Mini2015 skrev 2018-05-21 11:19:58 följande:
Vi väljer verkligen våra strider och det märker han. Det är i de situationer som vi vill något annat än honom som bråken uppstår.
Han beter sig som värst när en av oss är ensam med honom. Han får mycket egentid med både pappa och mamma (jag har alltid hämtat tidigt på förskolan och sedan har det bara varit han och jag tills pappa har kommit hem och då har jag försökt leka med honom men när pappa kommer hem är jag helt slut efter allt bråkande, och pappa har egentid på helgerna med samma resultat).
Han bråkar i alla situationer under hela dagen. När vi ska äta frukost vill han inte äta frukost utan kastar maten på golvet och på bordet. När vi ska tvätta händerna efter frukost ska han inte tvätta händerna utan spruta vatten i hela badrummet. När vi hindrar honom får han ett utbrott. Han får istället hålla duschslangen vid de tillfällen han badar duschar och spruta vatten var han vill i duschen, men då blir det istället bråk när han ska sluta och gå upp. Efter att han ätit frukost och tvättat händerna går han loss på leksakerna, kastar, slår osv. Eller så vill han titta på TV/iPad och får utbrott när jag säger nej. Så här håller det på under resten av dagen. När de andra föräldrarna på förskolan/grannar säger nej till sina barn i samma ålder ute så lyssnar de oftast men vår son får istället utbrott och vrålar över hela området.
På BVC är han en ängel och helt normal så de tycker att det är konstigt att han inte slutat med blöja än då de tycker att han är mogen för det och förstår. Han verkar vara tidig för sin ålder med det mesta enligt dem. De säger bara att vi ska hänga i och inte ge oss utan vara bestämda och konsekventa. BUP känns inte aktuellt för hans del, han vet ju hut man ska bete sig, han hör det bara inte mot oss föräldrar.
Åh, utan djupare kunskap, det låter som en oerhört smart liten kille som vill mer än vad han klara av och är frustrerad pga detta, men verkar ha svårt med förändringar.
Men vad händer om ni låter honom ha sitt utbrott, han får bli tvärarg och rasa ut tills han blir trött.
Belöningssystem tror jag han är för smart för, men varför inte mål. Små mål, som känns som en lagom utmaning för honom.
Men föreberedelser att han vet vad som kommer att hända. Skaffa ett tidtagarur så sätter ni uret 10 minuter innan frukost, då får han en utmaning, hur lång tid tror han att tio minuter är, hinner han bygga klart det han vill, kan han hinna lägga ner de där röda leksakerna i backen innan 10 minuter har gått. Dvs han får möjlighet att utmana sig själv och han vet vad som väntar efteråt.