Inlägg från: Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (så ledsen, att se att allting dör.)

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Anonym (Tomas) skrev 2018-06-29 11:11:18 följande:

Vi är alldeles för många människor på jorden. Jordens resurser räcker inte till längre. Den är snart utarmad det man skulle kunna göra( fast det känns som att det är försent..), det är att införa tvåbarnsregel. Iaf i ett bra tag framöver.

Ja, eller att ta hit alla de små barn som redan finns? Istället för att ta hit dem som kan producera en jävla massa ungar? Förlåt. Var bara tvungen att säga det. Modd får ta bort mitt inlägg. (Skäms.)
    Anonym (Nilla) skrev 2018-06-29 21:53:00 följande:

Hemskt vad märkligt en del resonerar i tråden, det regnar där ni bor alltså kan det inte vara torka i andra delar av landet. Här är det torka och vi har problem med hö- och halmproduktion just nu. Det är ett ökenlandskap i mina hästars stora sommarhage och många bönder och hästägare har problem då vi måste fordra hästar, kor och får nu mitt i sommaren med hö och halm som ska vara till vintern och återväxten är dålig nu.

Ja, och det är just det som gör mig så sorgsen! Att vissa berättar att de har fina gröna gräsmattor, och fina åkrar!  Jag tycker så fruktansvärt synd om alla djur, som har längtat efter sitt sommarbete! Både kor, hästar och får! och höns. och alla andra. Vad ser de? En uttorkat betesmark. Jag tror att ni som har djur, får bli sponsrat med foder från de platser i Sverige, som har gröna ängar? Ja, för här finns det ingen grön äng. Och hur kommer det gå med ensilaget, som är vinterfoder?

Jag är förvisso inte själv bonde längre, men var det förut. Och kommer ihåg hur mysigt det var att ta in "första skörden"? Det luktade så jävla gott, att man nästan blev hög av det. Optimal lyckokänsla! Kommer ihåg, hur det doftade, efter en natts regn, och sen sol där på.

Stackars djur. nu har de inget bete. Inte här i iallafall. Ser inte en enda kossa ute. Fast jag bor på landet, i en liten ort. (brukar cykla runt och kolla). Kanske ryker många fina mjölkkor till slaktbilen? Och många små "ekobönder" får ge upp?

Ja, den lila fjärilen jag såg idag, gör, att jag inte vill förlora hoppet. Kanske kommer det lite regn, om 3 veckor typ?

Kanske är det dax att sadla om? Börja odla dadlar och fikonkaktus? Nej, nu händer det faktiskt något, och det går fort.

(Kolla på länkarna som jag skickade innan, att ingen ville lyssna. Och sen är det ju naturens gång också. Jag tror ju på att jorden har sin värsta cykel just nu, där den är närmast solen? Men eftersom jorden bara snurrar om sig själv, en gång i dygnet, runt månen, och en gång om året runt solen, då vet man ju aldrig var det hamnar?)

www.alltomvetenskap.se/nyheter/hur-rund-ar-jorden

Jorden är INTE rund, men lite oval? (Ellipsformat). Så det får vi ju också ta som en liten tröst, eller?Tyst

Ja, jag vet bara det jag ser. Jag är orolig varje morgon! Det var fågelkvitter, sång, och jag älskade att vakna till det. Men nu är det tyst, ingen fågelsång på tidig morgon! Bara ett skrikande. Inte en enda liten koltrast, eller steglits, som börjar att sjunga. Måsar som skriker, och koltrastar utan för mitt fönster so alltid är öppet, som piper, eller närmare låter det som att de "harklar sig"? Men de sjunger inte. Så som de gjorde för.

Sätter alltid en balja med vatten på uteplatsen. Ser inga fåglar eller djur, kanske har de gett upp?

Kanske  orkar de inte ens att få upp vingarna och ta sig sig in här?

Bor i ett bostadsområde nu, med 2 våningar. Och fåglar bygger ju alltid bo under takpannor? Det finns en masa skriande, inte som innan, när det var pauser emellan. Men nu är skrikandet, konstant.

Men fortfarande förundras jag över att det kom en liten fjäril idag, så jag skall inte förlora hoppet, helt?

Nu är vi ju inte riktigt vana vid den här, extrema torkan, men mina tankar går ju också till dem, som inte har något vatten alls. De länder som har drabbats av totaltorka i flera år. Där det kanske finns en enda liten vattenpump flera kilometer bort? Jag vet så väl at vi är bortskämmda här, och vi vill att allt skall vara som det "brukar", att allt skall vara lagom? Lagom finns inte längre, det ordet får vi nog ta bort från SAUL? Inte bara när det gäller vädret, men inom alla andra områden också?

Sista månaden har jag haft semester. Och går ut på byn, ganska ofta. Men folk har börjat sluta med att prata om vädret? Det som annars är det absolut främsta samtalsämnet här, eller?

Nej, vi får inte misströsta, men kanske kan vi börja att göra någon sorts sida på Facebook, där de som har gott om bete och skörd, kan sponsra dem som inget har? Eller åtminstone dela med sig av ev.t. överflöd?

För som det verkar nu, är regnet väldigt olika, i olika delar av vårt avlånga land? Och landet är väl 1 572 km långt? Och det är ju ganska långt, eller hur?

Dem som bor i norr, har ett annat klimat, än dem som bor i söder.

Det var för några år sedan, jag upplevde en pytte liten jordbävning i Malmö.

det bara skakade lite grann. jag väntade bara på bussen, men det var en liten jordvävning, där jag stod, så nära, i Östersjön?

Ja, vi bor inte nära jordbävnngngsområden, men vi måste tänka på dem som nära. Kanske inte här, men någon annanstans?

Vi skall inte ploppa ut barn, bara därför att vi tror att allting är som vi är vana vid, skal bestå? Vem vet? När pengarna tar slut? När vi kanske börjar kriga om vatten?

www.svtplay.se/video/6945391/nasta-jatteskalv/varldens-fakta-nasta-jatteskalv-avsnitt-1

Okay, jag vet att jag tar det till överdrift!, men är det inte bara en liten tankeställare?

Visst kan man man spränga underjordiska atomladdningar, och vem gör det? Apan i den lilla djungeln som finns kvar, eller VI?

Ja, vädret har två sidor. Den rent historiska cykeln, och så det vi kan orsaka?

Så ja, jag är sorgsen. Därför att någonting pågår. Att det är jordbävningar i Japan, är vi ju vana vid, men inte i Malmö?

Nu är det inte vi som bestämmer allena, men vi kan om vi vill, samarbeta som en enda art: Homo Sapiens Sapiens.

Skall vi inte ha mera torka: Sluta skövla det sista av ragnskogar. Skall vi bevara några djurarter: Sluta att döda dm, med skott, eller med gift. Skall vi ha några fiskar kvar i haven? Var rädd om varje lille firre, sluta at fiska med nät, och sluta dumpa allt skit i havet! Skall vi ge en framtid till våra barn: Börja tänka! Tänk som en val?

Och vad beträffar den extrema torkan, som råder här i Skåne, och säkert på andra platser i Sverige: Dela med er av halm och hö, till dem som inte har någonting. Okay?

Nej, jag försöker att inte misströsta! Och jag vet att det med att föda mindre barn,handlar inte om att man skall ha "barnbegränsning", jag menar bara, att hur många invånare av homosapiens Sapiens, kan vår lilla blå planet inhysa! Eller har det kanske ingen gräns? Jag tror ju inte att vi är den arten, som kommer överleva? Hur många av vår art, kan jorden ta hand om? Vi är ju den arten spm förstör mest? Eller? Jag vet att ni säger att jag skall tagga ner. Men nu är det faktiskt totalitära här i Skåne. Vett ju inte med Lund. Men här i mittskåne, har det inte kommit en droppe, ka, de de där 2 små skvätterna. Ni som säger att ni har regn var annan dag, det finns inte här. Nej. Vi har inte någon äppelträd, eller körsbärsträd, spm dignar av frukter, eller bär. Allt är bara visset. Äppelträden släppte sina blommor. Körsbärsträden, kom aldrig i blommor äns, jo lite, men de vissnade så fort. Innan de hann att sätta frukt. Vi bor i ett väldigt slängt land. I år bar det kanske Skåne och Värmland? Som blev drabbat värst? Bad vet jag? Men jag ser inga buskar med fantastiska hallon, och inga träd som bär frukt. Det jag menade var: vad vet vi som händer näst? Vilken jord lämnar vi till våra barn? Ingen kan sticka under stol med att det föds en förskräcklig massa barn i Sverige? Åt monotone i Malmö? Där är det nu 5-7 barndom är det normala. Men lycka till med er skörd, i de delar av Sverige, där det faller regn varannan dag, jag är djupt tacksam för att ni får uppleva det! Men så är det inte här.

Tyvärr kom det in två gånger, men jag har en gammal lur. Vissa små arter av blommor är envisa. Men detta fotot tog jag för 3 veckor sen. Och den är också död, för länge sen. Jag är så glad för ni, som har gröna åkrar, ochgräsmattor! <3

Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!