LasseP skrev 2018-06-16 23:07:10 följande:
Tack, XEmmabus. Gode man som är helt nytillträdd(ca 1 månad) tillträdde, som det verkar, efter att pengarna stulits. God mans roll är ju i grunden neutral mot mig och andra, om än informativ, men skall vara partisk för min pappa och hans behov. Det är i telefonsamtal med God man som min syster erkänt att pengarna gått till henne(men med den förevändning hon använder, att hon skulle ha fått pengarna av mina föräldrar).
God man har kollat med Överförmyndarenheten och han kan med gott samvete ta ställning för det jag gör för att söka upprättelse för pappa, vilket också innebär att han exkluderar min syster.
Nu finns det en person knuten till God man, som har tagit sig an saken för att se vilken väg som blir bäst att gå, under tiden "sitter jag på mina händer", i den mening att jag inväntar så mycket information som möjligt innan jag gör någonting konkret.
När jag läser din text upplever jag dig som mycket stabil i vad som gäller. Du menar att det är främst God man som skall agera för min pappas räkning och inte jag?
Ja du får invänta besked från den gode mannen. Du har själv ingen möjlighet att ta tag i ärendet då banken inte lämnar ut kontoutdrag m.m. till dig. Även om förskingringen hänt före den gode mannen tillträdde är det dennes uppgift att ta reda på fakta och om det är några oegentligheter som misstänks ta ärendet vidare till överförmyndarnämnden.
Hittar den gode mannen pengar som han ser är överförda från dina föräldrars konton till din syster kan det via tingsrätten begäras kvarstad med interimistiskt beslut. Det innebär att pengarna låses omedelbart tills dess att det är utrett vem de egentligen tillhör.