Inlägg från: BellaKH |Visa alla inlägg
  • BellaKH

BF Februari 2019

Hej!

Jag slutade med p-piller 16/4, och nu 20/6 plussade vi! Vi är väldigt glada :)

Är idag i vecka 6 (5+4)! Detta är vårt första barn. Eftersom vi inte varit hos bm ännu, så är bf enligt apparna 18-21/2. Vi ska på tidigt ul om tre veckor, och få det daterat.

Vilka är er favoritapp/appar? :) o även ?fotoapp? med ?size of baby? om ni förstår vad jag menar!

Kul att följas åt! Det ska bli skönt när de här 12 kritiska veckorna är över, lagom till semesterns slut. Redan halvvägs genom dem i alla fall!

• BellaKH
    Anonym (Jak) skrev 2018-07-02 15:40:19 följande:

Tog ett digitalt för att själv försöka få ett hum o vilken vecka jag kan vara i.

Men med detta resultat så borde väl vecka 6 vara rätt nära va?

Hej! Räkna från senaste mensens första dag. Antingen kan du skriva in i en app, eller så finns det olika kalkylatorer du kan googla på som räknar ut. Man behöver veta cykelns längd och senaste mensens första dag :) för att få mer exakt så får man nog besöka en bm
  • BellaKH
    Jojjans skrev 2018-07-16 12:46:00 följande:

Är det någon som gjort ett tidigt ul/vul? Ska dit på onsdag i v 8+5 är så förväntansfull men också lite nervös.. Om allt ser bra ut kanske jag vågar gå med i facebookgruppen sen :)

Jag har precis varit på tidigt UL idag! (Rekommenderar att vara väldigt kissnödig när man gör det, syns lättare då). Det var häftigt att se! Vi trodde vi var i 8+6 idag, men blev efter mätning av foster omdaterade till 8+0. Det såg tydligen ut som ett typiskt åttaveckorsfoster. Så vi går in i vecka 9 nu då... igen, haha! Nytt BF blev nu 25/2 2019. Antar att det mest exakta får man vid RUL? :) nu idag och imorgon ska vi berätta för våra föräldrar, syskon och mor/farföräldrar, spänt!
  • BellaKH
    Jojjans skrev 2018-07-16 19:34:04 följande:

Åå vad härligt!! Om det inte känns för tråkigt att bli tillbakaflyttade? Har du oregelbunden mens eller hur kunde det bli så många dagars skillnad?

Mjo, klart att det känns lite tråkigt. Men på det stora hela så spelar set kanske inte så stor roll.. mest segt att det blir ännu en extra ?kritisk? vecka, en mer än vad jag trodde. Jag hann ju bara få mens en gång efter pillerstopp, och då misstänkte jag faktiskt att den kommande ÄL var liiite senare. Så var kanske inte helt ute och cyklade. Slutade med p-piller 16/4 och fick mens 15/5. Så har inte så mycket att gå på, haha. Men barnmorskan var väldigt förtroendeingivande :) så det kändes bra. Ska ha henne när vi gör NIPT om tre veckor 7/8, i v 11+1. Hade hoppats på tidigare, men svårt i semestertider... väldigt ont om lediga tider. Sedan har jag inskrivning 16/8 och då kommer jag få en ?ny? barnmorska jag ska ha hela vägen sedan :)
  • BellaKH
    Jojjans skrev 2018-07-18 10:56:11 följande:

Har nu precis varit på ul jag med, och såg ett litet hjärta!! Det var typ det enda jag själv kunde urskilja, men blev försäkrad att allt såg bra ut. Vi blev också omdaterade från 8+5 till 8+2 vilket också ger oss beräknat datum 25/2!

Såå skönt och vilken lättnad att kunna börja glädja sig. Har svårt att ta ut glädje i förskott men nu börjar det lossna lite att vi faktiskt kommer få ett barn...

Åh, haha! Då är vi ju på exakt samma dag, idag är det 8+4 :) kul! 25/2 känns som ett bra datum ;)

Ja, jag håller med dig precis. Det blev mycket enklare att förstå vad det faktiskt är som kommer hända nu! Vi har berättat för våra familjer nu i veckan, det var roligt men utmattande, haha!
  • BellaKH

Går in i v 12 idag (11+0), och imorgon ska vi göra NIPT.. Känner mig lite nervös, är lite rädd att det inte ska ha växt som det ska.. eller att det inte kommer finnas några hjärtljud längre på UL. Så det är väl tur att det ändå ska göras ett UL imorgon. Någon mer som har eller ska göra NIPT? 

Sen hoppas jag snart att magen börjar kika fram :) Så att det verkligen känns på riktigt! Men det dröjer säkert några veckor till... När tror ni att bebismagen kommer titta fram hos er? Eller har den redan gjort det?

• BellaKH
    Corneliass skrev 2018-08-06 17:55:22 följande:

Var idag på mitt första ultraljud och allt såg helt normalt ut! Inte heller några tecken på Downs syndrom eller några andra avvikelser vad hon kunde se just då. Men man vet ju aldrig! Nästa ultraljud är om 3-4 veckor så då får vi reda på könet.

Det var så himla roligt att få se den lille igen och att allt såg normalt ut en så länge <3 

Corneliass skrev 2018-08-06 17:55:48 följande:
    Nej ingen riktigt bebismage vad jag vet.. Är bara svullen haha :)
    Vilken vecka är du i? :) Så skönt att allt såg bra ut! <3 
    Vi fick se vår lilla bebis i 8+0, så häftigt att se hjärtat som pickade på. Därför är jag så orolig nu att det inte ska finnas kvar på UL imorgon :( Vad är risken att det ska hända något sådant på 3 veckor? 

• BellaKH
    Corneliass skrev 2018-08-06 18:41:01 följande:

Jag är i vecka 13 :) 

Nä, risken är inte så stor! Jag tror absolut att du kan vara hellugn trots att jag VET att det är skitsvårt haha! Men ta det bara lugnt <3

Okej, då är du en vecka före mig :) gick in i vecka 12 idag. Ja, det är supersvårt att inte oroa sig, haha. Men det kommer väl vara oro resten av livet nu! Man får väl försöka lära sig att tygla det :) men ja, svårt!
  • BellaKH
    Emma9090 skrev 2018-08-06 19:54:32 följande:
    Är inne på samma tankar. Tänk om det inte finns något liv där inne? Vill så gärna höra hjärtslag nu. Men mitt första ultraljud är inte än på två veckor trots att jag är i vecka 11 nu. Så jobbigt att gå och vänta och oroa sig...försöker också tänka bort de där tankarna. För min och bebisens hälsa haha. Är så sjukt att jag ska bli mamma. Herregud vad häftigt att det ligger ett litet litet barn där inne i den svullna, svullna magen.
    Ja, visst är det häftigt att vi ska bli mammor! Tänk att du kommer få se din lilla bebis snart! Man skulle haft en egen ultraljudsmaskin hemma, haha! Nu ska jag alldeles snart bege mig till barnmorskan, lite nervöst :) 
    Corneliass skrev 2018-08-06 20:38:01 följande:
    Ja, och speciellt eftersom det är första barnet för mig så är ju allting så himla nytt. Jag vet liksom inte hur saker och ting ska vara eller hur saker ska kännas. Därför blir ju allting nytt som dyker upp läskigt.

Är det ditt första barn? :) 

Ja, precis! Det är samma för mig, första graviditeten och första barnet! Eftersom allt är så olika från person till person så är det ju dumt att jämföra, men det blir ju lätt att man gör det. En kollega är gravid, ett par tre veckor före mig, och hon har mått så fruktansvärt dåligt och varit sjukskriven osv. Själv känner jag knappt av att jag är gravid, vilket också i o f s är lite skrämmande. 

Vilka är era starkaste symptom just nu? :) 

• BellaKH
    Corneliass skrev 2018-08-07 11:55:19 följande:
    Ja jag mår jättebra för att vara gravid. Förutom att mitt humör kan vara åt helvete, tycker så fruktansvärt synd om min sambo.. Sen även att mina bröst ömmar något så förbaskat samt att jag mår illa om jag blir för hungrig. Annars mår jag jättebra! 
    Fick dock diagnosen "Hotande missfall" hos läkaren i Torsdags så ska ta det lugnt nu ett tag framöver så det försöker jag att göra :) 

Oj, vad innebär "hotande missfall"? Då får du verkligen se till att ta det lugnt och vila dig! 

Jag mår också bra! Brösten och bröstvårtorna har varit ömma sen start.. har fått gå upp en storlek i kupa, haha. Jag är ganska "kväljig" av mig i vanliga fall, men det har blivit ännu värre nu.. t ex vid tandborstning, när jag äter och både tanken på och lukten av viss mat. Har t ex svårt att fixa matlådor på morgonen. Men annars mår jag inte illa eller så :) så det är ju väldigt skönt! 

Svar på tråden BF Februari 2019