Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

Enkla ovanliga namn!!!

Elly
    Inga
    Inger
    Maud
    Ann

• Anonym (mor)
    Lillypie skrev 2018-06-22 05:46:47 följande:

Hör kommer ett ovanligt men vackert killnamn: Cecil

Låter som ett bageri och liiiite gay.
  • Anonym (mor)

......varför inte vidga detta med huvudstäder? Paris! känns uttjatat. Varför inte Nicosia! eller för att riktigt förvirra i skolkatalogen Reykjavik?

• Anonym (mor)
    HannaaaE skrev 2018-06-20 10:35:56 följande:

Hej! Jag är gravid för första gången och har drunknat i namnträsket. Är ute efter ovanligare namn som inte många andra kommer att heta, men med enkel stavning som är lätt att förstå. Gillar Irma, Tora, Ebba, Stella, Luna, Aron, Albin etc men vill ha fler förslag. Svenska korta unika namn!! Tack!!

Så du VET inte vilket kön ditt väntade barn har? Trodde alla visste det nuförtiden!
    Flicknamn finns det ju så många vackra så man kan ösa ut en outsinlig brunn. Pojknamn är svårare och kräver annan typ av fantasi.
  • Anonym (mor)
    Anonym (-) skrev 2018-06-22 08:42:46 följande:
    Det får stå för dig! Tycker att där finns fler vackra pojknamn än flicknamn.

Könsneutrala namn är ju från början mansnamn. Det talar ju för min åsikt. ;)
    Okej ......men jag tycker iofs inte att det är särskilt vackert att döpa sin dotter till Charlie fastän det är modernt hos kändisar. Liksom vilken brist på fantasi.
  • Anonym (mor)
    Anonym (-) skrev 2018-06-22 10:39:15 följande:
    Charlie är inte fint, punkt. Lite wt över det.

Namn jag syftade på, som är könsneutrala, är tex Sam, Kim, Robin, Lee, Jessie, Chris, Lo, Bo, osv.
    Fast om det är "wt" eller inte beror väl på sammanhanget? När stormrika superkändisar döper dottern till Charlie är väl inte som när ensamstående mamman från Flen gör detsamma? Tänker du att det skulle vara fräscht och fint för .....ja den ensamstående mamman i Flen.....att döpa sin dotter till Bo? eller Chris? Det blir väl bara en massa förvirring. Bo Andreasson ska börja i skolan och ALLA tror det är en pojke. Jättekul för mamma att få sticka ut *typ* men för lilla Bo är det måttligt kul.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Några) skrev 2018-06-22 10:52:50 följande:

Nelly
    Elle
    Mina
    Anja
    Ava
    Siri
    Alba
    Alina/Aline
    Fiona
    Bianca
    Freja (fint meninte direkt ovanligt)
    Inez
    Simone/Simona
    Louisa
    Lisen
    Hilda

Bernad
    Max
    Dan
    Edgar
    Einar
    Alvar
    Romeo 
    Otto
    Ola
    Ossian
    Joel
    Josef
    Caspian
    Tristan
    Wille
    Nicolas
    Dante
    Nils
    Morgan
    Alve

Men "Mina" känns inte det lite WW2
  • Anonym (mor)
    Anonym (Några) skrev 2018-06-22 11:07:36 följande:
    Tack för påpekandet.
    Skrev fel, skulle stå Minna inte Mina.
    hahahaha okej Ja då blir det ju mindre "laddat"
  • Anonym (mor)
    Anonym (H) skrev 2018-06-22 11:51:07 följande:

Hilma.

Kan dock inte tipsa om att snöa in för mycket på namn nu. Väldigt många bestämmer sig för några namn de ska välja på sen, och så kommer det ut något helt annat.

Men varför sväva i ovisshet idag när de flesta verkar veta vilket kön de väntar(!?) Häromsistens berättade en väninna att hennes son skulle bli pappa och jag frågade direkt...-Jaha, och vad blir det? -"En flicka", svarade väninnan utan att blinka. Inga problem med namn eller hur man ska inreda barnrummet.
  • Anonym (mor)

Ivar
    Sune
    Alf
    Otto
    Birger
    Bernt

• Anonym (mor)
    SarahJ skrev 2018-06-22 17:20:04 följande:

Jag lyckades hitta enkla och lite udda namn som jag gillar åt våra tre barn. De heter Evy, Neah och Axel. 
    Har jobbat på förskolor både här och där och har bara haft en Axel men ingen Evy eller Neah. =)

Min äldsta väninnas nyaste barnbarn är en liten Axel. Jättefint.
  • Anonym (mor)
    Anonym (J) skrev 2018-06-23 10:50:45 följande:
    "Inreda barnrummet"???
    ??? Inreder man inte barnrum nu för tiden? Intressant.
  • Anonym (mor)
    Anonym (J) skrev 2018-06-23 22:03:35 följande:
    Jo, BARN-rum. Kön spelar väl ingen roll??
    Nähä? Men varför vet då så många unga mammor (och pappor fast de bryr sig nog inte) idag vilket kön det väntade barnet har? VARFÖR finns behovet att veta?.....eller kanske är det personalen på MVC som propsar på att avslöja? De som gör UL brinner av lust att få avslöja?
  • Anonym (mor)
    Anonym (poo) skrev 2018-06-24 00:50:15 följande:
    Tycker du verkar väldigt generaliserande. 
    Både mammor och pappor bryr sig om vilket kön barnet har, och det handlar mest om att kunna planera namn (inte inreda blått/rosa). Och kanske svara på nyfikna kärringars fråga om "vad blir det"
    Håller med dig att det ju är jättebra att kunna förbereda namn och rum. Förr, ja rätt nyligen faktiskt, så fick man vänta tills man hade fött och det var ju opraktiskt. Håller däremot inte med om att könsdiagnostik skulle vara bra för att kunna svara på "nyfikna kärringars" frågor för diagnostiken kom först och utan den inga frågor ÖHT.
  • Anonym (mor)
    Bobno1 skrev 2018-06-24 07:31:08 följande:
    Opraktiskt? Vi har inte vetat med något av våra barn och det har inte varit det minsta opraktiskt utan vi har kunnat köpa allt som behövs och förbereda allt ändå!
    Ja inte vet jag varför blivande föräldrar idag vet barnets kön långt i förväg! Jag ville inte veta. Med barn nr två tog jag fostervattenprov och då fanns det en kod på papperet man fick om resultatet som man kunde ringa och få veta könet. Föll mig aldrig in......! Men vi köpte ju inte heller en massa babyprylar i förväg. HERREGUD som vi hann med allt ändå.
  • Anonym (mor)

Kurt
    Knut
    Åke
    Leif
    Allan
    Sölve
    Ulf
    Göte
    Olof
    Stig
    Sten