• klyban

Missbrukande sjuksköterska (kollega)

Tror du inte chef/ledning vet om?
    Har extremt svårt och tro detta faktiskt.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Missbrukande sköterska) skrev 2018-06-13 19:38:19 följande:
    Dom vet och har satt in samtalsstöd och med läkarintyg blir hon sjukskriven.
    Dem övriga personalen har dock en kollega som inte är på sitt skaft, som inte dyker upp när patienten väntar på henne och är allmänt frånvarande. En kedja är stark som sin svagaste länk, denna länk förstör det jobb och de affärsrelationer vi andra byggt upp och försöker bibehålla.

Men varför ska du då säga nått när de redan vet?
    Om du inte tillhör nått med personalfrågor, så är väl det enklaste låta de som sköter personalfrågor sköta detta.
    Men sure du kan berätta att ert arbete blir svårare(om ni kan påvisa detta), men då behöver man ju inte ens nämna denna person för föra fram detta.

Anonym (Jo) skrev 2018-06-13 19:15:42 följande:
    Så tror jag med.

Känns extremt osannolikt att dom inte vet allt.
    Men däremot kunde man tycka de skulle sätta hårdare press, för det låter som att en hel del problem med narkotika finns kvar.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Också) skrev 2018-06-13 19:53:00 följande:
    Jag är också sjuksköterska och narkoman.. Det är fan inte lätt, ni vet. Ok? Förstå bara.

Men går man och blir tjuv, så har man klivit över en gräns som ingen accepterar.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Också) skrev 2018-06-13 21:50:33 följande:
    Tjuv? Det är ju inte direkt att hon gått in på patienters rum för fasen och snott, hon lattja av landstinget, nåt de ändå skulle gett ut du vet. De flesta narkomaner blir väl tyvärr tjuvar, hör till.. Men här tycker jag nog inte att det finns nån huvudman mer än staten/landstinget.

Är detta hårklyveri eller på riktigt?
    Självklart blir man till tjuv när man snor medicin.
    Sen om huvudman är privatperson eller landsting, vad skulle det ändra menar du?
    Tjuva ifrån landsting är okey?

Men inte av privatperson, kanske därför en del får den korkade idén att bli tjuvar från början, då de inbillar sig det är bara landsting och inget att bry sig om.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Också) skrev 2018-06-14 09:46:53 följande:
    Du missförstår, med flit vet ej men missförstånd ger ingen nåt förstånd. Det spelar roll, för är huvudman privatperson så blir det personligt det blir en kränkning, mot stat det blir allvarligt men inte personligt. Ok? Förstår du?
    Att vara tjuv är ingen merit, det är en nödvändig åtgärd för de med förlorat förstånd, om ens haft nåt. Men just därför jag säger att narkoman är ofta tjuv för man har knarkat bort sitt förstånd, man drivs endast av sitt begär. Thats it.

Kränkning eller inte, man är fortfarande en tjuv och jag vet inte så många som accepterar detta.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Anna) skrev 2018-06-20 09:56:03 följande:
    Sköterskor skriver inte ut narkotika, däremot "skriver vi av" narkotikaklassadeläkemedel från narkotikaförråden när vi löser ut de till patienter.. det är så jag tolkar TS formulering även om den inte är helt korrekt.. .
    Men kallas inte sånt delegering och inte förskrivning?
    hur många meter var det?
  • klyban
    Tiina87 skrev 2018-06-20 16:24:12 följande:
    Ja. Vi har en delegering av läkare att få ge medicin till patienterna. Det är dock en delegering som följer med legitimationen.

Men om man tex byter arbetsplats, är detta då en som är för alla ställen.
    Eller bara specifikt för var avdelning och delegering?
    Och hur vet dom detta, antar register och vad man har för behörighet?

Med polaren så var det en ny delegering för var område, och var tvungen gå igenom samma saker varje gång.
    Dock när man visste h*n hade, så var det en snabb sak.
    Ska tillägga detta var rätt längesedan vi pratade om detta, så är säkert bättre idag.
    Och kanske även regionala skillnader.

Men förskrivning av dessa läkemedel har de väl inte alls, ens någonsin?
    Även om det kan se ut så i praktiken.

Min erfarenhet är att de får en förskrivning på mig som patient, sen kan de bara tilldela den förskrivningen till mig och har jag m er ont så måste man söka en ny förskrivning av en läkare, en muntlig sådan har jag uppfattat den som.
    Men omöjligt och veta om de gör förskrivningen för mig som patient, men vet de har ringt de ggr detta varit aktuellt.

hur många meter var det?
  • klyban
    Tiina87 skrev 2018-06-20 18:23:12 följande:
    Att ssk delar och hämtar ut läkemedel är oavsett arbetsplats (så länge du jobbar med detta som ssk). Det följer med sjuksköterske legitimationen.

För usk får man nybdelegering varje år och för varje ny arbetsplats. Med ofta både praktiak och skriftlig genongång alt skriftligt prov.

Förskrivning av läkemedel har endast dsk och BM (?) efter att de läst förskrivningskurs som ingår på dsk respktive bm programmet. Förskrivning är inget man får som patient. Det är inte samma som att få ert recept.

Aldrig något jag menat.

Dock tack för den andra informationen, så är man lite mer uppdaterad än innan.
    Kom på tandläkare har väl en förskrivning också, men en begränsad sådan.

hur många meter var det?
  • klyban
    Tiina87 skrev 2018-06-20 22:50:00 följande:
    Det var det du skrev.

Man kan få förskrivningsrätt på att få ordinera, dvs förskriva läkemedel antingen på en avdelning/äldreboende eller på recept som patienten får med sig hem.

Tandläkare kan också förskriva läkemedel, dvs skrica ut recept på ex antibiotikan till sina patienter.

Nej, det gjorde jag inte, dock av en ointressant betydelse.

Det är väl benzo och smärtstillande de har också, sen är det stopp för receptbelagda mediciner?

hur många meter var det?
  • klyban
    Tiina87 skrev 2018-06-20 23:00:29 följande:
    Fast jo,det du skrev var att du trodde var att man föreskriver på en person. Att en enskild person får en förskrivning på läkemedel.

Jag har ingen aning om en tandläkare kan ge recept på benzo eller andra narkotiska preparat. Smärtstillande som alvedon, panodil, citodon etc kan de säkerligen skriva recept på om smärta har med tänderna/käken att göra.

Nej, säger jag igen, du har fel och du saknar tolkningsföreträde på vad jag skriver.
    Det jag säger är att jag som patient och inlagd, får en förskrivning/ordination(eller vad du nu vill kalla det).
    Och att denna kan inte ssk frångå, utan måste be om en utökad förskrivning/ordination om jag gjort slut på den första, och att detta är min personliga erfarenhet i hur man medicinerat min smärta när den är för hög.
    Det vill säga att utökad förskrivna/ordination inte sker utan ett nytt samtal med en läkare  på avdelningen eller en jourläkare om det är på annan tid.
    Även kan jag tänka mig att en förskrivning/ordination räcker för de flesta inlagda, men om man har större smärta så tas en ny kontakt.

Citodon är kodein således en opioid, benzo används till de med en del tandläkarskräck.
    Men tror inte de har fler narkotikaklassade saker, men det är ju redan många av dom.

Kanske dom har någon medicin till som de får skriva ut, dock pratar jag inte om receptfria.
    För dessa kan man köpa själv om man inte får det på recept.

hur många meter var det?
Svar på tråden Missbrukande sjuksköterska (kollega)