Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Min pappa har Alzheimers! Behöver få prata med andra!

Det är så att min pappa varit diagnoserad med Alzheimers i ca ett år nu. Den senaste månaden har alltid blivit sämre. Det går väldigt mycket i vågor. Min mamma och pappa bort fortfarande tillsammans. Min pappa får utbrott och blir arg ca en gång per vecka. Senast idag. Det var därför jag kände att jag behöver skriva av mig lite. Min mamma ringer och nästan skriker att jag måste komma och hjälpa henne. Jag hör hur hon pratar med pappa och försöker lugna honom. Jag åker dit direkt!

Mamma möter mig ute på bron och säger att han har hakat upp sig på något som hände i morse. Tidigare på morgonen hade pappa sagt att det var en annan kvinna där. Han hade då frågat min mamma var hans fru var. Hon hade blivit så paff och sagt att jag är ju här! Det är ju jag som är din fru. Mamma hade sedan gett honom en tablett som ska vara lugnande (en akut medicin som de fått från sjukhuset). Sen hade han inte blivit riktigt 100 som han blivit tidigare när han tagit den tabletten. Han har tagit maxdos av tabletten idag Dvs tre st. Det har varit en dålig dag för min pappa idag. När jag kom dit låg han i sängen. Jag frågade hur det varmed honom och han sa att han blev jagad och att han skulle skjuta alla. Rätt hemskt! Jag frågade om han ville åka till sjukhuset men han sa bara att han var frisk och att dit ville han inte åka. Han ville vara själv så jag gick därifrån) Mamma och pappa ska givetvis gå till vårdcentralen i morgon. Det jag vill ha hjälp med är om det är någon som varit samma situation. Ingen Alzheimers ser likadant ut har jag läst. Men det vore skönt att få tips och råd från andra.

• Svar på tråden Min pappa har Alzheimers! Behöver få prata med andra!
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Liinda) skrev 2018-07-30 01:36:51 följande:

Tråkig situation ni är i, först och främst. Jag är inte i exakt samma situation men min mamma har en annan sorts demenssjukdom och dessutom jobbar jag ?inom området?.

Det är bra om dina föräldrar åker till vc idag så får man utreda och hjälpa honom med vad som låter som hallucinationer. Det låter som han fått lugnande tabletter men det hjälper ju inte helt mot hallucinationer, om jag tolkar ditt inlägg rätt.

Vad gäller både dig och din mamma så kan anhöriggrupper vara bra, om ni inte redan har kontakt! Finns även unganhörig.se som är för just unga anhöriga till demenssjuka. Vill också tipsa om demenspodden som har massa olika avsnitt om allt från information om sjukdomen till anhöriga som berättar och hur man kan stötta osv. Behöver man mer hjälp att hantera situationen så kan man såklart prata med en kurator.

Jag vet inte hur det ser ut vidare i just er kommun men ni borde ha kontakt med en demenssjuksköterska där man kan diskutera om vad som kan hjälpa/vilken hjälp som finns för just er familj.

Hoppas ni får hjälp på vårdcentralen!

Tack för svar. Ja han hade nog nån typ av Hallucinationer igår. Vet inte hur det är idag ännu. Jag har läst och läst men hittar inte så mycket om anhöriggrupper. Unganhörig är jag tyvärr inte heller. De jobbiga med vår situation är att han kan vara hur bra och klar som helst i en vecka. Han kommer ihåg saker som hänt tidigare på dagen- igår osv... han kan klockan och han kan prata hur bra som helst. Vilket ska vara de tidigare symtomen enligt det som står. Men ja, alla går väl olika vägar och min pappa verkar ha gått helt sin egna väg. Det funkar ju bra att han bor hemma de dagar han är klar. Sen vore det ju absolut skönt om man kunde få avlastning den dagen/dagarna som det är mindre bra på. Det bästa vore om man fick ett nödnummer att ringa och få hjälp redan på morgonen när den dagen kommer. Jag gissar att det kommer att gå dåligt på vårdcentralen idag. Alla har semester och de har ju varit dit tidigare i sommar och inte fått nån hjälp... Sist de var dit kollade de bara blodtrycket och konstaterade att det var för lågt. Han fick ingen medicinsk hjälp eftersom hans läkare hade semester och han har tyvärr semester i två veckor till. Men vi får väl hoppas att de tar saken mer på allvar denna gång.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Anonym anhörig) skrev 2018-07-30 09:27:15 följande:

Min mamma gick bort i höstas efter att ha haft Alzheimers flera år. Hennes sjukdom yttrade sig ganska likt din pappas, förutom de bra dagarna. Hon kände igen i stort sett alla i familjen (mina barn t ex, fast hon bara såg dem en gång i månaden). Däremot kände hon inte igen min pappa som hon levde med och varit ihop med sedan de var 13 år. Hon var aggressiv varje dag med hallucinationer, och pappa hade jättesvårt att ta det. Han var ju fysiskt starkare än henne också, så när han skulle hindra henne fick hon blåmärken och han rivsår/blåmärken överallt. Det var riktig mardröm innan jag fick honom att acceptera att hon var tvungen att bo på ett hem, jag fasade på riktigt för att få ett samtal från polisen att någon av dem skulle ha haft ihjäl den andra. Jag var där så mycket jag kunde på helgerna, så han skulle få sova, då hon sprang uppe hela nätterna, men det var svårt att vara där då jag har relativt små barn som också behövde mig. Pappa hade jättesvårt att acceptera att hon var sjuk och inte gjorde saker för att "djävlas" och så hade han dåligt samvete när han inte orkade längre. Jag kan bara säga att det är en överdjävlig sjukdom som man behöver stöd från början, både det att få prata med någon om hur sjukdomen fungerar och att inte ha dåligt samvete, samt praktiskt stöd. Pappa hade mamma hemma i två år, under de två åren kunde han aldrig koppla av ens på natten. Jag höll på att bli tokig de gångerna jag var där över helgerna, tänk att ha det så hela tiden.

Tack för att du skrev om dina erfarenheter. Ja min pappa är ju helt klar oftast förutom när han får de där utbrotten. Det går oftast bra om han har nåt att tänka på. Nåt han ska fixa som han behöver tänka på fundera en stund på. Det är värre om man lånar något av honom då blir han orolig. När min pappa blir arg så stänger han in sig. Han blir inte aggressiv mot någon person. Inte än i alla fall och det hopppas jag att vi slipper. Det är ju bra att han känner att han vill vara ensam men samtidigt så vill man ju inte lämna honom ensam heller då han ofta behöver tröst. Det är en fin balansgång. Pappa är inte heller uppe på natten ännu som tur är. Men jag förstår ju att den perioden kommer också. Ja det är ju betungande att ha det så här jämt. Det blir ju en ständig stress. Jag skulle nog vara stressad om han bodde på ett hem också.

Mamma ringde vårdcentralen idag och det blev lite som jag misstänkte. Det blev inget besök utan han fick mer tabletter utskrivna och nu får han ta 8 tabletter om dagen om det behövs. Han ska ta minst tre om dagen alla dagar (förut var det bara i nödfall) så de får glatt vänta i två veckor till innan de får någon mer hjälp. Det skulle tydligen finnas bättre mediciner...
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ssk demensboende) skrev 2018-07-30 10:06:03 följande:

Demenssjukdomar är förnedrande och orsakar ofantlig frustration. Främst hos dem vars symtom varierar från dag till dag och anhöriga till dem. Att som anhörig veta vad man ska svara för att hålla husfriden är en konst utan dess like.

Jag håller med om att det låter som att din far har, om inte hallucinationer, så vanföreställningar. Då lär inte lugnande medicin ge rätt effekt.

Kan också som tidigare nämnts rekommenderar anhöriggrupper vara bra där man kan stötta varandra och utbyta erfarenheter.

I vår kommun finns det iaf en demenssjuksköterska som har kontakt med patienter och närstående som bor hemma och har demenssjukdomar. Finns det någon sådan i er kommun som ni skulle kunna ha kontakt med?

Tack för svar! Han verkar tyvärr inte ha tillgång till någon sådan läkare. Vi får väl kolla upp det när alla semestrar är över sen.
  • Anonym (Lina)
    Humlan88 skrev 2018-07-30 19:57:58 följande:

Jobbat inom demens vården i 10 år. Utbildad i Bpsd ( Beteende mässinga och psykiska symptom vid demens) låter tyvärr som att det är dags för din pappa att flytta till ett boende med utbildad personal och läkare. Aggression r vanligt och ofta ett tecken på någon, smärta m.m Det låter även som din far har vanföreställningar. Detta måste han få ordinerad medicin för. www.bpsd.se/ Tills ni får ett boende. Prova aktivering, promenader m.m

Nja alltså han är inte aggressiv. Det bästa är nog att han bor hemma ett tag till. Han är inte så dålig. Idag gick han och jag promenad i stan och det var inga problem. Vi pratade mycket nutid och inte så mycket dåtid. Det verkade som att han kom ihåg vad vi gjort senare också. Han har haft en bra dag idag. Som sagt så är det bra i ca sju dagar. Sist var det bra i tio dagar. Tror inte man ska flytta honom i onödan just nu. Det står ju överallt att man ska helst bo hemma så länge som möjligt. När det blir oftare så får man börjar fundera på det. Och som jag sagt tidigare så finns det ingen hjälp att få där vi bor just nu eftersom det är semester.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Maria) skrev 2018-07-30 22:14:16 följande:

Det här är kanske inte vad du vill höra men Alzheimers och demens beror många gånger på inflammation pga bakterieanrepp. Folk har blivit bättre från demens i bla Tyskland där de kan detta. Där får de ofta en kombination av antibiotika.

Så man ska åka till Tyskland?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Maria) skrev 2018-07-30 22:36:54 följande:

Googla borrelia/borrelios och alzheimers.

Fast borrelia får man väl av fästingar?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ssk demensboende) skrev 2018-07-31 08:59:24 följande:

Håller med dig i att din pappa på det du beskriver inte behöver ett boende i nuläget. Det han behöver är anpassat bemötande (ni behöver stöttning för att kunna bemöta honom på rätt sätt de dåliga dagarna), rätt mediciner (många av gästerna med demenssjukdomar på våra boenden mår bäst med så lite mediciner som möjligt om bemötandet är bra. Mediciner har biverkningar, det har inte ett bra bemötande) och vårdpersonal som ställer upp på honom utifrån hans situation.

Vi får in många boende med demenssjukdom som ofta har massor mediciner och nästan alla har lugnande regelbundet och/eller vid behov. Det är det första vi försöker trappa ut. Av våra ca 50 boende har numera bara 2 lugnande vid behov. Flera har inga mediciner alls. Enbart 1 har mer än 5 olika mediciner per dag. Mediciner är sista utvägen!

Har du nåt tips på vad vi säger/ hur vi kan bemöta honom när han har en dålig dag? Vad säger man om han börjar tjatar om att han ska flytta hem? (Hem är till Finland för honom). Sist var han på väg ut i dörren då stoppade mamma honom med en tablett och ett glas vatten. Hon bara åt honom att ta den här och drick. Sen gjorde vi kaffe och pratade om nåt annat och då var han som glad igen sen. Sen undrar jag hur bemöter vi honom om han känner sig jagad? Jag har bara upplevt det en gång. Men vad säger man? Ska man bara börja prata om nåt helt annat eller ska man besvara honom?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Anonym anhörig) skrev 2018-07-31 12:41:05 följande:

Jag är ju absolut inte utbildad inom demens, så jag vet inte om jag säger rätt, men det som inte fungerade med min mamma var om man försökte bevisa att hon hade fel eller ta en diskussion med henne. Det bästa är att bara stålsätta sig och inte säga emot, låta det gå in genom ena öret och ut genom andra. Säga "Oj då" och "Jaha", och försöka avleda, avleda, avleda. Det spelar ingen roll hur många bevis man lägger fram som talar emot vanföreställningarna, deras hjärna fungerar inte på det viset. Börjar man prata emot blev mamma bara ännu mer förvirrad och mådde sämre. Det är det som gör att det är så svårt att som anhörig bemöta rätt, man har inte den distansen. Det är så svårt att se sin mamma/pappa/annan nära som man älskat i hela sitt liv sitta där, se likadan ut, och säga saker som är bara tok, ibland rent elaka och ofta med sånt språkbruk som man inte ens visste sin lilla mamma var kapabel om. Min mamma brukade skälla ut pappa efter noter; hon hatade honom och han var den mest värdelösa som fanns som inte orkade ta hand om henne (när hon hamnade på hem), och han tog åt sig varje gång. Även jag fick höra en hel del elakheter. Då behöver man höra från utomstående att man har gjort rätt, för att själv orka. Att det är sjukdomen som talar och inte personen. Vi hade också en demenssköterska som gjorde hembesök. Ofta kom de två om pappa var ensam; då kunde den ena gå ut och gå med mamma och den andra pratade med pappa om vården. Det är en liten stad mina föräldrar bor i, jag tror det finns sådana sköterskor i de flesta städer? Sen måste man själv säga till vad man behöver, pappa var mycket så att han trodde vården skulle säga vad han skulle göra (när det var dags att sätta mamma på hem ex), men de inväntar oss anhöriga. Flera gånger fick jag ringa i stället för att få klara besked, och då när jag pratade med olika vårdpersonal så var det för att de kände att pappa inte riktigt kunde ta till sig vad de försöket antyda. När mamma gick bort så slutade hennes hjärna skicka de mest basala signaler; hon låg i en säng och kunde inte prata, fästa blicken, ingenting. Jag visste inte alls vad som väntade, kan hon bli liggande så i flera år, så jag frågade det rent ut. Då förklarade sköterskan för mig att hennes kropp inte tog emot näring, och kroppen klarar det max sju dagar. Då visste jag att det var läge att släppa allt annat och vara med henne, men hade jag inte frågat hade jag inte fått veta det, de väntade på att vi skulle ställa frågan. Nu har din pappa säkert många fina dagar kvar, jag hoppas jag inte gjort dig alltför dyster. Jag ville bara uppmuntra dig till att ställa alla möjliga frågor i kontakt med vården; då får man också bäst hjälp. Vården är fantastisk, men det gäller att visa att man på något vis är "redo" att ta emot hjälpen också.

Tack för ditt svar! Ja förstår ungefär hur du menar. Man får försöka stänga av lite. Jag får njuta så länge han är hyfsat okej nu. Passa på att göra utflykter för det gillar han. Han var precis som vanligt idag när jag var dit och mamma sa att det hade varit bra på morgonen också. Pappa har själv frågat mamma och sagt - ?hur står du ut med mig??. Det bästa vore ju om man fick gå typ en kurs. Såg att det fanns nåt på nätet som jag ska kika på sen. Nu åker mamma och pappa iväg på en resa och blir borta över en vecka och det gör nog gott förhoppningsvis för de båda.
  • Anonym (Lina)
    Tiina87 skrev 2018-07-31 12:39:48 följande:

Bäst för vem att han bor hemma? Din mamma eller för han själv?

Jag tror att din mamma måste ta sig en ordentlig funderare på vad hon orkar. Kanske är avlastning första instans att pröva.

Men allvarligt talat! Jag har inte ställt frågan om han ska flytta eller inte här i tråden och jag vill då inte heller ha svar på den frågan. Så sluta tjata tack! Vi i familjen bestämmer det och ingen annan.
  • Anonym (Lina)
    Tiina87 skrev 2018-07-31 21:17:42 följande:

Självklart är det ni som bestämmer och det är ett svårt beslut. Men i många fall är det tyvärr rätt beslut.

Ja,?men just nu behövs det inte. Okej?
  • Anonym (Lina)
    Tiina87 skrev 2018-07-31 23:18:14 följande:

Fast det är inte upp till dig utan din mamma att bestämma (ev tillsammans med dig och din pappa). Varför är du så upprörd?

Men ge dig nu. Jag har som tidigare sagt att jag söker inte svar från den frågan. Den frågan har jag inte ställt i denna tråd. Okej?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Maria) skrev 2018-08-01 08:48:58 följande:

Ja. Det finns en koppling. Det finns yngre människor som fått demens pga borrelia från fästingbett.

Min pappa har inte fått något fästingbett och dessutom bor vi i Norrland. Så tyvärr är det inte så i detta fall.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ssk demensboende) skrev 2018-08-01 17:41:02 följande:

Åh, det är det som är det svåra som måste dels anpassas utifrån individen men också situationen. Det är precis det jag tror ni kan få mycket stöd av en demenssjuksköterska av.

Man kan generellt säga att personer som drabbats av demenssjukdom har en egen verklighet. Det mår som bäst av att få vara kvar i den då de ofta inte kan komma tillbaka till den "normala" verkligheten. Att rätta dem som de har fel är därför ofta bara dumt och leder inte sällan till ilska eller oro. Ex som i den situation du beskrev när din far letade efter sin fru och din mamma sa att det ju var hon. Varför skulle han fråga efter frun till frun?

Oftast fungerar det att avleda. Som du beskriver att din mor stoppade din far i dörren med ett glas när han var påväg. En kopp kaffe och samtal om annat så är det ofta lugnare igen. Hans hjärna finner ro i trygga familjära saker. Hade en herre som kunde bli hypernervös och personalen tyckte det var svårt att avleda. Då brukade jag komma in med något jag visste han kunde (var ofta hans gamla dragspel). Tryggheten från något välkänt gav lugn. Vet att det samma fungerat för andra patienter vi haft som alltid huggit ved, cyklat, stickat, stekt ägg etc.

Oftast funkar avledning bäst upplever jag om personen känner sig jagad. Annars kan man bemöta med frågor. Skulle sannolikt funka om han känner sig jagad eller inte hittar sin fru. Dock förstår jag om det kan upplevas svårt av din mamma... Ofta det vi använder när personen letar efter individer som dött (partner/mor/far). Har din fru varit borta förr? Vart var hon sist du letade? Tror du vi kan vänta ett tag och se om hen dyker upp? Den kanske är på jobbet? Man kan annars leta en stund och sedan avleda.

Vissa personer som inte är så svårt demenssjuka och även ter sig variera i sin kognitiva status kan man ibland rationellt diskutera med. Oftast känns denna version mest "ärlig" men fungerar inte alltid. Hade en närstående med demens som var jätteupprörd då hon ville hem till mamma och pappa (döda sedan länge). Vi tog en fika så hon blev lite lugnare och mer lättnådd. Sedan diskuterade vi oss fram till sanningen. Hur gammal är du? Hur mycket äldre än dig är dina föräldrar tror du ungefär? Hur gamla är de nu då i så fall? Då svaret på den första frågan var ett tal över 85 år sa hon tillslut själv nykter "oj så gamla kan de inte vara, då måste de vara döda sedan länge. Är de det?" Då var det bara att bekräfta. Hon skrattade lite skuldmedvetet och sa "så man får till det ibland". Sen hittade vi på massor skoj och pratade gamla minnen istället.

Tack för ditt svar! Jättebra tips! Ska ta med mig dem in i framtiden. Pappa har haft jättebra dagar nu och vi hoppas att de fortsätter. Nu är han och manna ute och reser och jag hoppas verkligen att det går bra. Jag träffade dem innan de åkte idag och han visste vart de skulle åka och mamma sa åt honom att de måste duscha och göra sig klara innan de skulle åka. Sen fem minuter efter (vi pratade om nåt annat) så gick han och duscha utan att vi behövde påminna honom. Tycker det är så märkligt hur han minns saker så bra ibland och kan fokusera. Mamma sa att han tidigare på dagen satt igång och städade badrummet också och tyckte det var roligt. Ibland måste hon göra dubbla saker då saker hamnat på fel ställen. Pappa har blivit mer kärleksfull nu sen han blev sjuk och det har inte varit nåt mer att han inte känt igen mamma. Vet inte hur det var den där morgonen. Han kanske hade drömt nåt innan också?! För sen visste han ju att mamma var hans fru. Ja det är för gåtfullt och hemskt. Men jag är tacksam för alla goda råd. Vi får leta en demens sjuksköterska sen när semestern är slut.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Liinda) skrev 2018-08-01 20:56:09 följande:

Du har fått många bra tips i denna tråd, hoppas du kan använda dig av några! Du har fått en del märkliga infall (alltså svar), sortera bort...

Jag skrev ju till dig innan att min mamma hade en annan demenssjukdom, nu har hon fått diagnosen..Alzheimer! Tänkte fråga dig dels hur gammal din pappa var vid diagnos och vad läkaren sagt om din risk att ?riskera ärva?. Vill du inte skriva i tråden får du jättegärna skriva meddelande. Och såklart hoppas jag ni får hjälp!

Ja men hur skriver vi till varandra om vi är anonyma båda två? Vore ju superbra om vi kunde starta en konversation tillsammans!
  • Anonym (Lina)
    Anonym (.....) skrev 2018-08-01 21:26:29 följande:

Så du tror inte att det finns fästningar i Norrland?

Nej så skrev jag inte.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Dotter) skrev 2018-08-04 11:57:45 följande:

Min mamma hade Alzheimers, på henne fungerade det bäst att inte förstora upp hennes idéer och vanföreställningar. Alltså inte tjafsa emot eller försöka överbevisa. Utan bara flyta undan i samtalet, typ "jaså, säger du det, vill du ha kaffe?"

Invanda rutiner och samtalsämnen fungerade bäst. Inga nya miljöer eller utflykter till nya ställen. Det gjorde henne bara stressad och då kunde hon flippa.

Okej! Tack för att du skrev! Min pappa älskar utflykter. Han fungerar bäst när han har fullt schema. Som det ser ut just nu. Men det kan ju ändrads sen. Man får komma på några standard repliker man kan använda sig av. ????
Svar på tråden Min pappa har Alzheimers! Behöver få prata med andra!