Ska 14 åringen klä sig hur hon vill?
jag och min 14 åringa dotter bråkar ofta om hennes stil. Hon sminkar sig gärna rätt mkt ( är inte lika duktig på att tvätta bort det ????) hon älskar korta shorts, tighta slitna jeans och magtröjor och så vill hon bara ha bh:ar med så där gigantiskt mkt push up i.
Jag försöker hitta en balans. Vill inte förbjuda utan har sagt att hon får sminka sig lagom och jag vill inte att hon går med magen bar till skolan.
Men det känns som hon ständigt tänjer på gränserna och bråk uppstår regelbundet.
I morse (skoldag) klädde hon sig i ett par jättekorta shorts och ett litet linne som precis täckte bh:n och inte gick helt ned till byxlinningen. Jag bad henne byta. Jag upprepade samma sak jag sagt hundra gånger innan att hemma får hon klä sig som hon vill men till skolan vill jag vara med och bestämma, det hela slutade i ett stort bråk. Hon är arg och ledsen på sitt rum, jag sa att hon kommer få ogiltig frånvaro i skolan (hon vägrade byta om) och sitter här nere och känner mig som en värdelös mamma????.
Läser ofta att man ska låta de bestämma själva, att det är så bra och förstående föräldrar gör, men jag kan inte acceptera att min fjortonåring ser ut som en lättklädd 18 årig tjej från en hip hop video - i skolan. Jag vill att hennes hjärna ska vara fylld av annat än kläder och smink och just nu känns det som det är det enda viktiga. Jag vill att hon ska vara den där smarta och klipska tjejen som jag vet finns där under någonstans.
????