• Anonym (TS)

Tänk om jag har svårt att bli med barn?

Jag vet att det är dumt att gå runt och oroa sig i onödan, men jag kan inte riktigt hjälpa det.. Jag är så sjukt orolig över att inte kunna bli med barn. Jag slutade med p-piller i mars så jag har bara hunnit få mens två gånger (+ en "pillerblödning" i samband med att jag slutade) så jag vet att det inte har gått lång tid, men som sagt, jag har svårt att släppa tanken.

Jag är 33 år, har aldrig varit gravid (trots en hel del oskyddat samlag med tidigare partners), har rätt lång menscykel och misstänker endometrios. Det är ju saker som talar emot.. Jag funderar på att höra av mig till kvinnokliniken men dom gör ju inte precis fertilitetsutredning bara för att lugna..

Någon som varit i ungefär samma situation som mig? Hur lång tid tog det för dig att bli gravid?    

• Svar på tråden Tänk om jag har svårt att bli med barn?
  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2018-06-08 21:45:51 följande:
    det är en mycket vanlig oro även bland "friska" kvinnor. Jag har också endometrios och var väldigt ofolig pga detmen när jag väl försökte bli gravid gick det på andra försöket på naturlig väg. Så i mitt fall har inte endometriosen orsakat infertilitetsproblem. Endomentrios behöver inte göra det däremot är det vanligare med infertilitet hos kvinnor med endometrios än hos "friska"
    Vad skönt att det tog så kort tid för dig! Ja men precis, det sägs ju vara svårare (samma om man har lång cykel) men det måste ju tack och lov inte vara det..

Jag hoppades ju det skulle gå ganska lätt...alla säger ju att man ska passa sig för att missa ett piller "för då jävlar blir man gravid vare sig man har sex eller inte" men försöker man då är det tydligen jättesvårt =/
  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2018-06-08 22:07:26 följande:
    det finns ett naturläkemedel som sägs kunna "äta upp" sammanväxningar pga endometrios . Om det nu funkar vet jag inte men har läst att det hjälpt många med smärtlindring
    Vet du vad det heter? Låter ju helt fantastiskt att slippa smärtan i så fall
  • Anonym (TS)
    Anonym (9 resp 7 mån) skrev 2018-06-08 22:10:42 följande:

Har man lång menscykel tar det ju av förståeliga anledningar längre tid. När jag blev gravid med #2 hade jag en cykel på 65 dagar, mer normalt för mig ligger på ca 40 men det hade ökat med 2-3 dagar för varje cykel sen mensen kom tillbaka efter #1. Med första tror jag det tog 9 mån och med andra 7 mån. Var 27 resp 30 när de blev till. Inga andra försvårande omständigheter men var jätteorolig för att det skulle kunna strula, dels eftersom min mamma hade svårt att bli gravid med mig (hade bara en äggledare) och dels eftersom mannen fick cellgifter som barn och han var rädd för att det skulle påverka kvaliteten på spermierna.

Aha. jag hade fått för mig att det var svårare av någon mer anledning än att det "bara" tar längre tid mellan ägglossningarna..där ser man.
    Oj, 65 dagar! Det har jag aldrig hört om innan..ligger strax under 40 dagar och tyckte det var länge :O Skönt att det gick förhållandevis snabbt ändå.

Svar på tråden Tänk om jag har svårt att bli med barn?