• Luradggr2

Hur orkar man behålla hoppet efter tre ivfer?

Percafluviatilis skrev 2018-07-06 09:51:35 följande:

Vi har gjort tre IVF:er. Jag är bara 28 men har en låg äggreserv. Min sambo har få och dåliga spermier. Vi har gjort tre ivfer. De första två privat och genom dem två återföringar och tre embryon kvar i frysen (varierande kvalitet men minst ett av toppkavlitet). Tredje IVF:en är den första landstingsfinansierade och den gav bara två ägg varav inget klarade sig till återföring. De första IVF:erna gav tre ägg vardera och fem överlevde embryon i slutändan (återföring eller frys). I höst väntar andra landstingsfinansierade försöket och jag känner hur jag famlar. Jag känner inget hopp. Kommer vi klara detta? Ingen kan svara på om det kommer funka vare sig med de nya försöken eller de tre embryon vi har sparat till efter de landstingsfinansierade försöken.

Finns det någon som kan skänka mig lite hopp? Jag är så ledsen och trött. Jag försöker tänka att vi bara gjort två återföringar och vissa klarar det på 8-9 men det finns ju inga garantier. Och det gnager i huvudet att vi ändå gjort tre stycken behandlingar men fortfarande inte lyckats.

Förstår att du är ledsen. <3 Men du har enbart gjort 2st återföreningar vilket inte är mycket. Även om det är få ägg ni fått ut så har 90% befruktats och utvecklats vidare vilket är en jätte hög andel och bådar väldigt gott. Dessutom är dina ägg unga.

Men det kan vara dags att testa nått nytt. Insättning av två embryon samtidigt, Embryoglue, stödmedcinering som nämnts redan, livmoderrispning, AH osv
  • Luradggr2
    Percafluviatilis skrev 2018-07-07 09:17:12 följande:

Vad är AH? Vi skulle satt in två sist men båda dog ju tyvärr :( Jag ska fråga om det kan var läge för något stöd inför nästa.

Hoppas jag stavar rätt nu.. assisted hatching som är en form av behandling av ägget så det ska fästa lättare. Och som de andra tjejerna skriver.. byta medicin/program kan göra susen. Från kort till långt eller från Gonal F till Menopur eller tvärt om.
  • Luradggr2
    Percafluviatilis skrev 2018-07-07 23:44:13 följande:

Första två - korta med gonal f, tredje långa med menopur. Eftersom långa gav så dåligt resultat kommer vi inte göra det igen. Allt har gjorts med icsi pga dåliga/få spermier. Både fått fler blåsor, fler ägg och fler embryon på korta protokollet/gonal f så det känns ändå bra. Oron finns dock att äggreserven försämrats ytterligare och att det var det och inte medicineringen som gav få och dåliga embryon sista försöket..

Har ni fått plus på någon av era återföringar? Vi fick svagt plus på bim+3 sist. Mensen var sen men jag ville vänta till testdagen. När mensen kom tre dagar sent testade jag ändå och fick då ett svagt, svagt plus. Försöker hålla fast vid att det kanske ändå kan fästa då.

Vi pratade med en psykolog förra fredagen men tyvärr stämde inte kemin och det är bara den psykolog som erbjuds :(

Rent generellt brukar Menopuren ge färre ägg pga den innehåller lägre dos FSH. Vissa av oss med lågt AMH får trötta äggstockar av nedregleringen. Var inte rädd för att äggen tar slut. Jag tror mest medicinen blev fel sist. Menopur funkar inte bra på mig heller som också har lågt AMH.
  • Luradggr2
    Percafluviatilis skrev 2018-07-08 11:57:28 följande:

Okej! Det visste jag inte. Ja, äggstockarna kändes verkligen slöa av långa protokollet. Vänster sida som brukar vara bäst gav inte en enda blåsa. Tack för dina ord <3

Man får prova sig fram. Det är så olika vad som passar olika människor. Men du behöver inte vara ledsen för att långa/menopur inte passade dig. Det passar inte mig heller. Jag har precis som dig fast tvärt om. Vänster äggstock är väldigt trött och höger går det att få flera ägg på. Lycka till! <3

PS jag tror det kan finnas en blivande eller flera blivande bebisar i frysen redan.
  • Luradggr2
    Percafluviatilis skrev 2018-07-09 07:54:48 följande:

Precis. Gonal f och korta verkade ju dessutom ge bra kvalitet på äggen med tanke på att vi fick ut 5 bra av 6 mogna ägg. Nu visade ju sig två av dem inte funka efter återföring men de andra vet vi ju inte. Tanken att de skulle kunna bli vårt barn är svindlande. Vi kommer inte återföra dem förrän vi använt alla landstingsfinansierade försök vilket kommer dröja ett tag. Snopet om det tar sig på sista frysta sedan...

Jag tror det är jätte smart att fylla på frysen först när AMH är lågt.

Vilken dos Gonal F har du använt?
  • Luradggr2

Det kan mycket väl finnas flera barn bland frysisarna. Med det upplägget ni har gjort så har ni maxat era chanser att få syskon också. <3

Oj! Vi är väldigt lika även där. Första startade jag på 225ie men fick öka lite åt gången flera gånger eftersom det är lätt att göra små dosändringar på Menopur. Till slut hamnade jag på 350ie. Andra gången startade jag också på 375ie.

• Luradggr2

Ge inte upp! Även om AMH är lågt i förhållande till åldern så är det som min läkare säger att äggen är unga oavsett AMH. 1.6 är normalt men kan vara högre i i din ålder. Du har stor chans att bli gravid redan nästa försök. <3

Jag tror att om några år hittar nån den här tråden och frågar hur det gick för oss och då svarar vi efter nån månad att vi alla i tråden fått barn men haft så fullt upp pga barnen att det tagit lång tid för oss att svara.<3

Svar på tråden Hur orkar man behålla hoppet efter tre ivfer?