläder som sitter kvar hur mycket du och bebisen än snurrar runt. Jag hade i början trosor som bara hasade ner. Blev tokig, men ville ju inte använda mina vanliga under tiden jag blödde mycket. Sååå dumt! Använder taighta boxer i vanliga fall och det var ju guld att byta tillbaka för en sak mindre att irritera sig på. Sen hade jag en kudde fylld med sånna frigolitkulor. Så mycket bättre än en vanlig kudde när jag satt i sängen. Den var bekväm, lätt att forma och höll ju formen och gled inte iväg hela tiden.
Efter ett tag tröttnade jag dock och bestämde mig helt enkelt för att han ska sova i nestet. Tror jag tajmade bra när vi båda var redo för det. La ner honom så fort han somnat. När han vaknade lyfte och nattade om och la ner igen. Det tog nog ett litet tag, men det gick.
Sen prövade jag mig fram när jag skulle lägga ner honom. Det verkar också vara olika med olika barn. Hittade tillslut en tidpunkt när han började sova lite djupare, men inte sovit för länge. Om jag la ner honom då så sov han ofta vidare. Testade många andra tidpunkter, både direkt när han somnat och när han sovit en timma. Tänkte att det skulle vara lättare när han sov riktigt djupt, men det bästa var alltså nånstans mitt emellan lätt och djup sömn. Verkar som det är så för många barn. Nu kanske hon är för liten för antar att hon somnar när du ammat henne (antar att du fortfarande ammar) , men nu när han inte somnar varje gång han ätit utan jag aktivt måste natta honom så nattar jag honom där han ska sova. Exempelvis i soffan. Då ligger jag bredvid honom. I sängen är lite svårare, men tränar på det. Behöver inte flytta honom och större chans han sover vidare.
Liggamning är också ett knep. Jag ammade honom när han låg i nestet ibland. Själva amningen var inte så bekväm, men han somnade däri och då kunde jag stå ut. Nu liggammar jag för det mesta för han är så tung att hålla i...det är också lättare när han inte ligger i något babynest utan vi hamnar tätt intill.
Hoppas du hittar nåt som funkar :)
Heeej!! Oj vad svårt det är att få tid att svara på inlägg här :/ sitter ju inte med datorn på samma sätt längre då jag inte jobbar ;) och alltid är det något som ska göraas här hemma, få lillan kräks rätt mkt är det mkt tvätt, och så fort man får en ledig stund då hon somnat eller ligger tyst själv så försöker man ju själv få i sig någon mat. just nu sitter jag i soffan med datorn och hon sitter i babybjörn bouncern och gungar med hjälp av min fot ;) man blir ju verkligen sjukt effektiv av att vara mamma haha!!
hon fyller en månad idag och jag fattar inte vart tiden tog vägen??? hon har äntligen börjat gå upp i vikt - och det med besked haha! uppe på 4300g nu och hon får bara bröstmjölk då det funkar väldigt bra.
har du introducerat någon barnmat till honom ännu?
jag håller med om att gravidkudden varit en lifesaver även nu efter graviditeten!!! så bekväm i olika ställningar i sängen och ibland lägger jag ner henne i den de gånger det är svårt att få henne att sova i nästet - men det går väldigt bra nu!!! =) däremot har hon fortfarande inte sovit 'endast' i sin säng ännu - får bli nästa steg :)
håller med om det där med att göra det bekvämt för sig själv - alltid är det något som stör och då mina bröst läcker rätt mkt måste jag ju ha bh på natten och ibland har det läckt trots extra inlägg och då kliar den där jäkla BHn och allt blir obekvämt igen. sover också i boxertights /cykelbyxor, haha man är kanske inte den sexigaste mamman i stan ;)
jag har testat att liggamma men känner inte att hon 'tömmer' bröstet då riktigt och tycker det är svårt att komma åt. men nu funkar för det mesta att amma henne tills hon blir RIKTIGT trött sen lite smidigt lyfta ner henne i nästet. det är över 30gr här nu så vi är mest inne på dagarna med nerdragnga jalusier - vår vanligtvis så fina och ljusa lägenhet har blivit en bunker HAHA!!
sitter han själv nu och vad är de senaste tricken? Lillan här fokuserra nu med blicken och det är så roligt att följa varje dag med nya saker som händer. tack för alla tips - de mottages GÄRNA!!! enda problemet vi har just nu är mellan 19-22 o varje kväll när hon är typ otröstlig och kan inte komma till ro utan skriker o skriker om man inte matar henne eller ev sitter på pilatesbollen o studsar henne...
sen har vi börjat rapa henne efter varje amning och jag tycker nog hon kräks lite mindre....
KRAM!!