• Flisan41

Tunn slemhinna

Jag har länge försökt bli gravid men inte lyckats. Jag är 43 år och ägglossar på egen hand och har regelbunden cykel. Jag har inte mätt slemhinnans tjocklek men misstänker att den är för tunn för ett ägg att kunna fästa.. Jag har väldigt sparsam mens max 3 dagar och bara första dagen jag behöver använda tampong. Jag har heller inte så mkt äl flytning. Jag undrar om de mediciner som finns som en del får utskrivet inför ex ivf för att slemhinnan ska tjocka till sig Femanest eller Progynon. Kan jag få detta utskrivet tro? Är lite nojig för det här med östrogenpreparat och cancerrisk... Nån som vet hur det funkar?

• Svar på tråden Tunn slemhinna
  • Flisan41

Jag har ett barn sedan innan som är 10 men eftersom jag är för gammal för att få göra en utredning så har jag inte kunnat mäta slemhinnan. När jag insåg att jag ville ha ett barn till var jag på väg att fylla 42 och blev då nekad utredning pga åldern. Jag har mätt progesteronet efter äl och tydligen har jag egen äl. Jag har också fått Letrozol utskrivet som en boost. Jag tror inte jag är beredd att söka mig utomlands för äggdonation. Det är en för hög kostnad och blir det inget får jag vara glad för det barn jag har, tänkte mer om man kunde öka sina förutsättningar.

• Flisan41

Tack för alla dina tips! Några av dem har jag testat såsom dhea, rosenrot, melatonin, inositol, d-vitamin, q10, progesterall, fertilitetsglidmedel, Letrozol. Så några alltså Jag har också kollat sköldkörtelvärdena hos husläkare. Jag vet inte men det är detta med slemhinnan som jag fått för mig. Jag blöder så lite. Inför ivf och fet äter ju många preparat som gör slemhinnan tjockare. Men det är ju säkert äggkvaliteten också i mitt fall.

• Flisan41
    DaniellaCal skrev 2018-06-04 18:47:21 följande:

Jag har också väldigt sparsam mens, precis som du i max 3 dagar, knappt det ens..

Men blev gravid vid 40år trots detta, på första försöket dessutom!! Så det inte helt säkert att det är tunn slemhinna som är problemet :)

Däremot försöker vi skaffa syskon nu vid 42 och nu går det trögare.. Misstänker att det är TSH värdet som ställer till det, precis som en skrev ovan så kan det påverka fertiliteten och är rätt vanligt i vår ålder.. (mitt värde ligger mellan 3,5 och 7). Man kan också få sparsam mens av det nämligen.

Lycka till !!

Tack och detsamma! Jag har mätt tsh och mina värden var enl läkaren normala. Jag vet ju att det är svårt i vår ålder men jag trodde aldrig att det var såhär svårt. Särskilt när den enda gången jag blivit gravid tidigare blev jag det på första försöket...
Svar på tråden Tunn slemhinna