• Anonym (Lina)

Min pappa har Alzheimers! Behöver få prata med andra!

Det är så att min pappa varit diagnoserad med Alzheimers i ca ett år nu. Den senaste månaden har alltid blivit sämre. Det går väldigt mycket i vågor. Min mamma och pappa bort fortfarande tillsammans. Min pappa får utbrott och blir arg ca en gång per vecka. Senast idag. Det var därför jag kände att jag behöver skriva av mig lite. Min mamma ringer och nästan skriker att jag måste komma och hjälpa henne. Jag hör hur hon pratar med pappa och försöker lugna honom. Jag åker dit direkt!

Mamma möter mig ute på bron och säger att han har hakat upp sig på något som hände i morse. Tidigare på morgonen hade pappa sagt att det var en annan kvinna där. Han hade då frågat min mamma var hans fru var. Hon hade blivit så paff och sagt att jag är ju här! Det är ju jag som är din fru. Mamma hade sedan gett honom en tablett som ska vara lugnande (en akut medicin som de fått från sjukhuset). Sen hade han inte blivit riktigt 100 som han blivit tidigare när han tagit den tabletten. Han har tagit maxdos av tabletten idag Dvs tre st. Det har varit en dålig dag för min pappa idag. När jag kom dit låg han i sängen. Jag frågade hur det varmed honom och han sa att han blev jagad och att han skulle skjuta alla. Rätt hemskt! Jag frågade om han ville åka till sjukhuset men han sa bara att han var frisk och att dit ville han inte åka. Han ville vara själv så jag gick därifrån) Mamma och pappa ska givetvis gå till vårdcentralen i morgon. Det jag vill ha hjälp med är om det är någon som varit samma situation. Ingen Alzheimers ser likadant ut har jag läst. Men det vore skönt att få tips och råd från andra.

• Svar på tråden Min pappa har Alzheimers! Behöver få prata med andra!
  • Humlan88

Jobbat inom demens vården i 10 år. Utbildad i Bpsd ( Beteende mässinga och psykiska symptom vid demens) låter tyvärr som att det är dags för din pappa att flytta till ett boende med utbildad personal och läkare. Aggression r vanligt och ofta ett tecken på någon, smärta m.m Det låter även som din far har vanföreställningar. Detta måste han få ordinerad medicin för. www.bpsd.se/ Tills ni får ett boende. Prova aktivering, promenader m.m

• Anonym (Lina)
    Humlan88 skrev 2018-07-30 19:57:58 följande:

Jobbat inom demens vården i 10 år. Utbildad i Bpsd ( Beteende mässinga och psykiska symptom vid demens) låter tyvärr som att det är dags för din pappa att flytta till ett boende med utbildad personal och läkare. Aggression r vanligt och ofta ett tecken på någon, smärta m.m Det låter även som din far har vanföreställningar. Detta måste han få ordinerad medicin för. www.bpsd.se/ Tills ni får ett boende. Prova aktivering, promenader m.m

Nja alltså han är inte aggressiv. Det bästa är nog att han bor hemma ett tag till. Han är inte så dålig. Idag gick han och jag promenad i stan och det var inga problem. Vi pratade mycket nutid och inte så mycket dåtid. Det verkade som att han kom ihåg vad vi gjort senare också. Han har haft en bra dag idag. Som sagt så är det bra i ca sju dagar. Sist var det bra i tio dagar. Tror inte man ska flytta honom i onödan just nu. Det står ju överallt att man ska helst bo hemma så länge som möjligt. När det blir oftare så får man börjar fundera på det. Och som jag sagt tidigare så finns det ingen hjälp att få där vi bor just nu eftersom det är semester.
  • Anonym (Maria)

Det här är kanske inte vad du vill höra men Alzheimers och demens beror många gånger på inflammation pga bakterieanrepp. Folk har blivit bättre från demens i bla Tyskland där de kan detta. Där får de ofta en kombination av antibiotika.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Maria) skrev 2018-07-30 22:14:16 följande:

Det här är kanske inte vad du vill höra men Alzheimers och demens beror många gånger på inflammation pga bakterieanrepp. Folk har blivit bättre från demens i bla Tyskland där de kan detta. Där får de ofta en kombination av antibiotika.

Så man ska åka till Tyskland?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Lina) skrev 2018-07-30 22:19:44 följande:

Så man ska åka till Tyskland?

Googla borrelia/borrelios och alzheimers.
  • Aiphos1972

Min pappa har också alzheimers. Han fick diagnosen för 3-4 år sedan och det har gått fort utför. Under en period bodde han borta varannan eller var tredje vecka men nu bor han heltid på ett boende. Och det är det enda rätta för vår familj... jag och mamma orkar bara vara med honom någon timme. Pga allt tjat om folk som stjäl och vanföreställningar som går ut på att han varit i olika länder och ibland att personalen är ond, mördar bebisar etc. helt ärligt önskar jag att min pappa fick somna in nu. Han njuter inte av sitt liv. Vad gäller din pappa tycker jag att ni ska kolla upp boenden. Sjukdomen går framåt stötvis och han kan fort bli sämre. Det är förmodligen också jättetufft för din mamma.. ledsen att jag inte inger något hopp. Jävla skitsjukdom!!!

• Anonym (Lina)
    Anonym (Maria) skrev 2018-07-30 22:36:54 följande:

Googla borrelia/borrelios och alzheimers.

Fast borrelia får man väl av fästingar?
  • Anonym (Ssk demensboende)
    Anonym (Lina) skrev 2018-07-30 22:02:23 följande:

Nja alltså han är inte aggressiv. Det bästa är nog att han bor hemma ett tag till. Han är inte så dålig. Idag gick han och jag promenad i stan och det var inga problem. Vi pratade mycket nutid och inte så mycket dåtid. Det verkade som att han kom ihåg vad vi gjort senare också. Han har haft en bra dag idag. Som sagt så är det bra i ca sju dagar. Sist var det bra i tio dagar. Tror inte man ska flytta honom i onödan just nu. Det står ju överallt att man ska helst bo hemma så länge som möjligt. När det blir oftare så får man börjar fundera på det. Och som jag sagt tidigare så finns det ingen hjälp att få där vi bor just nu eftersom det är semester.

Håller med dig i att din pappa på det du beskriver inte behöver ett boende i nuläget. Det han behöver är anpassat bemötande (ni behöver stöttning för att kunna bemöta honom på rätt sätt de dåliga dagarna), rätt mediciner (många av gästerna med demenssjukdomar på våra boenden mår bäst med så lite mediciner som möjligt om bemötandet är bra. Mediciner har biverkningar, det har inte ett bra bemötande) och vårdpersonal som ställer upp på honom utifrån hans situation.

Vi får in många boende med demenssjukdom som ofta har massor mediciner och nästan alla har lugnande regelbundet och/eller vid behov. Det är det första vi försöker trappa ut. Av våra ca 50 boende har numera bara 2 lugnande vid behov. Flera har inga mediciner alls. Enbart 1 har mer än 5 olika mediciner per dag. Mediciner är sista utvägen!
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ssk demensboende) skrev 2018-07-31 08:59:24 följande:

Håller med dig i att din pappa på det du beskriver inte behöver ett boende i nuläget. Det han behöver är anpassat bemötande (ni behöver stöttning för att kunna bemöta honom på rätt sätt de dåliga dagarna), rätt mediciner (många av gästerna med demenssjukdomar på våra boenden mår bäst med så lite mediciner som möjligt om bemötandet är bra. Mediciner har biverkningar, det har inte ett bra bemötande) och vårdpersonal som ställer upp på honom utifrån hans situation.

Vi får in många boende med demenssjukdom som ofta har massor mediciner och nästan alla har lugnande regelbundet och/eller vid behov. Det är det första vi försöker trappa ut. Av våra ca 50 boende har numera bara 2 lugnande vid behov. Flera har inga mediciner alls. Enbart 1 har mer än 5 olika mediciner per dag. Mediciner är sista utvägen!

Har du nåt tips på vad vi säger/ hur vi kan bemöta honom när han har en dålig dag? Vad säger man om han börjar tjatar om att han ska flytta hem? (Hem är till Finland för honom). Sist var han på väg ut i dörren då stoppade mamma honom med en tablett och ett glas vatten. Hon bara åt honom att ta den här och drick. Sen gjorde vi kaffe och pratade om nåt annat och då var han som glad igen sen. Sen undrar jag hur bemöter vi honom om han känner sig jagad? Jag har bara upplevt det en gång. Men vad säger man? Ska man bara börja prata om nåt helt annat eller ska man besvara honom?
  • Tiina87
    Anonym (Lina) skrev 2018-07-30 22:02:23 följande:

Bäst för vem att han bor hemma? Din mamma eller för han själv?

Jag tror att din mamma måste ta sig en ordentlig funderare på vad hon orkar. Kanske är avlastning första instans att pröva.
Svar på tråden Min pappa har Alzheimers! Behöver få prata med andra!