Inlägg från: Frallanz |Visa alla inlägg
  • Frallanz

BF mars 2019 - stannar på FL

Kattelatte skrev 2018-07-13 13:00:37 följande:

Heej!

Får jag vara med här? :) 

Jag har bf 5/3 och väntar mitt och sambons första barn med spänning! (6+3 idag). 

Jag har exakt samma symptom som du Frallanz, mensvärksliknande molvärk, ömma bröst och illamående om jag inte äter när jag börjar känna mig hungrig. Inte trodde jag att man kunde bli så hungrig redan så tidigt som i vecka 7, men visst kunde man det! Sen har tröttheten kommit denna vecka. Trots att jag sover jättebra under nätterna så är jag så himla trött under dagarna. 

Hur förhåller ni er till kaffe? Jag älskar kaffe, men i vanliga fall (innan jag var gravid) drack jag max 4 koppar/dag så jag känner inte det är ett problem för mig. Nu försöker jag hålla det till max 2 koppar/dag. 

Många hälsningar och hoppas på lycka för oss alla :) 

Självklart är du välkommen in här! :) Hej och grattis!

Ja den där hungern känner jag igen, men pga mitt illamående som kmr flera ggr om dagen o ganska tätt mer eller mindre så kan jg inte äta allt, mest flytande som filmjölk och kräm just nu då jag tuggar växer det liksom i munnen o jag vill kräkas :( äpple och vattenmelon funkar, så varvar med det. Med sonen könde jag noll symtom under graviditeten så detta är rätt nytt, och väldigt jobbigt!

Sover jättedåligt om nätterna pga den här värmen, så man är en zombie just nu :( är inte tröttare än normalt egentligen, mest mer slö nu för tiden.

Jag dricker så sällan kaffe så detär inget jag behöver tänka över :) däremot älskar jag saltlakrits men har i princip slutat helt att äta det sen jag böev gravid då det inte är bra med mer än 50 g (?) tror jag detvar, om dagen.
  • Frallanz

Får be om ursäkt, men kommer vara off i tråden pga att jag mår fasligt dåligt pga dagligt illamående. Klarar inte av att titta in i någon form av skärm utan att känna mig åksjuk just nu, så ville bara hoppa in och tala om det. Återkommer när och om jag mår bättre, ska försöka kika in o säga hej de gånger illamåendet lagt sig men det är väldigt tungt just nu, men sånt man får tåla helt enkelt! Mycket sömn och lite näring, lever på vattenmelon och äpplen just nu, men man är ändå inte matglad i denna 30 graders hetta, haha. Vecka 7 (6+1) och siktar in oss på vul på onsdag! :) Kram på er o Lycka till allesammans och hoppas ni får må så bra som det bara går, håll tråden i liv så hörs vi snart! <3

• Frallanz

Hej tjejer!

In och uppdaterar lite, idag är en helt okej dag då illamåendet inte är sådär jättejobbigt JUST NU (pepparpeppar). Var på vul imorse, såg en böna med ett tickande hjärta. Flyttades fram från 6+5 till 7+2 så är i vecka 8.

Fick även två olika mediciner utskrivna mot illamåendet, så håller mina tummar så hårt att dem ska hjälpa någorlunda så jag kan äta nåt annat än fil och vattenmelon. Tappat 2,5 kg på två veckor... inte fy skam det heller men man vill helat inte droppa någon vikt under graviditeten kanske...

Läst era inlägg, ber om ursäkt för att jag inte hänger här så ofta men ska försöka hänga med lite mer när och om illamåendet lugnat sig.

Kram på er alla!

• Frallanz
    Elinmariajosefin skrev 2018-07-18 13:43:46 följande:

Åh va härligt att få se ett tickande hjärta! Och skönt att illamåendet gett sig något.

Jag gjorde vul i torsdags i v 5+6 och då såg man ett fladder. Hade velat göra vul denna eller nästa vecka men alla kliniker har semesterstängt eller så tar de bara emot akuta fall. Haft två missfall innan så är jätteorolig och har dessutom haft små små blödningar. Men jag hoppas och ber att det vill lyckas denna gång!

Hoppas du blir kvitt illamåendet snart och kan njuta av sommaren och graviditeten! Kram

Ja det var skönt o se att det faktiskt händer nåt därinne :) man såg verkligen att därinne va ett foster o ett hjärta som fladdrade. Förstår din oro! Haft två missfall jag med, mars och maj i år så detta är tredje försöket och hoppas nu att bönan stannar. Kan du inte ringa o säga att du haft blödningar då, så kanske du får komma in? Detär nog ingen fara ska du se! Grattis till plusset förresten :)
  • Frallanz

Hej på er tjejer!

Inte var inne på väldigt länge, har inte läst igenom alla inläggen riktigt ännu. mestadels sängliggandes i hemskt illamående med kräkningar, men har nu ätit medicin mot den i ca en-två veckors tid och är nu på benen och kan äta mat utan kväljningar. Eller ja, viss mat iaf... men lever fortfarande på vattenmelon och loka :)

Så, vecka 11 på måndag. Brösten ömmar ännu, hoppas hela tiden att dem ska lugna ner sig, svårt o sova på mage och jag vill gärna fortsätta kunna göra det innan magen blir ivägen för det haha. Men men...

Utöver det är allt bra med mig, jag har dock grumlig urin men det ska kollas hos mvc den 21/8 då jag ska på första träffen med bm.

Hoppas ni mår bra allesammans!

Kram på er / TS

• Frallanz

Hej tjejer!

Försökt hänga med i tråden men hinner inte läsa allting, men ack så roligt att vi är så många! :)

Grattis till er nykomlingar! Ser även att det inte gått så bra för några, beklagar detta och massor av styrkekramar till er!

Såg att någon undrade ang. symtomer. När jag väntade sonen hade jag NOLL symtom alls, enda som märktes var en växande mage och sparkarna sen. Nu denna graviditet däremot, är jag illamående dagligen, kräks och äter medicin mot det. Är trött heeela tiden och brösten ömmar.

Mått dåligt sen vecka 6 och är i vecka 11, v 12 på måndag.

Så alla graviditeter är väldigt olika, så noll symtom behöver inte betyda att det går illa :)

Kram på er!

• Frallanz

Hej på er tjejer!

Så roligt o se att min tråd används flitigt o att vi blir fler o fler! :)

Är i vecka 12 (11+3) så på måndag har jag gått 12 fulla veckor, ska till första träffen med min BM på tisdag, samma BM som jag hade när jag väntade sonen och är sååå glad att hon jobbade kvar även nu :)

Illamåendet o kräkningarna har lagt sig en aning, mår illa till o från ännu men kan äntligen äta mat utan att få kväljningar, haha.

Tröttheten är kvar, tur att sambon finns till och sköter det mesta nu när jag är en zombie mestadels.

• Frallanz

Hej på er tjejer!

Uppdaterar lite om vad som händer, är i vecka 13 nu. Varit på inskrivning, får välja förlossning (snitt eller vaginalt) och jag vill ju föda vanligt denna gången, men är fasligt rädd att snittet ska gå upp under förlossningen, men kmr ha en läkare o extra barnmorskor då det är dags som tur är. Kommer få göra ett par extra ultraljud o läkarundersökningar under graviditeten pga jag knappt hade nåt fostervatten med sonen så vill dem ha koll från början denna gång och det känns ju skönt för det var det jag hade tänkt be om :)

Illamåendet har lagt sig skapligt, kommer fortf till o från men inte så att jag behöver äta medicinen längre. Högt blodtryck har jag, så blivit tillsagd att vila men det är lättare sagt än gjiort theese days, haha.

Kram på er!

• Frallanz

Vecka 14, och så. jäkla. Trött!

Illamåendet är bättre men kommer såfort det går för långt mellan måltiderna.

Någon mer som har enorm växtvärk? Känns ungefär som mensvärk. Frågade barnmorskan om det då jag går på tätare kontroller pga högt blodtryck just nu, hon sa att det är normalt. Men ändå hemskt oroväckande o ha sån molande värk varje dag sen vecka 11. Men men, antar det känns mer andra gången bara, minns inte att det va så med sonen.

• Frallanz
    Jenmari skrev 2018-09-03 13:28:18 följande:

Hej alla!

Hänger på med BF 5/3, är 26 år och bor utanför Göteborg! Första barnet men ett missfall tidigare i år så hoppas det går vägen denna gången. Beklagar för era förluster som jag läst om här i tråden! :(

Hade semester v29 till 32, de 3 sista veckorna var jag i princip sängliggandes och är sjukskriven sedan dess pga kräkningar och illamående.. Hur mår ni andra?

Haft det som du! Illamåendet började vecka 6, kräkningarna startade vecka 7 och mådde illa dagligen och kräktes olika tidpunkter på dagen fram till vecka 12, då slutade kräkningarna komma sådär ofta, illamåendet kvar men lugnade sig vecka 13-14. Nu gick jag in i vecka 15 idag och illamåendet är tillbaka på mornarna, kräktes tom imorse. Så återstår o se om man ska börja med medicinen igen nu då kanske...
  • Frallanz

Åhååå idag dök kallelesen till RUL ner i brevlådan! 12e oktober kl 08:45 får vi se vårat lilla pyre och hoppas att allt ska se bra ut. Längtar såå mycket men samtidigt sååå nervös, som jag var med sonen också, man vill ju att allt ska se bra ut givetvis. Det är även ett läkarbesök på spec. mvc inbokat i samma tid då jag ska få extra kollar under denna graviditet pga att dem upptäckte vid 40 v kontrollen ned sonen att där knappt fanns något fostervatten kvar så vill dem kolla det med jämna mellanrum denna grav.

Någon fler som fått Rul bokat? :) vecka 15 (14+2) idag.

• Frallanz
    Irmisans skrev 2018-09-06 02:08:33 följande:

Har RUL bokat den 4/10. Längtar så sjukt mycket tills man äntligen får en titt :D

Ja! O skönt att ha fått ett datum att räkna ner till :D sist sågman ju en liten böna med ett tickande hjärta så ska bli roligt att få se en hel bebis nu :D ska ni kika kön?
  • Frallanz
    Irmisans skrev 2018-09-06 15:17:28 följande:

Ja vi tror vi ska titta kön om det går. Det gjorde vi inte förra gången men var hundra peocent säkra på en tjej och ut kom en kille :) Så den här gången vill vi veta! Annars så kommer vi varken tro det ena eller andra :D

Vi ska också, om det går, ta reda på kön även denna gången :) jag var helt hundra på en pojke förra gången och rätt hade jag när vi kom på rul :D denna gång har jag haft magkänslan om en tjej så ska bli kul o se om det stämmer även denna gång :) alltid sagt att jag ska ha två pojkar, så får se om det blir så haha. Är glad oavsett kön dock :)
  • Frallanz
    Zombiepower skrev 2018-09-06 17:15:31 följande:

Hejsan alla! Jag är i vecka 11+5(12) och just nu står datumet på 22 mars 2019.

Första barnet för mig. Andra barnet för min sambo. Hur går det för alla härinne?

Vi fick se lilla hjärtat slå i vecka 10! Borde väl vara ganska lungt med missfall nu? Har symtom som illamående när jag är hungrig, trött, molvärk, jätte ömma bröt, svullna slemhinnor, humörsvängningar och etc.

Välkommen! :D

Det går bra. Vecka 14+4, så veckorna springer på. Ätit medicin mot illamående o kräkningar mellan vecka 6 och 13 men nu är illamåendet tillbaka igen o jag kräks ibland. Ömma bröst, molvärk. Enda positiva är väl att tröttheten börjat geme sig under dagsrna iaf :) heeelt annorlunda graviditet jämfört med sonen, hade noll symptom med honom förutom utebliven mens o en växande mage haha.
  • Frallanz
    Zombiepower skrev 2018-09-07 12:43:50 följande:

Inskrivningsmöte är det samma som kub? Är i vecka 13 och ska till bm för inskrivning? Någon som kan berätta?

Nä inskrivningsmöte så skrivs du in hos mvc :) kub är nåt man blir erbjuden, iaf här i vårat län blir alla som är 35 och äldre erbjudna kub-test. Men inskrivning är inskrivning. Dem tar vikt, blodprover, blodtryck och helt enkelt skriver in dig i deras journal att du väntar bebis :)
  • Frallanz

HEJ på er!

Vecka 17, (16+1). Är så oerhört trött att jag sover såfort sambon kmr hem från jobbet på eftermiddagarna. Är sjukskriven för kräkningarna o gravidillamåendet som kommit tillbaka, frustrerande men bara härda ut :(

Gläds iaf åt att jag kände "fladder" förra veckan, med sonen kände jag i vecka 16-17 nångång så det är väl kring samma tid jag kände denna gången med :) Nu längtar man till att känna sparkarna ordentligt igen! Förutom sparkarna på urinröret hahah

• Frallanz

Klev in i vecka 18 i fredags, började känna bebisens puffar ibörjan på vecka 17, samma tid som när jag väntade sonen :D

Gått och väntar på att få känna nånting, så skönt nu när bebisen knuffar till därinne o man påminns om att man är gravid igen, haha.

RUL 12/10 så lite mindre än 2 veckor dit. Så nervös, man hoppas givetvis att allt ser bra ut även denna gång :) sist jag såg knodden var i vecka 7 och då var det ju bara en liten böna ;) Nån mer som ska kika kön? Har gjort olika tester bara för skoj skull som säger tjej, som min magkänsla gör, men återstår o se :) har en pojke sen innan där magkänslan stämde även den.

• Frallanz
    XaHHa skrev 2018-09-30 20:46:34 följande:

Jag har gjort ringtestet och bikarbonattestet och mitt tyder på ficka, dock skriker magkänslan pojke :D Vi ska helt klart ta reda på kön på rul. 5 långa veckor kvar..

Ja ringtestet var ju ett måste att prova med förlovningsringen haha! Men bikarbonattestet har jag missat, vad är det? :)
  • Frallanz
    XaHHa skrev 2018-10-01 07:47:39 följande:

Man kissar (morgonurin) i en mugg och häller sedan ner ca 2msk bikarbonat. Händer ingenting så är det en flicka och pyser/bubblar/skummar det så är det en pojke :D

Jahaaa se där :D missat det tester helt. Såg någon som provade med nån sorts kål också, haha. Finns massa roliga tester :) nästa fredag får vi förhoppningsvis se vad det är för liten därinne, om inte annat så märks det vid BF ;)

Hur mår du då? :)
  • Frallanz

Hej på er!

Varit inaktiv här pga mycket strul. Ett illamående med mycket kräkningar höll i sig fram till vecka 16. Därefte fick jag kraftig huvudvärk nån vecka därefter, till akuten där dem upptäckte väldigt högt blodtryck och fick börja med blodtrycksmedicin som jag fortf äter. Två dagar senare fick jag en rejäl smärta i magen ist, aldrig varit med på maken. Akuten igen där dem trodde gallanfall men fann inget fel. Sen efter der kände jag av foglossningen som är ett helvete nu när jag legat länge, stått för länge, gått förlänge eller suttit förlänge. Kan säga att denna graviditet är allt annat än min första som var helt problemfri haha. Vecka 22 nu iaf och sett pyret på ul sen vecka 7, då jag kontrolleras med många ul pga blodtrycket.

Är iaf en lillebror i magen o storebror på 3 år är så ivrig :)

KRam på er och hoppas allt är bra :)

Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL