• Anzil

Volontärsarbete - Okej att fråga om det är godkänt att få ta en matbit/mellanmål för att lätta på hungern?

Hej!

Jag brukar ställa upp på att jobba frivilligt. Jag har hjälpt på lite olika ställen och har inställningen av att tillåta de bjuda själv på mat och/eller fika. Annars låter jag bli och frågor och tar med mig min egen matlåda eller så väntar jag tills arbetsdagen är slut.

Jag studerar idag och extrajobbar. Jag har lite fritidsaktiviteter men ändå har jag scheman som räcker för att hjälpa en verksamhet som innebär att hjälpa andra människor. Då blev jag genast intresserad och väntar just nu på den första dagens arbete i verksamheten.

En bekant sa att jag inte borde spendera pengar på mat för att jag jobbar gratis. Jag borde istället ställa frågan i verksamheten om man får ta maten som tillagas därborta. Jag har aldrig gjort något sådant och tycker väl egentligen att man kan ta med sin egna mat. Men min bekant menade att det faktiskt finns en möjlighet att få mat där eftersom man jobbar ändå gratis.

Är det okej att fråga efter mat. Räknas inte det som fräckt?

Tack för svar!

• Svar på tråden Volontärsarbete - Okej att fråga om det är godkänt att få ta en matbit/mellanmål för att lätta på hungern?
  • Anna60

Du bör ta med egen mat. Du jobbar visserligen gratis, men du är ju volontär. Du skriver inte vilken verksamhet det är. Men OM de vill bjuda dig på käk, så kommer de fråga dig när de ser att du har med egen matlåda.

• Anzil
    Anna60 skrev 2018-09-06 12:44:32 följande:

Du bör ta med egen mat. Du jobbar visserligen gratis, men du är ju volontär. Du skriver inte vilken verksamhet det är. Men OM de vill bjuda dig på käk, så kommer de fråga dig när de ser att du har med egen matlåda.

Jag tänkte så också!

Det är en verksamhet som gäller för hemlösa. De får mat bl.a och då tänker jag för mig själv att maten är till för de. Men då menade min bekant att en liten matbit är inte farligt att få. Eller att jag åtminstone kan få en mellanmål ifrån de som frukt.

Det känns ju jättefräckt så jag var tvungen att ställa denna fråga så fler kan säga vad som känns logiskt. Min bekant tyckte verkligen att det kändes rimligt att faktiskt få någonting för att lätta på hungern.
  • Anna60
    Anzil skrev 2018-09-06 12:49:13 följande:
    Jag tänkte så också!

Det är en verksamhet som gäller för hemlösa. De får mat bl.a och då tänker jag för mig själv att maten är till för de. Men då menade min bekant att en liten matbit är inte farligt att få. Eller att jag åtminstone kan få en mellanmål ifrån de som frukt.

Det känns ju jättefräckt så jag var tvungen att ställa denna fråga så fler kan säga vad som känns logiskt. Min bekant tyckte verkligen att det kändes rimligt att faktiskt få någonting för att lätta på hungern.
    Ja, det kan tyckas rimligt. Å andra sidan, du har möjlighet att göra dig några mackor hemma. Det har inte de hemlösa. Varför ta DERAS käk? Nej, jag hade definitivt inte frågat. Att dämpa hungern med ett eget äpple/banan/macka som man tar med sig hemifrån är nog inte för mycket. Är det ex.vis 10 volontärer, så går det åt en massa mat för att mätta volontärernas magar. Det skulle ju inte bli nåt kvar till dom som verkligen behöver. Den måltiden de får är kanske det enda målet de får den dagen.
  • Minimalen

Om du skulle arbeta där en hel dag så borde de kunna bjuda på mat som tack för arbetet. Om du bara arbetar några timmar så kan du gott äta något innan eller efter jobbet.

Svar på tråden Volontärsarbete - Okej att fråga om det är godkänt att få ta en matbit/mellanmål för att lätta på hungern?