• UndrandeSökare

Hur orkar man behålla hoppet efter tre ivfer?

Trådstartaren - Beklagar att ni inte lyckats med era 3 ivfer. Men om du har som du säger låg äggreserv och din sambo få och dåliga spermier har ni då funderat på äggdonation eller spermuedonation? Det finns och är tillåtet i Sverige, och från och med 1 januari blir det till och med tillåtet med både äggdonation och spermadonation samtidigt (olagligt nu 2018, men lagligt efter 1 jan 2019). Det skulle öka era chanser att lyckas.

Jag och min man blir lätt gravida naturligt men alltid missfall innan v.12. Vi åkte till Riga och han gjorde Sperm dna fragmentationstest där och konstaterades att hans spermier är för dåliga och komner aldrig leda till levande barn. Så vi har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga.Vi fick 13 ägg från donatorn, 12 befruktades, alla kevde dag 3. Sen på dag 5 gjordes PGS på 8st och 7 var normala (kromosomtest för att rensa bort alla onormala embryon, eftersom onormala bara blir minus eller missfall). Så jag kan rekommendera Riga om ni kan tänka er att vända er utomlands. Tar bara 1 timme att flyga dit från Arlanda.

• UndrandeSökare
    Percafluviatilis skrev 2018-07-06 13:28:26 följande:

Tack för ditt tips! Tyvärr är det så att vi bestämt oss för att får vi inget barn med egna spermier och ägg så kommer vi försöka bearbeta det och leva ett liv utan barn. Vi har tänkt mycket på det men det känns inte som rätt väg att går för vår del :( Önskar att det kändes mer rätt. Kanske gör det det nära alla försök är gjorda och vi provat våra tre frysta embryon men i nuläget är det nog svårt att greppa.

Ok, jag förstår. Det ni kan göra för att förbättra chanserna är att fråga er läkare om stödmediciner som Trombyl, Fragmin och prednisolon. De ökar chanserna.

De 2 första fungerar blodförtunnande och kan förhindra och lösa upp ev.blodproppar som bildas när embryot försöker fästa. Blir det en propp, så dör embryot och det blir endera minus eller missfall.

Prednisolon är kortisontabletter som lugnar immunförsvaret från att försöka stöta bort embryot.

Om du vill veta mer kan jag tipsa om sidan www.fertilitetsguiden.com

och boken "is your body babyfriendly" skriven av Dr Alan EBeer. Finns hos Bokus och Adlibris och kostar ca 200kr.
  • UndrandeSökare
    UndrandeSökare skrev 2018-07-06 13:43:59 följande:
    Ok, jag förstår. Det ni kan göra för att förbättra chanserna är att fråga er läkare om stödmediciner som Trombyl, Fragmin och prednisolon. De ökar chanserna.

De 2 första fungerar blodförtunnande och kan förhindra och lösa upp ev.blodproppar som bildas när embryot försöker fästa. Blir det en propp, så dör embryot och det blir endera minus eller missfall.

Prednisolon är kortisontabletter som lugnar immunförsvaret från att försöka stöta bort embryot.

Om du vill veta mer kan jag tipsa om sidan www.fertilitetsguiden.com

och boken "is your body babyfriendly" skriven av Dr Alan EBeer. Finns hos Bokus och Adlibris och kostar ca 200kr.
    Percafluviatilis skrev 2018-07-06 14:38:05 följande:
    Okej! Tack för tipset. Jättebra med sådana råd inför nästa startbesök hos läkaren. Hon verkade väldigt öppen för förslag vilket jag inte hade trott att de var på Sahlgrenska.
    Om din läkare trots allt inte vill skriva ut Trombyl 75mg, så kan man köpa receptfria Albyl Minor 250mg, och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag. De innehåller samma sak som Trombyl, men man måste dela Albyl Minor i 3 delar för att komma ner i rätt dos (runt 75mg, får vara max 100mg per tablett och dag).

Det finns också Tablettdelare man kan köpa på Apoteket så slipper man försöka dela tabletterna med en kniv.
    www.apotea.se/albyl-minor-250-mg-50-tabletter

www.apotea.se/tablettdelare-plast

www.apotea.se/tablettdelare-1

Lycka till !
  • UndrandeSökare

Trådstartaren - Du sa att ni hade pratat med en psykolog som inte kemin stämde med, och ingen annan psykolog erbjuds. Men har ni råd så besök en privat psykolog istället, eller annars brukar det finnas kuratorer på vårdcentralerna som man kan få träffa på högkostnadskortet.

• UndrandeSökare
    LillaAw skrev 2018-07-10 16:32:48 följande:

Jag hade 0,96 i provsvaret men läkaren trodde det var felvärde. Förstår inget att AMH kan variera så..

Vi har manlig faktor med med få spermier. Så vi fick göra icsi. Vi går på Carl von linnekliniken i Uppsala och är väldigt nöjda med dem :) påbörjar försök två nu med spray nästa vecka. Hoppas på bättre resultat. Fick många ägg men få som klarade sig till dag 2 och inga till dag 5.

Var ditt AMH taget på CD3 ? Om det var det, så är det ditt riktiga värde.
  • UndrandeSökare
    LillaAw skrev 2018-07-10 19:31:51 följande:

Nej det togs inte då. Men tog andra hormonprover då. AMH ska vara relativt konstant hela cykeln tillskillnad från vissa andra prover sa min läkare :) men det kan även vara falskt lågt av olika anledningar. AMH i kombination med antralfolliklar ger ett rättvist resultat. Och jag hade många antralfolliklar.

Amh ska tas på cd3 och inget annat. Din läkare har fel. Du kan själv ta Werlabs fertilitetspaket på CD3, det gjorde jag när jag bara stötte på okunniga läkare i Sverige. Sen tog jag det resultatet och reste till bättre kunnigare läkare utomlands
  • UndrandeSökare
    Humlan0 skrev 2018-07-11 07:28:37 följande:

Hur vet man att man behöver det här? Jag har inget minne av att detta är något man kontrollerat i utredningen? Låter som ganska avgörande om man har det här problemet.

Inboxa mig så ska jag berätta.
Svar på tråden Hur orkar man behålla hoppet efter tre ivfer?