• skuldfällor

Varför får jag konstiga sms?

Hej, jag vet inte om jag har satt denna tråden i rätt kategori, men jag hoppas jag kan få lite hjälp och information i alla fall :)

Det är så att häromdagen fick jag ett konstigt sms, från detta numret
    +44 7668 186080 , det är då ett nummer utomlands. Sms:et lyder : 

"GRATTIS På födelsedagen Viggo, såg en bild på dig på din nya moppe, coolt!! Ringer i morgon försatt gratulera ordentligt, kramar Faster" 

Jag tänkte först att det var kanske någon som sms:ade fel, men blev lite skeptisk eftersom jag har fått massa spam och bluff sms/samtal denna sommaren. Ska man svara? ska man ringa upp? Hade varit superbra om någon kunde en eller två saker om detta :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-12 16:34
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VJWGK/varnar-for-bedragarnas-nya-sms

hittade lite saker om skumma sms

• Svar på tråden Varför får jag konstiga sms?
  • Mandel

Antingen svarar man via sms: du har fel nummer, eller så bryr man sig inte alls.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • IceKitten

Sms/samtal till utlandet kostar ju pengar så det beror väl helt enkelt på om du vill betala eller ej.

Jag hade slängt smset så vidare jag nu inte hette Viggo och hade en utländsk faster :)

• Anonym (byt)

Byt nummer till ett hemligt nummer så slipper du all spam och bluffsamtal istället.

• OlgaElvira

Om du ringer upp eller skickar ett SMS så får mottagaren betalt av sin operatör, det är ett inte alldeles ovanligt sätt att lura folk på pengar. Om de skickar ett sådant SMS till 100 000 mobilnummer, görs automatiskt, så är det alltid flera som ringer/SMS:ar tillbaka och de tjänar kanske några kronor på var eoch en en kostnad som du får betala.

• skuldfällor

jaha, så det blir alltså inga negativa följder av detta om jag bara blockerar numret och inte svara på den?

• skuldfällor
    Mandel skrev 2018-09-12 14:03:00 följande:

Antingen svarar man via sms: du har fel nummer, eller så bryr man sig inte alls.

Tack för ditt svar, men får man negativa konsekvenser om man blockerar numret och inte svara på lur eller sms?
  • skuldfällor
    OlgaElvira skrev 2018-09-12 16:12:17 följande:

Om du ringer upp eller skickar ett SMS så får mottagaren betalt av sin operatör, det är ett inte alldeles ovanligt sätt att lura folk på pengar. Om de skickar ett sådant SMS till 100 000 mobilnummer, görs automatiskt, så är det alltid flera som ringer/SMS:ar tillbaka och de tjänar kanske några kronor på var eoch en en kostnad som du får betala.

Har hört om den här typen av bluff, men aldrig anade jag mig att jag skulle utsättas för det, verkar skumt att jag får ett sånt sms bara sådär :/ 
  • Anonym (Anonymm)

Kan vara nån annan som haft ditt nummer innan eller nån som skrivit fel.

Svar på tråden Varför får jag konstiga sms?