• Percafluviatilis

Hur orkar man behålla hoppet efter tre ivfer?

Vi har gjort tre IVF:er. Jag är bara 28 men har en låg äggreserv. Min sambo har få och dåliga spermier. Vi har gjort tre ivfer. De första två privat och genom dem två återföringar och tre embryon kvar i frysen (varierande kvalitet men minst ett av toppkavlitet). Tredje IVF:en är den första landstingsfinansierade och den gav bara två ägg varav inget klarade sig till återföring. De första IVF:erna gav tre ägg vardera och fem överlevde embryon i slutändan (återföring eller frys). I höst väntar andra landstingsfinansierade försöket och jag känner hur jag famlar. Jag känner inget hopp. Kommer vi klara detta? Ingen kan svara på om det kommer funka vare sig med de nya försöken eller de tre embryon vi har sparat till efter de landstingsfinansierade försöken.

Finns det någon som kan skänka mig lite hopp? Jag är så ledsen och trött. Jag försöker tänka att vi bara gjort två återföringar och vissa klarar det på 8-9 men det finns ju inga garantier. Och det gnager i huvudet att vi ändå gjort tre stycken behandlingar men fortfarande inte lyckats.

• Svar på tråden Hur orkar man behålla hoppet efter tre ivfer?
  • UndrandeSökare

Trådstartaren - Du sa att ni hade pratat med en psykolog som inte kemin stämde med, och ingen annan psykolog erbjuds. Men har ni råd så besök en privat psykolog istället, eller annars brukar det finnas kuratorer på vårdcentralerna som man kan få träffa på högkostnadskortet.

• Luradggr2
    Percafluviatilis skrev 2018-07-08 11:57:28 följande:

Okej! Det visste jag inte. Ja, äggstockarna kändes verkligen slöa av långa protokollet. Vänster sida som brukar vara bäst gav inte en enda blåsa. Tack för dina ord <3

Man får prova sig fram. Det är så olika vad som passar olika människor. Men du behöver inte vara ledsen för att långa/menopur inte passade dig. Det passar inte mig heller. Jag har precis som dig fast tvärt om. Vänster äggstock är väldigt trött och höger går det att få flera ägg på. Lycka till! <3

PS jag tror det kan finnas en blivande eller flera blivande bebisar i frysen redan.
  • Percafluviatilis
    UndrandeSökare skrev 2018-07-08 12:50:11 följande:

Om din läkare trots allt inte vill skriva ut Trombyl 75mg, så kan man köpa receptfria Albyl Minor 250mg, och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag. De innehåller samma sak som Trombyl, men man måste dela Albyl Minor i 3 delar för att komma ner i rätt dos (runt 75mg, får vara max 100mg per tablett och dag).

Det finns också Tablettdelare man kan köpa på Apoteket så slipper man försöka dela tabletterna med en kniv.

www.apotea.se/albyl-minor-250-mg-50-tabletter

www.apotea.se/tablettdelare-plast

www.apotea.se/tablettdelare-1

Lycka till !

Tack! Jag vågar nog inte mixtra själv men ska fråga läkaren om detta.
  • Percafluviatilis
    UndrandeSökare skrev 2018-07-08 15:58:54 följande:

Trådstartaren - Du sa att ni hade pratat med en psykolog som inte kemin stämde med, och ingen annan psykolog erbjuds. Men har ni råd så besök en privat psykolog istället, eller annars brukar det finnas kuratorer på vårdcentralerna som man kan få träffa på högkostnadskortet.

Har tyvärr dålig erfarenhet av kuratorn på vår vårdcentral. Vi har inte råd att gå privat :/ Jag ska försöka få hjälp med stresshantering via vårdcentralen för jag tror det är därför mitt huvudproblem ligger rent psykiskt.
  • Percafluviatilis
    Luradggr2 skrev 2018-07-08 16:52:22 följande:

Man får prova sig fram. Det är så olika vad som passar olika människor. Men du behöver inte vara ledsen för att långa/menopur inte passade dig. Det passar inte mig heller. Jag har precis som dig fast tvärt om. Vänster äggstock är väldigt trött och höger går det att få flera ägg på. Lycka till! <3

PS jag tror det kan finnas en blivande eller flera blivande bebisar i frysen redan.

Precis. Gonal f och korta verkade ju dessutom ge bra kvalitet på äggen med tanke på att vi fick ut 5 bra av 6 mogna ägg. Nu visade ju sig två av dem inte funka efter återföring men de andra vet vi ju inte. Tanken att de skulle kunna bli vårt barn är svindlande. Vi kommer inte återföra dem förrän vi använt alla landstingsfinansierade försök vilket kommer dröja ett tag. Snopet om det tar sig på sista frysta sedan...
  • vinterbebis12
    Percafluviatilis skrev 2018-07-09 07:50:30 följande:
    Tack! Jag vågar nog inte mixtra själv men ska fråga läkaren om detta.
    Jag testade albyl mellan IVF-försöken. Resultatet blev en störtblödning innan BIM. Det är ingen mirakelmedicin för alla. Skulle därför inte försöka med det första gången vid IVF.
  • Percafluviatilis
    vinterbebis12 skrev 2018-07-09 08:27:30 följande:

Jag testade albyl mellan IVF-försöken. Resultatet blev en störtblödning innan BIM. Det är ingen mirakelmedicin för alla. Skulle därför inte försöka med det första gången vid IVF.

Nej, jag vill inte mixtra om inte läkaren säger det känner jag. Vi har inte heller några belägg för att det skulle ha svårt att fästa eftersom vi bara gjort två återföringar.
  • Luradggr2
    Percafluviatilis skrev 2018-07-09 07:54:48 följande:

Precis. Gonal f och korta verkade ju dessutom ge bra kvalitet på äggen med tanke på att vi fick ut 5 bra av 6 mogna ägg. Nu visade ju sig två av dem inte funka efter återföring men de andra vet vi ju inte. Tanken att de skulle kunna bli vårt barn är svindlande. Vi kommer inte återföra dem förrän vi använt alla landstingsfinansierade försök vilket kommer dröja ett tag. Snopet om det tar sig på sista frysta sedan...

Jag tror det är jätte smart att fylla på frysen först när AMH är lågt.

Vilken dos Gonal F har du använt?
  • Percafluviatilis
    Luradggr2 skrev 2018-07-09 12:42:21 följande:

Jag tror det är jätte smart att fylla på frysen först när AMH är lågt.

Vilken dos Gonal F har du använt?

Ja, och om vi skulle få ett barn via landstingsfinansierade försök så har vi ju tre frysta kvar till ev syskon. Nu har vi dock helt lagt ned tankar på syskon, vi är så lyckliga om vi bara får ett barn!

Första behandlingen fick jag 225 första sju dagarna och sen 300 dag 8-9 (om jag minns rätt). Andra försöket fick jag 375 hela behandlingen. Vad har du tagit för dos?
  • Luradggr2

Det kan mycket väl finnas flera barn bland frysisarna. Med det upplägget ni har gjort så har ni maxat era chanser att få syskon också. <3

Oj! Vi är väldigt lika även där. Första startade jag på 225ie men fick öka lite åt gången flera gånger eftersom det är lätt att göra små dosändringar på Menopur. Till slut hamnade jag på 350ie. Andra gången startade jag också på 375ie.

Svar på tråden Hur orkar man behålla hoppet efter tre ivfer?