• XEmmabus

Min syster har stulit pappas hela sparkapital

Har läst ditt inlägg, men inte alla svar.

Det är i dagsläget din far som i sådana fall blivit bedragen av sin dotter, din syster. Det är därför den gode mannens uppgift att larma till överförmyndaren i kommunen där din pappa är skriven. Du behöver endast underrätta den gode mannen och ge honom de uppgifterna du har. Han har sedan möjlighet att kontrollera konton osv. och ta reda på vart pengarna tagit vägen.

• XEmmabus
    LasseP skrev 2018-06-16 23:07:10 följande:

Tack, XEmmabus. Gode man som är helt nytillträdd(ca 1 månad) tillträdde, som det verkar, efter att pengarna stulits. God mans roll är ju i grunden neutral mot mig och andra, om än informativ, men skall vara partisk för min pappa och hans behov. Det är i telefonsamtal med God man som min syster erkänt att pengarna gått till henne(men med den förevändning hon använder, att hon skulle ha fått pengarna av mina föräldrar).

God man har kollat med Överförmyndarenheten och han kan med gott samvete ta ställning för det jag gör för att söka upprättelse för pappa, vilket också innebär att han exkluderar min syster.

Nu finns det en person knuten till God man, som har tagit sig an saken för att se vilken väg som blir bäst att gå, under tiden "sitter jag på mina händer", i den mening att jag inväntar så mycket information som möjligt innan jag gör någonting konkret.

När jag läser din text upplever jag dig som mycket stabil i vad som gäller. Du menar att det är främst God man som skall agera för min pappas räkning och inte jag?

Ja du får invänta besked från den gode mannen. Du har själv ingen möjlighet att ta tag i ärendet då banken inte lämnar ut kontoutdrag m.m. till dig. Även om förskingringen hänt före den gode mannen tillträdde är det dennes uppgift att ta reda på fakta och om det är några oegentligheter som misstänks ta ärendet vidare till överförmyndarnämnden.

Hittar den gode mannen pengar som han ser är överförda från dina föräldrars konton till din syster kan det via tingsrätten begäras kvarstad med interimistiskt beslut. Det innebär att pengarna låses omedelbart tills dess att det är utrett vem de egentligen tillhör.
  • XEmmabus

Har jag förstått det hela rätt så hade din syster vid tidpunkten av försäljningen en fullmakt som gjorde att hon kunde styra in pengarna på valfritt konto, i detta fall troligen sitt eget. Intressant vore att få läsa vad hennes befogenheter enligt fullmakten var. Mäklaren kanske har en kopia?

I alla fall kan jag inte tänka mig annat än att hennes beteende kan anses vara trolöshet mot huvudman om dina uppgifter är korrekta. Jag klipper in lagtexten nedan. Tänk på att preskriptionstiden är 5 år.

---

5 § Om någon, som på grund av förtroendeställning fått till uppgift att för någon annan sköta en ekonomisk angelägenhet eller självständigt hantera en kvalificerad teknisk uppgift eller övervaka skötseln av en sådan angelägenhet eller uppgift, missbrukar sin förtroendeställning och därigenom skadar huvudmannen, döms han eller hon för trolöshet mot huvudman till böter eller fängelse i högst två år. Vad som har sagts nu gäller inte om gärningen är belagd med straff enligt 1?3 §§.

Om brottet är grovt, döms för grov trolöshet mot huvudman till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om huvudmannen har tillfogats betydande eller synnerligen kännbar skada, om gärningsmannen har använt urkund eller annat vars brukande är straffbart enligt 14 eller 15 kap. eller vilseledande bokföring eller om gärningen annars har varit av särskilt farlig art.

Svar på tråden Min syster har stulit pappas hela sparkapital