Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hur kommer vi framåt med vår treåring?

Instämmer med LFF, backa, fundera vad ni vill uppnå. Jag tror att "problemet" är att ni har en väldigt smart kille, som troligen vill mer än vad han klarar av.

Skippa pottträningen, släpp det helt. Nu är det snart sommar och så kan ni, om ni har möjlighet, låta honom vara utan blöjor på ett helt annat sätt vid tillfällen där det passar.
    När det gäller hans energiöverskott, ut, ut och åter ut. Ut i skog och mark så han får klättra i trä, undersöka det som finns där.

När han gör saker som han inte får, fundera varför han inte får, är det för att så ska vara, skippa det, är det så att ni är oroliga att han ska skada sig, då får ni hindra, låt honom annars fortsätta med det han håller på med eller styr upp så att han gör det på rätt ställe med rätt saker.

Välj striderna med omsorg. utnyttja detta med att han är smart, be honom komma på lösningar och låt honom bestämma över det som det fungerar att bestämma över

• sextiotalist
    Mini2015 skrev 2018-05-21 11:19:58 följande:
    Vi väljer verkligen våra strider och det märker han. Det är i de situationer som vi vill något annat än honom som bråken uppstår.

Han beter sig som värst när en av oss är ensam med honom. Han får mycket egentid med både pappa och mamma (jag har alltid hämtat tidigt på förskolan och sedan har det bara varit han och jag tills pappa har kommit hem och då har jag försökt leka med honom men när pappa kommer hem är jag helt slut efter allt bråkande, och pappa har egentid på helgerna med samma resultat).

Han bråkar i alla situationer under hela dagen. När vi ska äta frukost vill han inte äta frukost utan kastar maten på golvet och på bordet. När vi ska tvätta händerna efter frukost ska han inte tvätta händerna utan spruta vatten i hela badrummet. När vi hindrar honom får han ett utbrott. Han får istället hålla duschslangen vid de tillfällen han badar duschar och spruta vatten var han vill i duschen, men då blir det istället bråk när han ska sluta och gå upp. Efter att han ätit frukost och tvättat händerna går han loss på leksakerna, kastar, slår osv. Eller så vill han titta på TV/iPad och får utbrott när jag säger nej. Så här håller det på under resten av dagen. När de andra föräldrarna på förskolan/grannar säger nej till sina barn i samma ålder ute så lyssnar de oftast men vår son får istället utbrott och vrålar över hela området.

På BVC är han en ängel och helt normal så de tycker att det är konstigt att han inte slutat med blöja än då de tycker att han är mogen för det och förstår. Han verkar vara tidig för sin ålder med det mesta enligt dem. De säger bara att vi ska hänga i och inte ge oss utan vara bestämda och konsekventa. BUP känns inte aktuellt för hans del, han vet ju hut man ska bete sig, han hör det bara inte mot oss föräldrar.
    Åh, utan djupare kunskap, det låter som en oerhört smart liten kille som vill mer än vad han klara av och är frustrerad pga detta, men verkar ha svårt med förändringar.
    Men vad händer om ni låter honom ha sitt utbrott, han får bli tvärarg och rasa ut tills han blir trött.

Belöningssystem tror jag han är för smart för, men varför inte mål. Små mål, som känns som en lagom utmaning för honom.

Men föreberedelser att han vet vad som kommer att hända. Skaffa ett tidtagarur så sätter ni uret 10 minuter innan frukost, då får han en utmaning, hur lång tid tror han att tio minuter är, hinner han bygga klart det han vill, kan han hinna lägga ner de där röda leksakerna i backen innan 10 minuter har gått. Dvs han får möjlighet att utmana sig själv och han vet vad som väntar efteråt. 
  • sextiotalist
    Mini2015 skrev 2018-05-21 12:04:28 följande:
    Vi ska gå på föräldrautbildning i höst men jag skulle vilja ha lite konkreta tips innan dess.

Vi gör samma som ni gjort vid matbord osv. men nästa måltid/ dag är det samma sak igen. Nu har det gått ett år utan förbättring så det funkar uppenbarligen inte för oss.

Vi går ut i skogen, på tomten eller lekplatsen men han vägrar cykla och göra av med energi på annat än hyss. Han är lite sen grovmotoriskt (inte onormalt sen dock) och vill inte försöka med nya saker, mer än på föris. Hans pappa är likadan med att prova nya saker och ger upp efter ett försök så jag tror att det är genetiskt. Men försöke jag uppmuntra honom eller peppa/visa så får han ett utbrott.
    Lite OT; men föris är nog 100 ggr fulare än dagis, jag får associationer till något helt annat.
  • sextiotalist
    nirakanna2 skrev 2018-05-22 14:29:55 följande:

Detta låter kanske dömande, men är inte tänkt så. Tonen i TS är lite att barnet är utstuderad och gör en massa elände på flit, men jag tror inte att så små barn kan vara så utstuderade. Vi har haft mycket nytta av lågaffektivt bemötande och tänket "barn gör rätt om de kan". När det gäller 3-åringar generellt försöker jag tänka mycket känslor i liten kropp och när de inte kan härbärgera dem blir det kaos. Kan han vara en väldigt smart kille som behöver mer intellektuella utmaningar hemma? Är det strukturen på förskolan som hjäkper till? De använder kanske bildschema eller så finns en invand rutin typ frukost-toa/handtvätt-klä sig för utelek-gå ut etc som han saknar hemma? Sen ÄR vissa barn mer viljestarka än andra ..... ????

Jag ser framför mig en liten kille, smart, hög integritet och envis som synden. Känner igen lite i vår egen son, som var en solstråle och väldigt lätt i den offentliga miljön, men kunde få rejäla vansinnesutbrott hemma, men ofta gick de hantera genom att låta honom vara eller hindra genom att ge honom utmaningar. För oss hjälpte skogspromenader där han fick utlopp för sin kreativitet. Han var inte lika vild som ts son, utan det var "bara" utbrott som inte var fysiska.
  • sextiotalist
    Mini2015 skrev 2018-05-23 00:22:47 följande:

Idag hade vi tre bråk, först ett när jag skulle hämta på förskolan (han vägrade gå hem trots att alla andra 15-timmarsbarn gick), sedan ett när vi gick hem (han fick prova att gå själv hem för första gången och stack då ifrån mig gång på gång och var på väg rakt ut i gatan framför kommande bilar ett flertal gånger innan jag lyckades fånga in honom. Hans förskolekompisar i samma ålder går eller springer snällt på trottoaren och stannar när deras mammor säger till dem men inte min unge som hädanefter får fortsätta åka vagn, trots att han behöver röra på sig) och sedan ett hemma. Tillslut sa jag till honom att han fick gå upp på sitt rum och stanna där tills han blev glad och snäll igen. Efter ett tag ropade han på mig och vi kramades och pratade om vad som hade hänt och hur vi båda kände (precis som vi brukar göra efter bråk). Efter det var det lugnt resten av kvällen.

Det var väl inte så många bråk, men det var kanske en bra dag.
    Detta med att springa, vi hade tur, vi hade en bra väg hem och sambon, som hämtade sonen, hämtade honom i vagnen och då var det rally hem (förstår att det inte går med en nyfödd hemma). Vi hade sele på sonen och alltid vagn i stan eller där det var bilar, mycket för att han hatade att hålla handen. Men vi bodde rätt bra, så det var lite bilar så hemmavid kunde han springa fritt (som jag skrev förut, så var det mycket promenader i skog).
    Det jag inte gillade, var att du sa till honom att gå upp på sitt rum tills han blev glad och snäll igen. För mig är det inte alls rätt, att lära barnet att dra sig undan när man är på dåligt humör är inte fel, men jag hade nog sagt "nu är vi ifrån varandra, tills vi båda är på bättre humör, så slipper vi bråka"

Men jag gillar inte att barn ska vara snälla för att göra sina föräldrar nöjda
  • sextiotalist
    Mini2015 skrev 2018-05-23 10:47:34 följande:
    Har inte känt mig bekväm med sele, det känns så fel att koppla ett barn, men det får väl bli så då. Jag kommer dock skämmas ögonen ur mig.
    Jag såg det som en säkerhetsåtgärd, bättre med sele än ett överkört barn, inte heller såg jag det som särskild trevligt för vare sig barn, föräldrar eller omgivning, men diverse konflikter som kunde undvikas.
    Skämmas, det lade jag av med när jag fick barn Flört
  • sextiotalist
    Mini2015 skrev 2018-05-23 10:58:44 följande:
    Det var de stora bråken som jag valde att strida med, i övrigt gör han inte alls som man säger till honom men man kan ju inte bråka om allt. Men det betyder inte att det fungerar bra i övrigt.

Jag håller inte med dig, tycker absolut att barn ska lära sig att vara snälla mot andra, både föräldrar och kompisar och djur. Man slåss inte, man skriker inte och kastar inte saker. Däremot behöver man inte ha samma åsikter om allt men det är inte samma sak och det pratar vi om - hur han känner och vad han vill och hur jag känner och vad jag vill. Han förstår inte vad ?bättre humör? innebär, däremot vet han vad glad och ledsen och arg innebär så det är de termerna vi använder.
    Man ska vara juste och trevlig, men inte ta skit, snälla personer tar ofta alltför mycket skit.
    Att inte slåss, skrika och kasta saker har inget med snällhet att göra. Det har med att man lär sig att bete sig vettigt.

• sextiotalist
    Mini2015 skrev 2018-05-23 11:22:12 följande:
    Ja, men min son förstår inte vad ?bete sig vettigt? innebär heller, därför anpassar vi oss till hans nivå och använder termen ?snäll? just nu, precis som pedagogerna på förskolan.
    Man säger, inte slåss (men troligen når man inte fram till en 3-åring som jagat upp sig till max).
    Men vet du, är din kille så smart som jag misstänker, så förstår han mer än vad du anar.
    Vi har t.ex alltid använt vuxenspråk när vi pratat med vår son, oavsett ålder.
    Ordet snäll har varit bannlyst hos oss.
  • sextiotalist
    Poppy75 skrev 2018-05-23 12:08:40 följande:
    Att vara snäll är en oerhört fin egenskap. Det är inte detsamma som att vara mesig. Jag kan rekommendera "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn
    Det sägs så ja, men jag har inga positiva vibbar när det gäller att vara snäll. Så jag använder inte det ordet alls (ja, jag känner till boken)
    Jag fick arbeta många år för att sluta vara snäll (och jag var ändå inte en mes).
  • sextiotalist
    orättvist skrev 2018-05-23 12:44:06 följande:

Och jag menar inte att ni vuxna bråkar på barnet onödigt mycket, men att barnet måste hitta ett sätt att bryta den vana det blivit att ständigt försöka provocera er på olika sätt.

Ja, att bryta denna spiral tror jag är den springande punkten. Jag tror inte att den lilla killen protesterar bara för att han vill, utan det har nog blivit en dålig vana.
Svar på tråden Hur kommer vi framåt med vår treåring?