Volontärsarbete - Okej att fråga om det är godkänt att få ta en matbit/mellanmål för att lätta på hungern?
Hej!
Jag brukar ställa upp på att jobba frivilligt. Jag har hjälpt på lite olika ställen och har inställningen av att tillåta de bjuda själv på mat och/eller fika. Annars låter jag bli och frågor och tar med mig min egen matlåda eller så väntar jag tills arbetsdagen är slut.
Jag studerar idag och extrajobbar. Jag har lite fritidsaktiviteter men ändå har jag scheman som räcker för att hjälpa en verksamhet som innebär att hjälpa andra människor. Då blev jag genast intresserad och väntar just nu på den första dagens arbete i verksamheten.
En bekant sa att jag inte borde spendera pengar på mat för att jag jobbar gratis. Jag borde istället ställa frågan i verksamheten om man får ta maten som tillagas därborta. Jag har aldrig gjort något sådant och tycker väl egentligen att man kan ta med sin egna mat. Men min bekant menade att det faktiskt finns en möjlighet att få mat där eftersom man jobbar ändå gratis.
Är det okej att fråga efter mat. Räknas inte det som fräckt?
Tack för svar!