Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!

Ja, det behövs verkligen regn nu, gärna rejält också.

• Anonym (Hm)
    Aniiee skrev 2018-06-28 18:15:13 följande:
    Ja, det händer då och då att det är torra år med missväxt, Sist var väl för 60 år sedan eller så. En av de stora orsakerna till att så många skandinaver flyttade till usa på slutet av 1800-talet var också torka varvat med för mycket regn några somrar i rad.

För övrigt fotade jag tre fjärilar idag.
    Fjärilar är så vackra.
  • Anonym (Hm)

Är så glad att det kom en regnskur i går.

• Anonym (Hm)
    No35 skrev 2018-07-06 11:09:34 följande:
    Ja denna torkan kommer att bli väldigt påfrestande särskilt för alla som har djur.
    Det är inte bara bönderna som har hemska problem,
    Tror att många hästägare kommer att få det jobbigt att hitta foder till vintern.
    Dom köper ju oftast av böndernas överskott på foder,Men nu finns det inga reserver kvar.
    Det kommer nog att slaktas ut hästar också i Sverige.
    Är själv spannmålsproducent och får nog knappt halv skörd????
    Så är det, jobbigt läge.
  • Anonym (Hm)
    DVQ skrev 2018-07-08 09:50:59 följande:
    Exakt. Många stoppar huvudet i sanden.

Det handlar ju inte heller bara om den här sommaren. Vad händer om vi får tre sådana här somrar på rad?

Det är också otroligt naivt att säga "Sverige är ett civiliserat land så det är ingen fara" som somliga i tråden.

Vi är fortfarande inte så civiliserade att vi kan leva utan mat. Vi riskerar inte svält (i alla fall inte på några decennier) men väl höga matpriser och i förlängnkngen brist på mat.
    Håller med
  • Anonym (Hm)
    DVQ skrev 2018-07-16 18:25:39 följande:
    Jag tror vi gör bättre i att kämpa för rejäla klimatsatsningar. I Sverige och globalt. Bygg ut förnybar energi. Gör oss oberoende av kol och olja. Satsa på ett samhälle där alla har det bra utan hejdlös konsumtion.
    Håller med om det.
Svar på tråden Ja, det är faktiskt en sorg, när jag jag ser att allt torkar bort!