• Solen2

Hur orkar man behålla hoppet efter tre ivfer?

Vad har ni gjort för protokoll? Långa/korta? Har ni haft samma medicin under alla behandlingarna? Gonal-f/benfola/menpur? Har befruktning skett med ?vanlig? ivf och/eller icsi? Allt detta samt ?tur?/statistik påverkar utfallet. Ni ska verkligen inte ge upp utan försök, jag vet att det är svårt, att diskutera med er läkare vad som kan funka för er och inte. Att ni fått några till frysen är ju oerhört bra. Vi har gjort fyra behandlingar( mellan 11-13 ägg har vi fått ut, ca 5st varje gång som blev befriktade) och fyra insättningar. Den näst sista insättningen lyckades vi få 1st till frysen. Som nu ligger och väntar på oss tills efter landstingsförsöken.

Resultaten kan bli så olika fast man gjort precis samma som vid förra behandlingen. Så mycket man inte vet om kroppen och som man troligen inte kan påverka.

Kämpa på! Och gå gärna och prata med någon. Detta är en sorts livskris som inte är helt lätt att hitta någon i sin omgivning som man kan/vill prata med om detta. Bättre då att ta professionell hjälp.

Stort lycka till!

• Solen2
    Percafluviatilis skrev 2018-07-07 23:44:13 följande:

Första två - korta med gonal f, tredje långa med menopur. Eftersom långa gav så dåligt resultat kommer vi inte göra det igen. Allt har gjorts med icsi pga dåliga/få spermier. Både fått fler blåsor, fler ägg och fler embryon på korta protokollet/gonal f så det känns ändå bra. Oron finns dock att äggreserven försämrats ytterligare och att det var det och inte medicineringen som gav få och dåliga embryon sista försöket..

Har ni fått plus på någon av era återföringar? Vi fick svagt plus på bim+3 sist. Mensen var sen men jag ville vänta till testdagen. När mensen kom tre dagar sent testade jag ändå och fick då ett svagt, svagt plus. Försöker hålla fast vid att det kanske ändå kan fästa då.

Vi pratade med en psykolog förra fredagen men tyvärr stämde inte kemin och det är bara den psykolog som erbjuds :(

Vi fick plus på fjärde behandlingen vilket också för oss är fjärde återföringen. Första gången någonsin som vi plussade. Då hade vi bytt från gonal-f till menopur. Så kanske svarade min kropp bättre på den. Annars ingen skillnad mot tidigare behandlingar med gonal-f.
  • Solen2
    LillaAw skrev 2018-07-10 21:14:26 följande:

Ja precis fick tillbaka en dag 2 :) De sa att det såg fint ut då. De resterande två odlades vidare men klarade sig inte. Jag försöker tänka att varje försök är väl 50% chans att det går och den gången hamnade vi i de övriga hälften som fick tråkigt besked. Jag litar till fullt ut på läkaren vi har och känner mig trygg med honom. Hoppas ni får plus nu på nästa försök <3! När kör ni igång?

Man räknar med en procentsats på ca 30-35% som blir gravid på varje försök. Men det beror också mycket på kvinnans ålder.
Svar på tråden Hur orkar man behålla hoppet efter tre ivfer?