Inlägg från: Anonym (Liinda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liinda)

Min pappa har Alzheimers! Behöver få prata med andra!

Tråkig situation ni är i, först och främst. Jag är inte i exakt samma situation men min mamma har en annan sorts demenssjukdom och dessutom jobbar jag ?inom området?.

Det är bra om dina föräldrar åker till vc idag så får man utreda och hjälpa honom med vad som låter som hallucinationer. Det låter som han fått lugnande tabletter men det hjälper ju inte helt mot hallucinationer, om jag tolkar ditt inlägg rätt.

Vad gäller både dig och din mamma så kan anhöriggrupper vara bra, om ni inte redan har kontakt! Finns även unganhörig.se som är för just unga anhöriga till demenssjuka. Vill också tipsa om demenspodden som har massa olika avsnitt om allt från information om sjukdomen till anhöriga som berättar och hur man kan stötta osv. Behöver man mer hjälp att hantera situationen så kan man såklart prata med en kurator.

Jag vet inte hur det ser ut vidare i just er kommun men ni borde ha kontakt med en demenssjuksköterska där man kan diskutera om vad som kan hjälpa/vilken hjälp som finns för just er familj.

Hoppas ni får hjälp på vårdcentralen!

• Anonym (Liinda)
    Anonym (Lina) skrev 2018-07-30 08:28:25 följande:

Tack för svar. Ja han hade nog nån typ av Hallucinationer igår. Vet inte hur det är idag ännu. Jag har läst och läst men hittar inte så mycket om anhöriggrupper. Unganhörig är jag tyvärr inte heller. De jobbiga med vår situation är att han kan vara hur bra och klar som helst i en vecka. Han kommer ihåg saker som hänt tidigare på dagen- igår osv... han kan klockan och han kan prata hur bra som helst. Vilket ska vara de tidigare symtomen enligt det som står. Men ja, alla går väl olika vägar och min pappa verkar ha gått helt sin egna väg. Det funkar ju bra att han bor hemma de dagar han är klar. Sen vore det ju absolut skönt om man kunde få avlastning den dagen/dagarna som det är mindre bra på. Det bästa vore om man fick ett nödnummer att ringa och få hjälp redan på morgonen när den dagen kommer. Jag gissar att det kommer att gå dåligt på vårdcentralen idag. Alla har semester och de har ju varit dit tidigare i sommar och inte fått nån hjälp... Sist de var dit kollade de bara blodtrycket och konstaterade att det var för lågt. Han fick ingen medicinsk hjälp eftersom hans läkare hade semester och han har tyvärr semester i två veckor till. Men vi får väl hoppas att de tar saken mer på allvar denna gång.

Du har fått många bra tips i denna tråd, hoppas du kan använda dig av några! Du har fått en del märkliga infall (alltså svar), sortera bort...

Jag skrev ju till dig innan att min mamma hade en annan demenssjukdom, nu har hon fått diagnosen..Alzheimer! Tänkte fråga dig dels hur gammal din pappa var vid diagnos och vad läkaren sagt om din risk att ?riskera ärva?. Vill du inte skriva i tråden får du jättegärna skriva meddelande. Och såklart hoppas jag ni får hjälp!
Svar på tråden Min pappa har Alzheimers! Behöver få prata med andra!