Inlägg från: Tiina87 |Visa alla inlägg
  • Tiina87

Min pappa har Alzheimers! Behöver få prata med andra!

Har du mamma funderat på att säka om avlastningsplats/äldreboende?

Jag vet att det kan vara tufft att tänka tanken att "lämna bort" den man älskar och bor men men ibland kan man som anhörig behöva få andrum och få var själv.

• Tiina87
    Anonym (Lina) skrev 2018-07-30 15:38:02 följande:

Tack för att du skrev om dina erfarenheter. Ja min pappa är ju helt klar oftast förutom när han får de där utbrotten. Det går oftast bra om han har nåt att tänka på. Nåt han ska fixa som han behöver tänka på fundera en stund på. Det är värre om man lånar något av honom då blir han orolig. När min pappa blir arg så stänger han in sig. Han blir inte aggressiv mot någon person. Inte än i alla fall och det hopppas jag att vi slipper. Det är ju bra att han känner att han vill vara ensam men samtidigt så vill man ju inte lämna honom ensam heller då han ofta behöver tröst. Det är en fin balansgång. Pappa är inte heller uppe på natten ännu som tur är. Men jag förstår ju att den perioden kommer också. Ja det är ju betungande att ha det så här jämt. Det blir ju en ständig stress. Jag skulle nog vara stressad om han bodde på ett hem också.

Mamma ringde vårdcentralen idag och det blev lite som jag misstänkte. Det blev inget besök utan han fick mer tabletter utskrivna och nu får han ta 8 tabletter om dagen om det behövs. Han ska ta minst tre om dagen alla dagar (förut var det bara i nödfall) så de får glatt vänta i två veckor till innan de får någon mer hjälp. Det skulle tydligen finnas bättre mediciner...

Vad heter de tabletterna som han får i nödfall?

Har han fått starta med Doneprazil/Aricept? Det är sk bromsmedicim mot alzheimers.
  • Tiina87
    Anonym (Lina) skrev 2018-07-30 22:02:23 följande:

Nja alltså han är inte aggressiv. Det bästa är nog att han bor hemma ett tag till. Han är inte så dålig. Idag gick han och jag promenad i stan och det var inga problem. Vi pratade mycket nutid och inte så mycket dåtid. Det verkade som att han kom ihåg vad vi gjort senare också. Han har haft en bra dag idag. Som sagt så är det bra i ca sju dagar. Sist var det bra i tio dagar. Tror inte man ska flytta honom i onödan just nu. Det står ju överallt att man ska helst bo hemma så länge som möjligt. När det blir oftare så får man börjar fundera på det. Och som jag sagt tidigare så finns det ingen hjälp att få där vi bor just nu eftersom det är semester.

Bäst för vem att han bor hemma? Din mamma eller för han själv?

Jag tror att din mamma måste ta sig en ordentlig funderare på vad hon orkar. Kanske är avlastning första instans att pröva.
  • Tiina87
    Anonym (Lina) skrev 2018-07-31 17:33:06 följande:

Men allvarligt talat! Jag har inte ställt frågan om han ska flytta eller inte här i tråden och jag vill då inte heller ha svar på den frågan. Så sluta tjata tack! Vi i familjen bestämmer det och ingen annan.

Självklart är det ni som bestämmer och det är ett svårt beslut. Men i många fall är det tyvärr rätt beslut.
  • Tiina87
    Anonym (Lina) skrev 2018-07-31 22:02:05 följande:

Ja,?men just nu behövs det inte. Okej?

Fast det är inte upp till dig utan din mamma att bestämma (ev tillsammans med dig och din pappa). Varför är du så upprörd?
Svar på tråden Min pappa har Alzheimers! Behöver få prata med andra!