• Percafluviatilis

Hur orkar man behålla hoppet efter tre ivfer?

Vi har gjort tre IVF:er. Jag är bara 28 men har en låg äggreserv. Min sambo har få och dåliga spermier. Vi har gjort tre ivfer. De första två privat och genom dem två återföringar och tre embryon kvar i frysen (varierande kvalitet men minst ett av toppkavlitet). Tredje IVF:en är den första landstingsfinansierade och den gav bara två ägg varav inget klarade sig till återföring. De första IVF:erna gav tre ägg vardera och fem överlevde embryon i slutändan (återföring eller frys). I höst väntar andra landstingsfinansierade försöket och jag känner hur jag famlar. Jag känner inget hopp. Kommer vi klara detta? Ingen kan svara på om det kommer funka vare sig med de nya försöken eller de tre embryon vi har sparat till efter de landstingsfinansierade försöken.

Finns det någon som kan skänka mig lite hopp? Jag är så ledsen och trött. Jag försöker tänka att vi bara gjort två återföringar och vissa klarar det på 8-9 men det finns ju inga garantier. Och det gnager i huvudet att vi ändå gjort tre stycken behandlingar men fortfarande inte lyckats.

• Svar på tråden Hur orkar man behålla hoppet efter tre ivfer?
  • Percafluviatilis
    Solen2 skrev 2018-07-07 14:56:21 följande:

Vad har ni gjort för protokoll? Långa/korta? Har ni haft samma medicin under alla behandlingarna? Gonal-f/benfola/menpur? Har befruktning skett med ?vanlig? ivf och/eller icsi? Allt detta samt ?tur?/statistik påverkar utfallet. Ni ska verkligen inte ge upp utan försök, jag vet att det är svårt, att diskutera med er läkare vad som kan funka för er och inte. Att ni fått några till frysen är ju oerhört bra. Vi har gjort fyra behandlingar( mellan 11-13 ägg har vi fått ut, ca 5st varje gång som blev befriktade) och fyra insättningar. Den näst sista insättningen lyckades vi få 1st till frysen. Som nu ligger och väntar på oss tills efter landstingsförsöken.

Resultaten kan bli så olika fast man gjort precis samma som vid förra behandlingen. Så mycket man inte vet om kroppen och som man troligen inte kan påverka.

Kämpa på! Och gå gärna och prata med någon. Detta är en sorts livskris som inte är helt lätt att hitta någon i sin omgivning som man kan/vill prata med om detta. Bättre då att ta professionell hjälp.

Stort lycka till!

Första två - korta med gonal f, tredje långa med menopur. Eftersom långa gav så dåligt resultat kommer vi inte göra det igen. Allt har gjorts med icsi pga dåliga/få spermier. Både fått fler blåsor, fler ägg och fler embryon på korta protokollet/gonal f så det känns ändå bra. Oron finns dock att äggreserven försämrats ytterligare och att det var det och inte medicineringen som gav få och dåliga embryon sista försöket..

Har ni fått plus på någon av era återföringar? Vi fick svagt plus på bim+3 sist. Mensen var sen men jag ville vänta till testdagen. När mensen kom tre dagar sent testade jag ändå och fick då ett svagt, svagt plus. Försöker hålla fast vid att det kanske ändå kan fästa då.

Vi pratade med en psykolog förra fredagen men tyvärr stämde inte kemin och det är bara den psykolog som erbjuds :(
  • Percafluviatilis
    vinterbebis12 skrev 2018-07-07 10:16:25 följande:

Förstår dig. Vi gjorde fem insättningar för att få första barnet. De två första var korta metoden vilket inte alls funkade. Vi var 30 då så också ganska unga i sammanhanget men det kändes som att ivf inte skulle funka så vi ställde oss i adoptionskö för att ha en plan B. Vi gick även till familjerådgivningen för att få stöd, kan verkligen rekommendera det. Inför tredje ivfen bytte de till långa metoden och fler embryon än tidigare och från det äggplocket har vi nu två barn.

Tack för ditt svar! Det ger hopp <3
  • Percafluviatilis
    Luradggr2 skrev 2018-07-07 19:44:18 följande:

Hoppas jag stavar rätt nu.. assisted hatching som är en form av behandling av ägget så det ska fästa lättare. Och som de andra tjejerna skriver.. byta medicin/program kan göra susen. Från kort till långt eller från Gonal F till Menopur eller tvärt om.

Aha! Vi får så få ägg så de odlas aldrig till dag 5 (om de inte blir över till frysning). Vi har ett 6-dagars i frysen som jag tror var på väg att kläckas ur sitt skal. Vi har provat både gonal f på kort och menopur på långt. På det långa la de till gonal f i slutet för jag svarade så dåligt. Så gonal f verkar ju vara vägen att gå.
  • MrsAJ88

Förstår hur jobbigt det måste kännas just nu, vill bara säga att ni inte är ensamma och att upprepning är nyckeln för att lyckas med IVF. Dottern tog oss 5 embryoåterföringar att få till, och efter de första 4 utan tillstymmelse till plus på stickan var vi övertygade om att det aldrig skulle gå. Men vår ivf-läkare (också på Sahlgrenska) sa att det troligen bara var otur, att chansen per återföring även vid bra förutsättningar kanske ligger på 30% vilket innebär att det vid varje nytt försök är större risk att misslyckas än att lyckas. Nu ligger lillasyster i magen (v 23) och hon tog 3 embryoåterföringar. Så era 2 är ändå inte så mycket, ge inte upp hoppet! När man väl är i mål glömmer man hur jobbig resan varit. Lycka till!!

• Luradggr2
    Percafluviatilis skrev 2018-07-07 23:44:13 följande:

Första två - korta med gonal f, tredje långa med menopur. Eftersom långa gav så dåligt resultat kommer vi inte göra det igen. Allt har gjorts med icsi pga dåliga/få spermier. Både fått fler blåsor, fler ägg och fler embryon på korta protokollet/gonal f så det känns ändå bra. Oron finns dock att äggreserven försämrats ytterligare och att det var det och inte medicineringen som gav få och dåliga embryon sista försöket..

Har ni fått plus på någon av era återföringar? Vi fick svagt plus på bim+3 sist. Mensen var sen men jag ville vänta till testdagen. När mensen kom tre dagar sent testade jag ändå och fick då ett svagt, svagt plus. Försöker hålla fast vid att det kanske ändå kan fästa då.

Vi pratade med en psykolog förra fredagen men tyvärr stämde inte kemin och det är bara den psykolog som erbjuds :(

Rent generellt brukar Menopuren ge färre ägg pga den innehåller lägre dos FSH. Vissa av oss med lågt AMH får trötta äggstockar av nedregleringen. Var inte rädd för att äggen tar slut. Jag tror mest medicinen blev fel sist. Menopur funkar inte bra på mig heller som också har lågt AMH.
  • Percafluviatilis
    MrsAJ88 skrev 2018-07-07 23:53:34 följande:

Förstår hur jobbigt det måste kännas just nu, vill bara säga att ni inte är ensamma och att upprepning är nyckeln för att lyckas med IVF. Dottern tog oss 5 embryoåterföringar att få till, och efter de första 4 utan tillstymmelse till plus på stickan var vi övertygade om att det aldrig skulle gå. Men vår ivf-läkare (också på Sahlgrenska) sa att det troligen bara var otur, att chansen per återföring även vid bra förutsättningar kanske ligger på 30% vilket innebär att det vid varje nytt försök är större risk att misslyckas än att lyckas. Nu ligger lillasyster i magen (v 23) och hon tog 3 embryoåterföringar. Så era 2 är ändå inte så mycket, ge inte upp hoppet! När man väl är i mål glömmer man hur jobbig resan varit. Lycka till!!

Tack <3
  • Percafluviatilis
    Luradggr2 skrev 2018-07-08 00:15:57 följande:

Rent generellt brukar Menopuren ge färre ägg pga den innehåller lägre dos FSH. Vissa av oss med lågt AMH får trötta äggstockar av nedregleringen. Var inte rädd för att äggen tar slut. Jag tror mest medicinen blev fel sist. Menopur funkar inte bra på mig heller som också har lågt AMH.

Okej! Det visste jag inte. Ja, äggstockarna kändes verkligen slöa av långa protokollet. Vänster sida som brukar vara bäst gav inte en enda blåsa. Tack för dina ord <3
  • Grodan7

När man byter både protokoll och hormonstimulerande läkemedel så är det ju svårt att veta vad som orsakar

vad. Nu är det ju olika vad som funkar för alla men för mig var långa mycket bättre än korta och en kombination av Gonal-F och Menopur gav bra resultat.

• UndrandeSökare
    UndrandeSökare skrev 2018-07-06 13:43:59 följande:
    Ok, jag förstår. Det ni kan göra för att förbättra chanserna är att fråga er läkare om stödmediciner som Trombyl, Fragmin och prednisolon. De ökar chanserna.

De 2 första fungerar blodförtunnande och kan förhindra och lösa upp ev.blodproppar som bildas när embryot försöker fästa. Blir det en propp, så dör embryot och det blir endera minus eller missfall.

Prednisolon är kortisontabletter som lugnar immunförsvaret från att försöka stöta bort embryot.

Om du vill veta mer kan jag tipsa om sidan www.fertilitetsguiden.com

och boken "is your body babyfriendly" skriven av Dr Alan EBeer. Finns hos Bokus och Adlibris och kostar ca 200kr.
    Percafluviatilis skrev 2018-07-06 14:38:05 följande:
    Okej! Tack för tipset. Jättebra med sådana råd inför nästa startbesök hos läkaren. Hon verkade väldigt öppen för förslag vilket jag inte hade trott att de var på Sahlgrenska.
    Om din läkare trots allt inte vill skriva ut Trombyl 75mg, så kan man köpa receptfria Albyl Minor 250mg, och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag. De innehåller samma sak som Trombyl, men man måste dela Albyl Minor i 3 delar för att komma ner i rätt dos (runt 75mg, får vara max 100mg per tablett och dag).

Det finns också Tablettdelare man kan köpa på Apoteket så slipper man försöka dela tabletterna med en kniv.
    www.apotea.se/albyl-minor-250-mg-50-tabletter

www.apotea.se/tablettdelare-plast

www.apotea.se/tablettdelare-1

Lycka till !
  • Solen2
    Percafluviatilis skrev 2018-07-07 23:44:13 följande:

Vi fick plus på fjärde behandlingen vilket också för oss är fjärde återföringen. Första gången någonsin som vi plussade. Då hade vi bytt från gonal-f till menopur. Så kanske svarade min kropp bättre på den. Annars ingen skillnad mot tidigare behandlingar med gonal-f.
Svar på tråden Hur orkar man behålla hoppet efter tre ivfer?