Inlägg från: HSOF |Visa alla inlägg
  • HSOF

SDs propagandafilm

Vet inte ens om jag orkar skriva här, då ni alla här verkar samstämma i en entonig kör hur illa denna filmen är. Men faktum är att ingen har lyckats hitta något direkt faktafel i filmen. Utan bara kritiserat det som propaganda och sen inte svarat på vad som exakt är propaganda.

Det är självklart att ni som skriver av er här faller in i ledet, då ni läst vad exempelvis DN och Aftonbladet skriver, två tydligt agendasättande tidningar, varav en utpekas i dokumentären. 

Istället för att försöka hitta fel, så borde S erkänna sin historia precis som Sd gör.
    Många vet inte om detta som filmen berättar, inte ens jag som är hyfsat politiskt påläst visste om allt detta. Även om jag kände till rasforskningen och att vi lät tyskarna köpa järnmalm av oss under kriget.

Ni får tycka vad ni vill men S kan inte bara fly från denna verklighet.

• HSOF
    Iarwain skrev 2018-08-16 07:41:30 följande:
    Det enda du skriver här är att du är dåligt påläst om vår historia.
    Är det något typiskt för SD, eller tror du att det är något generellt för de i din åldersgrupp?

Propagandan består i att med "halvkvädna" visor försöka göra kopplingar mellan saker som inte hör ihop.
    Något som korkade människor gärna "går på".

Du nämner Aftonbladet;
    Vad är kopplingen mellan dåtidens Aftonbladet och dåtidens S menar du?
    Vad är dagens Aftonbladet koppling till dåtidens Aftonbladet menar du?
    Saken är den att filmen består av sanningar, ingen som har lyckats påstå något annat, även om hela svenska mediakåren fick panik och tog in expert efter expert för att försöka hitta brister i filmen. 

Nä detta är inget som de lär ut i skolan, utan sådant som begravts, det finns även mer hemligheter begravda i arkiven, men som Sossarna har balat med sekretess, för att det inte ska se dagens ljus. Saken är den att Sossarna alltid pratar om andras historia men sällan vill höras vis sin egen. Är ju därför denna filmen har kommit till. Helt rätt enligt mig.

De säger heller inte i filmen att Aftonbladet var en socialdemokratiskt ägd tidning i filmen, men Aftonbladet var ändå en tidning som stöttade socialdemokraterna och arbetarrörelsen under 30 och 40 talet även om de först på 50-talet blev uppköpta av LO.  Aftonbladet skrev själva under sitt 170 årsjubileum att de stödde den socialdemokratiska regeringen under 30-talet även om de hade andra ägare. Och varför skulle LO och socialdemokraterna köpa en nazisttidning som inte stod för samma värderingar som de själva.

• HSOF
    Padirac skrev 2018-08-18 19:43:57 följande:
    SDs film är enligt utgivaren Dick Erixon ett försök att göra en ensidig belysning av enskilda händelser där S har deltagit.  Dick gör en poäng av att han inte vill beskriva sanningen om hur det egentligen var utan vill belysa en enskild part frikopplat från övriga parter.

Det är alltså inte ens enligt SD en korrekt beskrivning av händelserna och historien som presenteras. Kunniga inom historia och politisk historia kallar med rätta filmen en historieförfalskning, en propagandafilm av Goebbelsk karaktär. 

Det hela är en smutkastningskampanj för att två sin egen bruna smuts säger andra.

Hur som helst säker kunniga inom området att filmen är sk*t och inte överensstämmande med den historiska verkligheten. 

Det som däremot är sant är att SD är BSS tredje politiska parti och SD har i mycket samma politiska agenda som BSS hade på 80-talet. Vekligheten beskrivs idag av SD på samma sätt som Sd gjorde då de bildades och på samma sätt som BSS beskrev verkligheten på 80-talet. 

SD deladed fram till 2004 ut BSS historia som en del av SDs bakgrund, materialet finns att läsa på nätet.

Så till skillnad mot SDs försök att falskeligen dra ner andra partier till deras nivå är BSS, nazister och rasister en del av SD som är sant. 

BSS hade på 80-talet lokaler och material som togs över an det 2a partiet de bildade då dessa bröts loss från BSS. BSS hade hela tiden, trots egna lokaler i stockholm, sin postadress hos Gustaf Ekström - känd  nazist och SS-soldat.

www.expressen.se/kvallsposten/har-bildar-nazisterna-partiet-sd--i-malmo/

sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Ekstr%C3%B6m

"1988 var han med och grundade Sverigedemokraterna. Till en början valdes han till revisor för Sverigedemokraterna och året efter valdes han även in i partistyrelsen.[3][4]"

Skillnaden är att Sverigedemokraterna aldrig har förnekat sin historia. och de är inte stolta över den heller. Och har idag rensat ut den från partiet. Sedan finns det ju stolpskott i alla partier.
    Men det har samtidigt varit väldigt populärt att andra fått göra sverigedemokraternas historia ofta personer på yttersta vänsterkanten som även sympatiserar med kommunister. För att köra smutskampanjer istället för att tro på sin egna politik i debatt.

Sverigedemokraterna har faktiskt själva pratat om sin historia som kan ses här. Väldigt intressant 

• HSOF
    KillBill skrev 2018-08-21 13:41:27 följande:

Svammel. Ett stort antal forskare och historiker (fler än 10 st) menar att filmen förmedlar en felaktig bild av historien och betraktar filmen som försåtlig propaganda. Jag har inte sett en enda forskare eller historiker som anser att filmen ger en korrekt bild av historien. Har du det? Vad heter i så fall denna forskare/historiker?

Jag har har heller inte hört någon säga att filmen innehåller konkreta faktafel utan bara en mer svävande kommentar att filmerna är propaganda men det är ingen vad jag vet som har kunnat sätta fingret på något konkret som är påhittat eller faktafel.

De har ju även erkänt att de trodde filmen skulle kunna innehålla lite misstag men är överraskade att det ändå inte har varit någon som hittat nått.

Att det inte finns någon som har berömt den är ju en värderingsfråga. Finns ingen auktoriserad forskare som vill/vågar hålla med SD eller lyfts fram dem i positiv dager. Då är deras yrkesliv och karriär förstöd sen.
  • HSOF
    Iarwain skrev 2018-08-21 18:10:16 följande:

Skitsnack!

Många har påstått annat. (jag tror du antingen inte vet vad påstå betyder eller helt enkelt slarvade )

Brister finns det många av i filmen.

Jag vet inte vilka skolor du gått i men denna film visar inte några som helst fakta som inte var känd av mig tidigare. Det är nog så att du inte varit så uppmärksam i skolan.

Aftonbladet var under 30-talet ägd av Krüger och hade en liberal inriktning. Insinuationerna att S skulle ha något som helst inflytande eller koppling till Aftonbladet är totalt felaktiga.

LO tog över en liberal tidning som hade släppt sitt stöd till Nazismen och Hitler.

Nej. Du får verkligen inte lära dig om socisldemokraternas lite mer trista historia i skolan. Inte heller att Sverige var en förlängd arm åt tyskarna i kriget, utan att vi var neutrala. Det ända vi gjorde var att förse Tyskland med malm i övrigt så var vi anti-Tyskland och hjälpte judar att fly.

Men självklart har ju en annan bild av vad verkligheten var. Och denna dokumentären visar på det än mer.

Man har väl även hört om tvångskastreringarna och rasbilogin men detta egentligen bara för att Sd tagit upp det. Visste inte så mycket om det i övrigt.

Fick även lära mig om vipeholm under universitetsutbildning. Men då var det bara att man hade givit sockrig kola till utvecklingsstörda människor för att se om socker gav karies. Men att detta var något staten och i högsta grad var socialdemokraterna som låg bakom fick vi aldrig veta. Men det skulle iof vars väldigt mot deras ideal. Då universiteten i Sverige är väldigt vänsterstyrda..
  • HSOF
    Padirac skrev 2018-08-21 19:22:19 följande:
    Det var ett långt j*vla ursäktande för SDs attityder, hur synd det är om dem som dragits med galningar och utelämnande av avgörande punkter. Det är tydligen alla andras fel att SD beskylls för sin historia och sin politik.
    Jag har aldrig sagt att SD har en rumsren historia precis som även MK säger här filmen.
    Åkesson är trött på att ständigt höra om deras historia när de är poltik idag de är där för att diskutera. Han behöver inte svara på det i varje sändning ch utfrågning, lite tröttsamt. Och vi som ska lyssna är ju ganska trötta på det med. Iallafall jag.
    Så jag kan förstå honom, är så trött på sandlådan i riksdagen och i medierna. 

Men å andra sidan har någonsin hört Löfven och sossarna prata om sin historia?? Nä det har inte hänt och kommer inte att hända. Åkesson har ju kontakt flera gånger nu den senaste mandatperioden.
    Eller än värre om Vänsterpartiets historia eller kanske jag ska säga nutid, då de fortfarande marscherar med kommunisterna och till viss del även islamisterna.
  • HSOF
    Iarwain skrev 2018-08-22 08:34:58 följande:
    Det är du som är obildad, beskyll inte andra för det.
    Haha nä så ät det inte. Det är inget som tas upp i skolan, likaså samma sak med kommunismens hemska historia.

Gjordes ju en undersökning bland 9onde klassare för något år sedan. Där visste de flesta om vad nazismen och dess härjningar hade orsakat. Men väldigt få som visste om Kommunismens etterföljder. Och då har kommunismen dödat och förföljt långt fler människor.
  • HSOF
    Bjoer skrev 2018-08-22 09:07:16 följande:
    Men alltså, det finns ju hur många dokumentärer som helst om det där. Av Sveriges Radio bland annat.

Vipeholm: sverigesradio.se/sida/avsnitt/65245
    Tvångssteriliseringar: sverigesradio.se/sida/avsnitt/94014
    Tvångssteriliseringar av transpersoner: sverigesradio.se/sida/avsnitt/834418

Släpp sargen, kom in i matchen!
    Bara för att svt har tagit upp det i tv så innebär inte det att man får lära sig om det i skolan..
Svar på tråden SDs propagandafilm