Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Själv cyklade jag till jobbet idag och njöt av fågelkvittret (Skåne), visst är det torka, men det har hänt förr och andra somrar så har det varit tvärtom, de har varit kalla och regniga.
    Daggmaskarna har det bra långt ner i jorden, när de kommer upp till marken så är det för att det är för blött för att de ska trivas.

• sextiotalist
    Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) skrev 2018-06-29 07:17:11 följande:

Men det är tryggt att höra att det regnar som vanligt på andra platser i Sverige. Det här är mitt i Skåne. Och jag kommer verkligen inte ihåg när det regnade sist. Ja, jag får lite dödsångest faktiskt.

Tycker du ska ta en sväng till biblioteket och låna lite böcker om hur det var förr. Du kan låna Utvandrarserien, du kan låna Per-Anders Fogelströms serie om Stockholm, där berättar de om torrperioder, Fogelström berättar hur dalfolket kom till Stockholm för att leta efter arbete, då det var torka i Dalarna och det varken fanns mat eller arbete.
    I Utvandrarna så berättaer Moberg om hur barn svalt ihjäl pga torka.
    Genom att läsa om hur det varit genom tiderna så kommer du förstå att torka har förekommit tidigare och då fanns det anledning till dödsångest. För då svalt folk ihjäl.
    Nu har du mat på bordet, bönderna kommer få ett tufft år, men de behöver inte svälta ihjäl eller utvandra.
  • sextiotalist
    Anonym (???) skrev 2018-06-29 08:17:07 följande:

Där jag bor finns allt det du påstår inte finns så du måste ju bo på en extremt torr plats? 
    Förar veckan hade vi massor med regn utspritt under ett par dagar. 

Det är torrt i Skåne, det kom lite regn kring midsommar, men innan dess var det flera veckors uppehåll.
    Om man ser prognosen så lär det bli minst tre veckor utan regn i sträck (midsommar och så långt 10-dygnsprognosen räcker).
    Så torkan här i Skåne kommer skapa problem för bönderna, både de som odlar grödor och de som har djur.
    Men om man får dödsångest som ts, då är det nog inte denna torka som är det största problemet som ts har.
  • sextiotalist
    DVQ skrev 2018-06-29 08:44:29 följande:
    Så för att det regnar där du bor borde inte människor på andra platser oroa sig för torkan? Vi har haft restriktioner kring vattning där jag bor. Gotland har haft vattningsförbud i veckor. Det har varit eldningsförbud i princip hela Sverige i början av juni. För första gången på 20 år.

Nej, det här är inte normalt.
    Ovanligt men inte onormalt om du förstår vad jag menar. Att vi har torka så här länge är ovanligt, men företeelsen har förekommit flera gånger innan. Denna torka, som jag har uppfattat det, beror på jetströmmar som leder lågtrycken förbi stora delar av vårt land. Vissa år har lågtrycken stått på kö till Sverige, i år skickas de förbi oss istället.
    Sådana här förändringar är "normala" även om de är ovanliga. Jag har varit med om somrar som varit helt utan ett enda högtryck.
  • sextiotalist
    DVQ skrev 2018-06-29 09:16:46 följande:

Gissa vad jetströmmar påverkas av? Jo, klimatförändringar!

Vi kan förstås inte veta om den här torkan beror på klimatförändringar eller om den skulle dykt upp ändå. Men då klimatet så att säga är summan av allt väder, ökar risken för extrema värmeböljor i och med klimatförändringar och de blir mer återkommande.2014: Det varmaste året sen mätningarna startade 1880.

2015: Det varmaste året sen 1880.

2016: Det varmaste året sen 1880.

2017: Det näst varmaste året sen 1880.

Just sayin'

Självklart, men det finns även naturliga förändringar, inte bara det som påverkas av människan. Rent lokalt så hade vi en sval sommar förra året, också pga jetströmmar (som är det som påverkar vårt lokala väder mest och alltid har gjort)
  • sextiotalist
    DVQ skrev 2018-06-29 10:44:28 följande:
    Jag tror inte någon förnekar att det finns naturliga förändringar i klimatet men de sker inte på något decennium.

Sedan är det svårt att veta hur klimathotet kommer att påverka Sverige. Vårt klimat kan bli både kallare och varmare och framför allt mer extremt.
    Självklart, men att vi nu har torrt väder beror på att jetströmmen kickar undan alla lågtryck, orsaken att jetströmmen gör det i år (men gjorde inte det förra året) är inget som man kan säga direkt på beror på människans klimatpåverkan, eftersom det inte är något nytt som sker.

• sextiotalist
    DVQ skrev 2018-06-29 11:38:02 följande:

Ja, och att jetströmmarna pendlar kraftigare och orsakar både värmeböljor och ovanlig kyla kan kopplas till klimatförändringar. Din förklaring är ungefär som "Det är varmt för att solen skiner".Jag ser det som att om vi ger upp VET vi att det går åt helhete. Om vi fortsätter kämpa ökar vi i alla fall chansen att lyckas.

Att skaffa färre barn är inte helt dumt. Däremot tror jag inte på en lagstiftning då det känns väldigt obehagligt.

Sedan finns det stora orättvisor och obalans också som gör att det inte räcker med att enbart försöka få ner födelsetalen. Vi i den rika delen i världen står för flest utsläpp men har redan relativt låga födelsetal. Någonstans läste jag att om de fem procent som står för de flesta utsläppen i världen skulle leva som vanliga Svenssons så har vi redan kommit en bra bit på vägen. Så ja, det är komplext.

Det jag skrev var att vi inte vet och vi vet inte än, vi vet att, men inte hur mycket. Vi vet inte om den här sommarens torka är en naturlig orsak eller forcerad orsak.
  • sextiotalist
    Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) skrev 2018-06-29 18:52:55 följande:

Jag kollade också just nu, 10 dygns prognosen för mittskåne, där jag bor. Strålande sol, och runt 27-29 grader, och de mäter väl i skuggan alltid? Nå, men jag väntar nu bara på att "vanliga träd", också börjar fälla sina gröna blad?

Alltså minst 2 veckor till med strålande sol? Ja, jag har inte varit med om detta innan, och det som är min största farhåga, är att kanske många fågelungar kommer att dö, För det finns ju inte ens dag här, på tidig morgon. Har varit och kollat flera morgnar.

Men på trots av det, såg jag faktiskt den allra första fjärilen, detta året! Den bara fladdrade förbi. Den döda humlan som bara trillade ner från en av mina blommor i morse, gör mig ändå så sorgen. Fast jag vattnar dem hela tiden.

Jag är också rädd för att det kanske kommer så mycket regn sen i höst, att man skall ha flytväst på sig, när man tar sig till jobbet i Malmö?

För ca. 1 timme sedan såg jag några vackra gråa moln, och jag bad faktiskt till varenda regngud som finns. Men de seglade förbi, och nu strålar solen igen, som vanligt.

Pratade precis med någon som har trädgård med fruktträd. Där har alla frukämnen släppt, och fallit till marken, Och det var ju dem som knappt hann och komma i blom, innan blommorna vissnade.

Det har jag varit med om, sommaren 1982 så var björkarna gula redan i juli och sommaren 1994 så var det ett högtryck som varade i sex veckor
  • sextiotalist
    DVQ skrev 2018-07-02 09:45:00 följande:
    Jag förstår hur du känner och blir också ledsen över alla som svarar "tagga ner" och "det är nog inte så farligt". Hur vet de det? Även om det inte är farligt NU är det här en föraning av vad som kan komma med torka och vattenbrist.
    Vi har en rejäl torka i delar av landet, absolut. Men skapa skräckscenarior utifrån en sommar med torka behöver man inte. Det är sällan vi får sådan torka i Sverige, men det har hänt förr och orsaken är ju jetströmmarna som kickar undan lågtrycken för oss.
    Om det däremot kommer flera somrar (inte nödvändigt i rad) med samma väderfenomen, så är det illa. Men nu är det en sommar (som skiljer sig radikalt från andra somrar i Sverige).
    Sådana här korta (rent historiskt så är det korta) perioder med avvikande väder är inget som man kan basera framtidens väder på, utan det är under längre tider som dessa förändringar sker.

Det är inte så att golfströmmen radikalt ändrat riktning eller så.
    Hade vi levt för 100 år sedan, då hade vi haft en begynnande svältkatastrof (och det har hänt förut, inte bara i Sverige). Men nu lever vi år 2018, i ett modernt land, vi har (även om det inte är utanför dörren) fortfarande tillgång till vatten, det som vi kommer känna av är att vi kommer få högre elpriser och en tankeställare.
  • sextiotalist
    Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) skrev 2018-07-02 10:10:49 följande:

Ja, man blir ledsen av det. Man vet ju inte hur det blir nästa sommar. Då kanske det blir torka någon annanstans i Sverige. Fast det hoppas jag verkligen inte. Fåglarna är i allafall tysta här.

Jag hör fortfarande fågelkvitter (och det är normalt att kvittret avtar så här års, eftersom det är slut på uppvaktningen och de har fullt sjå med att få sina små till flygfärdiga individer)
  • sextiotalist
    DVQ skrev 2018-07-02 12:53:05 följande:
    Återigen, jag skapar inte skräckscenarior utifrån en varm sommar. Eller menar du att t ex SMHI eller världsledande klimatforskare ägnar sig åt att "skapa skräckscenarior"?

Golfströmmen har för övrigt redan mattats av.
    Hur vädret kommer förändras skiftar, jag har inte hört något som alla är eniga om. Det sias och funderas, men det enda man vet är att havsvattennivån kommer att höjas, samtidigt så säger andra forskare att vi står framför en ny istid, vilket gör att klimatet här norröver kanske får en annan vändning än man gissat innan.

Nej, du skapar inte skräckscenarior, men ts gör det. Fåglar som skriker klagande (ja, jag bor också i Skåne) eller är de helt tysta, inget som jag känner igen, hör både fågelkvitter (men lite mindre nu än i maj, då de är i full fart att bilda par) och inga klagande fåglar mer än måsarna (som klagar året runt).
    Jag inser att det inte blir några kantareller eller blåbär i sommar och brandrisken är väldigt mycket högre.
  • sextiotalist
    Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) skrev 2018-07-02 17:48:03 följande:
    Viktigt meddelande till allmänheten: Skogsbrand i Oskarshamns kommun: Uppmaning till alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilationLäs mer, öppnar annan webbplats
    Viktigt meddelande till allmänheten: Skogsbrand i Hagfors kommun: Evakuering och samling vid Byn OrdenshusetLäs mer

Ja, jag vet att jag överdriver. men så är läget nu. Åtmistone här i syd. Skåne. Det ärhelt vidrigt.  Det är torka. Och nej, det finns ingen fålsång tidigt på morgongen. Den tog dlut för länge sedan. Det finns ju inte ens någon dagg?
    Ok, det brukar inte vara mycket fågelsång i juli, men helt tyst är det inte. Min syster rapporterar om näktergalen och i går kväll så hade några småfåglar konversation, i Skåne.

Ja, det är torka, men småfåglarna är inne i skogen där det är svalt.

Dagg är väl.mer ett vår/försommar/sensommarföreteelse
  • sextiotalist
    JGBM skrev 2018-07-06 08:46:07 följande:

Tror inte att många inser katastrofen faktiskt. Visst kan man hålla fint i trädgården med lite vatten men för livsmedelsproduktionen är det verkligen katastrofläge.

Skördarna är ungefär hälften av det normala. Betet är slut för djuren som istället måste fodras, men fodret finns inte heller.

Bönderna kan inte föda sina djur så de måste slaktas ut och gå till destruktion i stället för till mat. Vad beror drt på då? Jo, i Sverige vill vi inte köpa fryst kött, vilket gör att butikerna inte vill ta emot överflödet av köttet vilket i sin tur gör att de djur som behöver slaktas måste nödslaktas och bara förstöras.

En del kanske kan välja att göra helsädsfoder till djuren vilket minskar spannmålsavkastningen ännu mer.

Hästnäringen är också i kris när folk inte får tag på foder till sina hästar alternativt måste betala 5 ggr så mycket för det. Blir dyra stallhyror för privatpersoner och dyra ridlektioner på ridskolorna.

Det blir ringar på vattnet åt alla håll.

Tror vi kommer få se betydligt högre matpriser på allt!

Och den här sommaren kommer ge sviter för flera år framöver.

Den här sommaren kommer självklart ge känningar under vintern, men jag tror det kommer vara under året inte flera år framöver.

Frånsett att man funderar på om det är klimatförändringar eller om det ett en naturlig cykel, så är detta ovanligt, absolut, men har förekommit förut.
    Jag tycker det är sorgligt att så många bönder får problem, har själv släktingar i den situationen, i Skåne, men de är pragmatiska och ser det som en del i livet att vara bonde, vissa år är förjävliga rent ut sagt.
  • sextiotalist
    Anonym (så ledsen, att se att allting dör.) skrev 2018-07-06 20:55:30 följande:

Ja, det är faktiskt "katastrofalt" här, i Skåne. Jag minns ju inte när jag såg regn sist. (Jag lider, och mår dåligt, men det är vår lott nu?)

träden här, börjar dö. Inte så att någon kommer och knäckar grenarna, de liksom bar bara faller ihop?

Det fanns en så fin buske utanför min dörr: "vildros". den är helt vissen. några få blommor kom fram i början på maj. Men nu är alla knoppar döda, för länge sedan. Ja, jag känner en en sorg. Jag kanske överdriver,

Men samtidigt känner jag för alla dem, som har levt i torka i många år. Jag är ödmjuk. Och nu är det ar vår tur?

Fåglarna skriker. det finns ingen fågelsång på morgonen! Det är extremtorka.

Men jag har levt i överflöd, i alla år. Nu förstår jag. Jag kan inte duscha, som jag brukar. Jag kan inte låta kranen rinna, när jag borsta tänderna!

Jag kan inte låta kranen rinna, när jag bajsar, för ingen skall höra det. Jag kan inte låta kranen rinna alls!

Vattna inte med slang, för Guds skull?

Vi kanske inte får regn, förrän i september? Och då är det det liksom 4 månader utan regn, där jag bor? Mitt i Skåne?

Nej, jag försöker inte att ge något "skräckscenario", , Jag bara ser det jag ser.

Bladen börjar att falla från vanliga träd. Och det är bara början på juli?

Det kan nog vara 38 grader varmt, men våra träd vill kanske bara överleva?

Och det allra värsta är; Nu är vår extrema välfärd i fara: Alla ni som inte säljer bevattnade ekologiska säsong grödor, i växthus?

Hur kommer det det att bli? Med rödbetor, kålrötter, kål, äpplen, päron, purjolök, meloner, ja, allt som vi är vana vid?

Time to be humble?

Jag kan rapportera att nu när jag gick upp så kvittrade fåglarna, på samma sätt som man kan förvänta sig att fåglar gör en julimorgon, i västra Skåne.
Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!