Inlägg från: K Kalle |Visa alla inlägg
  • K Kalle

Vill inte att Centern ska få makt

Mongoliet skrev 2018-08-28 05:22:27 följande:

För mig personligen & även för samhället ser jag Centern som värst. Jag röstar på Vänsterpartiet. Jag börjar bli orolig nu för opinionssiffrorna. Vill givetvis inte att Alliansen ska få majoritet & vill inte heller ha en regering av S, MP, C & L.

Ska jag helt plötsligt hoppas att Socialdemokraterna ska styra på egen hand. Är det det bästa för mig som Vänsterpartist? Om vi utgår från dagens siffror.

Skulle jag som Vänsterpartist till och med tjäna att stödrösta på S. Låter helt bakvänt men jag går i de tankarna just nu.

En ren S regering hade varit bäst anser jag, men det kommer aldrig mer att hända. Sverige är inte lika homogent som det var en gång. De partier som jag absolut inte vill ska få inflytande är MP, KD, SD och C.
  • K Kalle
    Fillibom skrev 2018-08-28 11:32:26 följande:
    Väldigt intressant att läsa din post, ts. Du satte huvudet på spiken, precis, precis så resonerar jag också, men trodde jag var helt ensam om det.
    Har röstat på vänsterpartiet flera gånger genom åren (en gång även mp, när det var precis nytt och fortfarande "vettigt"). Men nu tänker jag som så att ingen förutom S skulle samarbete med vänsterpartiet oavsett hur starkt det blir. Vänsterpartiet, liksom SD är tex alltid uteslutna när det gäller partiövergripande samtal om sådant som migrationslagar, pensionsöverenskommelser, mm.

Jag har hjärtat till vänster, men vänsterpartiet är lite för mycket ute och "cyklar" just nu enligt min mening. Öppna dörrar till världens alla 68 miljoner flyktingar och antalet ökande gruppvåldtäkter är bara "symptom på strukturer" och har inget att göra med "kultur" (trots att intervjuade invandrare själva ständigt tar upp denna faktor). Att invandrarkvinnor kontrolleras av sina män i våra utanförskapsområden är också av någon konstig underlig anledning helt ok för vänsterpartiet, Likaså är det också tydligen helt ok att ung vänster får bära sig hur illa åt som helst för att störa andra partiers valmöten, utan att partiledningen markerar sitt avstånd.

I år blir det nog därför en stödröst på S, för förutom vänsterpartiet finns det fortfarande en del inom S som faktiskt är lite mer vänster.
    C är numera ett storstadsparti och våra dagars mest utpräglade högerparti. Jag saknar den "gamla centern" som fanns på 70-talet. Där man både tog socialt ansvar och arbetade för både landsbygden och småföretagarna, byskolorna och kollektivtrafiken i städerna och det närmsta jag kan hitta det idag är nog inom S.

Så i år blir det nog en stödröst på S.
    Tack ts, känns skönt att höra att någon mer faktiskt resonerat i samma banor. Har nämligen börjat känna mig helt kocko i skallen under den här valrörelsen.
    Viktigast för mig är att MP, M och framförallt C inte får någon makt.
    C är idag vårt mest ultraliberala parti (mer än M faktiskt). C vill bla skrota LAS, vill helt (ja helt) ta bort strandskyddet, vill ha privata alternativ överallt, helt för obegränsat vinsttuttag i alla välfärdssektorer,  och tokerierna med månggifte, plattskatt och hemskolning kan väl när som helst dyka upp igen.
    (Ursäkta långt inlägg i din tråd ts).
    Jag tänker väldigt mycket som du. Om inte V velat ha totalt fri invandring och förnekat hederskulturen i förorten hade jag röstat på dem.
  • K Kalle
    Ewald01 skrev 2018-08-28 13:30:38 följande:
    Hur bedömer du "risken" att S någon gång börjar samarbeta med SD eller till och med tar över SD politik i olika former?
    Förhoppningsvis kommer S att ta in färre invandrare och istället koncentrera sig på de som är här samt på biståndet. I övrigt finns det ingen chans att S tar över SD:s politik: SD är emot jämställdhet, HBTQ och demokrati och för religiösa friskolor, för samvetsfrihet i vården (vägra utföra aborter mm) osv.
Svar på tråden Vill inte att Centern ska få makt