Känns inte okej att barnen besöker pappa
VARNING, långt.....
Alltså, jag känner mig så villrådig just nu.
En väldigt lång historia kort, jag har två barn med en man som misshandlat mig psykiskt i fler år. För snart 6 år sedan fick förhållandet äntligen ett slut och jag lever idag tillsammans med en ny och mina två barn. I övrigt har vi det jätte bra som familj, barnen trivs med min nya osv. Min dotter är 6 år och för henne är min nya "pappa", ingen av oss kallar honom det förutom hon.
P.g.a den psykiskamisshandel pappan utsatt mig för har det tagit mig flera sjukskrivningar och psykologsamtal för att bearbeta och komma över det hela.. Först de senaste två åren känner jag att jag "blivit fri" från hans grepp och vågar stå på mig. Han har därför kunnat köra med mig rätt länge - vilket han nu märkt att han inte längre kan.....
Pappan har, från och till velat ha barnen - inte velat ha barnen. Ibland har allt gått smidigt ett bra tag och man har tänkt, "yes, kanske han äntligen lärt sig ta ansvar" för att sedan förr eller senare blir besviken när han bevisar att så är inte fallet.
I nuläget har han barnen varannan helg, sammanlagt 4 dygn i månaden. Det är alltid knepigt när vi skall byta, att ha en fast tid när barnen skall komma (och komma hem) verkar inte vara möjligt. Vi vet aldrig ens om barnen skall åka till pappa före dagen innan. Ibland har han gjort slut med sin flickvän (han byter med jämna mellanrum..barnen är medvetna om detta.....) och kan därför inte ha barnen eller så har han något annat han vill göra istället. Vi får alltid ställa oss efter honom men han säger att han alltid minsann fått ställa upp för oss. Droppen kom när jag för andra helgen i rad fick ett meddelade om att han inte "kunde" ha barnen för han skulle festa. Han hade bestämt sig att nej, jag skall vara "ledig", du får ordna med skötare ifall vi önskar vara "lediga". (Lediga känns som ett väldigt dumt ord, men ni förstår vad jag menar). Då tog vi beslutet att nu får det vara nog, för så här kan ingen ha det. Vi vet varken in eller ut och inte heller barnen! Vad säger man till dom?? Pappan får nu ta "paus" tills han är kapabel till att ta hand om sina barn....
Pricken på i:et :
Barnens pappa är 27 år, har varit förlovad 4 gånger (dock betydligt fler förhållanden än det) sedan vårt förhållande tog slut. Just tog ännu ett förhållande slut med en som ändå varit med ett tag och som barnen känner rätt bra. Istället har han nu en ny flickvän som är 17 år gammal Det känns INTE okej någonstans...
HUR hade ni reagerat?
Som det ser ut nu kommer barnen inte besöka sin pappa frekvent utan vi får ta det som det kommer.. MEN, jag känner INTE att jag vill lämna över barnen till pappa och hans 17åriga flickvän...