• Anonym (qqq)

Hur ska barnbidraget räknas in i U.B?

Med risk för att bli tjatig så fortsätter jag fråga er. Det är en Epilog på tidigare tråd här.

Kort; Dotter bor hos mig 100%. Mitt X betalar mig 676 kr. Jag får barnbidraget. Nån sade här att jag hade rätt till 1573 kr. Jag ansökte om utfyllnadsbidrag hos FK. De kollade mitt X lön och de såg att hon kunde själv bet. 1573 kr pga hennes inkomst. De skrev klart o tydligt att hon skulle betala mig 1573 kr. Fick papper på det från FK. Men hur hanteras barnbidraget i detta?  Ska BB tänkas delas upp mellan mitt X och mig?

Jag betalar allt för dottern. Telefon, hund, försäkring etc. Mitt X står ibland för mat och ibland för nåt biobesök. (Mitt X tycker jag ska betala det då jag får BB.)

Ett barn (14 år) kostar 3250kr+extra. Låt oss säga 3500kr/mån.
    Jag summerar:  
    BB, 1250kr
    UB från mitt X: 1573 kr
    Mitt ansvar: 1573 kr  (jag ska ju bidra med nåt också)
    Summa: 4400 kr

I mina ögon får jag för mycket pengar i slutändan. Tänker jag fel pga sommarvärmen?  

Jag känner mig tjatig men jag vill verkligen få detta rätt.

• Svar på tråden Hur ska barnbidraget räknas in i U.B?
  • Anonym (x)

Barnbidraget ska ju du ha eftersom hon bor hos dig på heltid och det är hennes pengar.

Barnbidrag är utöver underhåll, sluta räkna in det.

• Anonym (gotti)

Hela barnbidraget till dig och exet betalar 1573:- i underhållsbidrag till dig.
    När exet har dottern betalar hon för mat och biobesök.

• Fjäril kär

Umgängesföräldern ska stå för sina egna kostnader i samband med barnets umgänge. (kläder,mat,bio,busspeng etc) Det har inget att göra med varken barnbidraget eller underhåll.

• Anonym (qqq)

Ok. Då ska jag tänka lite annorlunda. BB till dottern. Ja, hon får ju 500kr varje månad för kläder o sånt av mig. Sen köpte jag hund åt henne som hon så gärna ville ha och verkligen behöver. Sen lite sparpengar på det...

Underhållet från mitt fd. fru täcker en del av kosten för barnet på 3500kr per månad. 

Problemet jag har är att jag måste försöka få henne o fatta denna matematik. Därför måste jag kunna beskriva det i mycket enkla ordalag. 

• Anonym (qqq)

FK:s online beräkningshjälpmedel säger att barnbidraget reducerar barnets kostnader från typ 3700kr till 2500kr (avrundat).

Utifrån kosten på 2500kr och föräldrarnas inkomster/utgifter räknar den fram vad "umgängesföräldern" ska betala. 
    Så man kan inte säga att barnbidraget inte ska räknas med i beräkningen för underhållsbidraget då BB reducerar kostnaden för barnet.

• Brumma
    Anonym (qqq) skrev 2018-07-26 19:35:48 följande:

Ok. Då ska jag tänka lite annorlunda. BB till dottern. Ja, hon får ju 500kr varje månad för kläder o sånt av mig. Sen köpte jag hund åt henne som hon så gärna ville ha och verkligen behöver. Sen lite sparpengar på det...

Underhållet från mitt fd. fru täcker en del av kosten för barnet på 3500kr per månad. 

Problemet jag har är att jag måste försöka få henne o fatta denna matematik. Därför måste jag kunna beskriva det i mycket enkla ordalag. 

Egentligen behöver hon inte förstå eller vara med på det.

1573:- är MINIMUM (om inte ni föräldrar kommer överens om annat) och hon SKA betala det.

Om hon vägrar så kontaktar du återigen försäkringskassan så hjälper de dig.

Du ska då ansöka om underhållsstöd- inte utfyllnadsbidraget.

De kräver in pengarna från mamman och betalar till dig. Sedan - när ni är igång och hon visat att hon betalar i tid osv kommer det återigen att gå över till att hon ska betala direkt till dig men då har hon förhoppningsvis redan accepterat summan :)

Du behöver inte ha exakt utträkning på vårt pengarna går. Får du pengar över - spara dem till senare då. Hon kanske vill ta mopedkörkort eller vanligt körkort tex.

Eller köpa en moped ;)
  • Brumma
    Anonym (qqq) skrev 2018-07-27 07:38:07 följande:

FK:s online beräkningshjälpmedel säger att barnbidraget reducerar barnets kostnader från typ 3700kr till 2500kr (avrundat).

Utifrån kosten på 2500kr och föräldrarnas inkomster/utgifter räknar den fram vad "umgängesföräldern" ska betala. 

Så man kan inte säga att barnbidraget inte ska räknas med i beräkningen för underhållsbidraget då BB reducerar kostnaden för barnet.

Om ni vill komma överens om en egen summa så ja, då räknas det bort. Detta är underhållsbidrag.

Det kan vara allt från 0:- till hur högt som helst beroende på er överenskommelse.

Men när du begärde utfyllnadsbidrag tittar man inte på UNDERHÅLLSBIDRAG utan UNDERHÅLLSSTÖD. Underhållsstödet är alltid på 1573 (efter barnet fyllt 16 ökas det ngt) och barnets faktiska kostnad ELLER barnbidraget spelar ingen roll.

Det är minimisumman som du har rätt till (eftersom ALLA boendeföräldrar har rätt till underhållsstöd).

Så. Om DU vill ha mindre är det ok. Men då VÄLJER DU det. Ingen annan. DU väljer att ha minde pengar till dottern eller inte kunna spara lika mycket. Vill du Ha vad du och dottern har rätt till är det MINIMUMSUMMAN 1573:- som alltid är samma summa för barn under 16 år.
  • Anonym (qqq)
    Brumma skrev 2018-07-27 08:31:53 följande:
    Egentligen behöver hon inte förstå eller vara med på det.

1573:- är MINIMUM (om inte ni föräldrar kommer överens om annat) och hon SKA betala det.

Om hon vägrar så kontaktar du återigen försäkringskassan så hjälper de dig.

Du ska då ansöka om underhållsstöd- inte utfyllnadsbidraget.

De kräver in pengarna från mamman och betalar till dig. Sedan - när ni är igång och hon visat att hon betalar i tid osv kommer det återigen att gå över till att hon ska betala direkt till dig men då har hon förhoppningsvis redan accepterat summan :)

Du behöver inte ha exakt utträkning på vårt pengarna går. Får du pengar över - spara dem till senare då. Hon kanske vill ta mopedkörkort eller vanligt körkort tex.

Eller köpa en moped ;)
    Egentligen skulle jag vilja begära Underhållsstöd på hela summan.  Jag vet inte riktigt vilken lön hon har (och inte hon heller) då hon har OB. Jobbar nätter o sånt där och hon menar att det är bara månadslönen som ska ligga till grund för beräkningen. Inte OB o sånt. Inte heller extraknäck. Jag menar att det är alla inkomster, dvs, vad inkomstdeklarationen säger. Om jag begär Underhållsstöd så kanske FK kollar hennes inkomstdeklaration och utgår från det.
    Jag ska kontakta FK om detta.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (qqq) skrev 2018-07-27 09:24:40 följande:
    Egentligen skulle jag vilja begära Underhållsstöd på hela summan.  Jag vet inte riktigt vilken lön hon har (och inte hon heller) då hon har OB. Jobbar nätter o sånt där och hon menar att det är bara månadslönen som ska ligga till grund för beräkningen. Inte OB o sånt. Inte heller extraknäck. Jag menar att det är alla inkomster, dvs, vad inkomstdeklarationen säger. Om jag begär Underhållsstöd så kanske FK kollar hennes inkomstdeklaration och utgår från det.
    Jag ska kontakta FK om detta.
    Allt sånt får hon i så fall ta med FK, ge dig inte in i den diskussionen. Bättre att de som jobbar med detta varje dag kan förklara för henne hur man ska räkna. Du ansöker om hela summan, FK gör sitt jobb = du får pengar. Hur de sedan löser det med henne är inte ditt problem. 
  • Anonym (qqq)
    Anonym (ooo) skrev 2018-07-27 09:30:30 följande:
    Allt sånt får hon i så fall ta med FK, ge dig inte in i den diskussionen. Bättre att de som jobbar med detta varje dag kan förklara för henne hur man ska räkna. Du ansöker om hela summan, FK gör sitt jobb = du får pengar. Hur de sedan löser det med henne är inte ditt problem. 
    Du menar "ansöka underhållsstöd,  hela summan (1573kr)"?

PS/
    Undra hur mkt fel jag gjort under dessa 5 år...
Svar på tråden Hur ska barnbidraget räknas in i U.B?