Inlägg från: Arvid P |Visa alla inlägg
  • Arvid P

Blir SD Sveriges största parti efter valet?

Crisp skrev 2018-08-08 15:31:31 följande:
    Jag undrar om Pascalidou ska få vara med i direktsändning på valnatten den här gången också? Kan bli hur kul som helst.
    Planerar att poppa massor med popcorn under valkvällen. Det kommer bli stor underhållning. Hela SVT kommer gå i spinn.

• Arvid P

S förhållning till Alliansen blir intressant. Ska man ge SD rätt i begreppet sjuklövern ?

Tror valkvällen blir ett popperi av gråtande över ett visst partis vinningar.

• Arvid P
    nattuw skrev 2018-08-09 18:06:03 följande:
    Du är inte ensam om att fundera på att rösta blankt. Besvikelsen över de etablerade partiernas oförmåga att presentera någon form av trovärdig politisk plattform verkar ha gjort många rätt uppgivna. Om det sedan kommer att visa sig i valdeltagandet återstår att se.
    Man bör tänka på att en blankröst innebär att man röstar lika mycket på alla partier. Då inser man snabbt att en blankröst är utesluten. Det finns alltid partier man tycker riktigt illa om. Så rösta på nåt av de andra.
  • Arvid P

I mitt fall syftarpopperi på popcorn-poppandet. Det kommer gå åt mycket popcorn när de tvärsäkra vänstermupparna ska förklara varför sd vinner så mycket mark.

Rösta på Alliansen istället om ni vill ha bort SD.

• Arvid P
    KillBill skrev 2018-08-11 16:06:24 följande:

I senaste SIFO är tydligaste trenden att SD tappar och Liberalerna ökar. Det är mycket glädjande om SDs vikande trend fortsätter fram till valet.

Institut klarar inte att mäta opinionen så här nära valet. Som Alliansväljare vill jag ju inte att både KD och L trillar ur riksdagen, men mycket tyder på att det är vad som kommer hända.

Debatten står mellan S, SD och i viss mån M. C och L riskerar bli bortglömda. Mycket tyder dessutom på att C's framgångssaga är över. Det var längesen de hade över 10% i någon undersökning. 6% är mer troligt att de kommer få.

• Arvid P
    KillBill skrev 2018-08-11 16:19:54 följande:
    Du hänger inte med. Centerpartiet fick 10,3% i den Sifoundersökning som publicerades i går.

Varför skulle inte opinionsinstituten kunna klara att mäta oppunionen nära ett val? När SCB gjorde en kontrollmätning några veckor innan valet 2014 prickade man resultatet nästan helt rätt.
    De har en historia av att misslyckas kopiöst nära val. Speciellt SIFO är riktigt dåliga. Läs gärna Marcus Oscarssons analyser om du tvivlar.

Gäller inte bara Sverige. Instituten i England och USA var vansinnigt snett ute när det gällde både Brexit och Trump.
  • Arvid P
    nihka skrev 2018-08-11 20:20:35 följande:
    Arvid P skrev 2018-08-11 15:07:37 följande:

I mitt fall syftarpopperi på popcorn-poppandet. Det kommer gå åt mycket popcorn när de tvärsäkra vänstermupparna ska förklara varför sd vinner så mycket mark.

Sure. "Tror valkvällen blir ett popcorn-poppande av gråtande över ett visst partis vinningar.

Makes sense!

Varför ska det vara så svårt att erkänna att man inte har koll?

Tänkte inte så. Tänkte mig mer att jag poppar popcorn medan jag njuter av ett popperi av vänsterpartister som gått i spinn. Tro mig, SVT kan sälja dessa som pay-per-view.
  • Arvid P
    nihka skrev 2018-08-11 20:20:35 följande:
    Arvid P skrev 2018-08-11 15:07:37 följande:

Sure. "Tror valkvällen blir ett popcorn-poppande av gråtande över ett visst partis vinningar.

Makes sense!

Varför ska det vara så svårt att erkänna att man inte har koll?

Eller kanske............ja, det tror jag det kommer bli. Ser fram emot det t.o.m. Även om jag inte gillar SD så kan jag njuta av när deras antagonister går i spinn.
  • Arvid P
    nihka skrev 2018-08-11 20:30:08 följande:
    SIFOs undersökningar håller hög kvalitet. En nackdel är att de inte genomförs varje månad utan med fasta intervaller mer sällan och därför finns ibland ingen undersökning precis före exempelvis ett riksdagsval.

Ja, få trodde på den utgången som blev med Brexit och Trump, men så är både Brexit och Trump hårt kritiserade så här efteråt.
    SIFO glömmer att en stor del av den arbetande befolkningen inte går att få tag på eftersom de saknar privat telefon. Resultatet blir extremt missvisande resultat. En massa bidragslyftare får opropertionerligt genomslag.
  • Arvid P
    nihka skrev 2018-08-11 20:30:08 följande:
    SIFOs undersökningar håller hög kvalitet. En nackdel är att de inte genomförs varje månad utan med fasta intervaller mer sällan och därför finns ibland ingen undersökning precis före exempelvis ett riksdagsval.

Ja, få trodde på den utgången som blev med Brexit och Trump, men så är både Brexit och Trump hårt kritiserade så här efteråt.
    Det stämmer att herr och fru pk kritiserat majoriteterna.
  • Arvid P
    nihka skrev 2018-08-12 00:20:41 följande:
    Ja, ja. Du njuter av ett popcorn-poppande av vänsterpartister som gått i spin. Makes more sense. Not!
    Nix. SD's framgångar är en nagel i ögat. Men vänsterns reaktioner väger upp det. Riktigt kul.
  • Arvid P
    nihka skrev 2018-08-12 00:42:39 följande:
    De som kommer "gå i spinn" precis som förra gången är SD. Först var de helnöjda med valresultatet och fjäskade för S. Det tog en stund innan de fattade det "ofattbara" att S inte skulle bilda regering med dem. Sedan har de gnällt i fyra år.
    Det är också värt att poppa popcorn för, haha.
  • Arvid P
    nihka skrev 2018-08-12 00:57:53 följande:
    Nix? Så du säger emot dig själv nu. Riktigt kul!
    Nix. Jag svarade nix på din fråga, men din reaktion var kul men inte riktigt kul.
  • Arvid P
    nihka skrev 2018-08-12 00:55:55 följande:
    Alltid lika intressant att få en inblick i hur inbilskhet yttrar sig. Så nu saknar en stor del av den arbetande befolkningen privat telefon
    Ja. Gjorde en undersökning i bekantskapskretsen. 82% saknade privat telefon.
  • Arvid P
    nihka skrev 2018-08-12 01:21:09 följande:
    Du vet inte skillnad på potpurri och popperi och inte skillnaden mellan privat telefon och fast telefon. Och det är bara början. Världen måste te sig väldigt förvirrande för dig.
    Börjar alla vänstermuppar jiddra om potpurri när de är överbevisade?

Fast telefon är väl ungevär som en T-ford. Hur många har en T-ford idag?
Svar på tråden Blir SD Sveriges största parti efter valet?