Inlägg från: Paulina27 |Visa alla inlägg
  • Paulina27

Ni som fått känslor för någon annan, lämnade ni er partner eller stannade ni kvar?

Kommentera gärna också hur länge ni varit ett par och varför ni stannade/lämnade.

Är gräset grönare på andra sidan?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som fått känslor för någon annan, lämnade ni er partner eller stannade ni kvar?
  • Paulina27
    Elinlundberg skrev 2018-05-13 18:03:19 följande:

Vi har varit tillsammans 8 år. Är det fortfarande.

Jag träffade en kille samtidigt, men vår relation slutade pga den jag redan befann mig i. Detta är 3 år sen. Jag kan fortfarande tänka på honom!

Kan du ångra att du inte gjorde ett annat val? Att ditt liv kunde sett annorlunda ut? 
    Anonym (Lämnade) skrev 2018-05-14 18:40:31 följande:

Efter att ha blivit förälskad ett flertal gånger i andra lämnade jag min man efter 18 år tillsammans, men inte för någon av dessa förälskelser utan för att jag insåg att jag uppenbarligen saknade något viktigt.

Var det längesedan du lämnade din man? Ångrar du ditt beslut? Hur ser ditt liv ut idag?
  • Paulina27
    Anonym (Barndoms kärlek) skrev 2018-05-14 19:11:32 följande:

Jag lämnade. Efter nästan 14 år med bara honom för ögonen var känslor för någon annan det som slutgiltigt visade att det inte fanns något kvar av vår relation att hoppas på. Jag hade inget intresse av att ha en relation med den andre, han var inte på något sätt en person jag kunde se en framtid med.

Hur gamla var ni när ni träffades? Kan du i efterhand se när det egentligen gick utför så att säga? Hur ser ditt liv ut idag?
  • Paulina27
    Anonym (Förälskad då och då) skrev 2018-05-14 19:14:02 följande:

Jag blir förälskad lite då och då. Jag stannar kvar hos min man för honom älskar jag.

Jag berättar om det för honom varje gång. Vi tar det med ro. Jag har lätt för att falla för folk, och det går över när jag gått och varit kär en stund. 

När dessa förälskelser uppstår, har du fortfarande lika starka känslor för din man? För mig så svalnar det liksom av. Jag har en djup kärlek för min sambo men allt blir mer vardagligt och jag känner inget sug på samma sätt efter honom. 

Hur länge har ni varit ett par? Måste vara skönt att han kan acceptera det. Min sambo fick reda på det när det hände första gången, men han tog det väldigt hårt och då började jag förminska det hela istället och försökte få honom att tro att det var mycket mindre än vad det var. Han är lite svartsjuk av sig, kan bero på det.
  • Paulina27
    Pentra skrev 2018-05-14 20:48:51 följande:

Jag vill försöka att fortsätta behålla båda två, om jag kan... ... Med vänlig hälsning, Pentra

Måste vara spännande :)
  • Paulina27
    Anonym (Lämnade) skrev 2018-05-14 22:27:48 följande:
    Jag lever i en ny relation sedan några år, är kär och älskar den här nya mannen på ett helt annat sätt. Min ex man och jag träffades som väldigt unga. Jag tror jag stannade så länge med honom av massa skäl, praktiskt, fin vänskap, någon sorts kärlek och barnen. Men jag var inte lycklig, jag letade efter en djupare samhörighet som jag tycker jag har nu. Däremot vet jag inte om detta kommer hålla för evigt, men det spelar ingen roll, för nu har jag i alla fall upplevt det.
    Jag är glad över att du är lyckligare nu :) Hur gamla var du och din exman när ni träffades? Går det att beskriva på vilket sätt du inte var lycklig? Trodde du under den perioden att du var lycklig?

Jag önskar att jag också kunde vara så lugn med att det kanske inte kommer hålla för evigt. Men för mig så är det mitt första riktiga förhållande, träffades när jag var 20 år gammal. Vi har dock inte varit tillsammans särskilt länge, några år bara. Jag tvivlar väldigt mycket på om vi faktiskt är rätt för varandra, men samtidigt är jag rädd att jag tar allt för givet och att gräset faktiskt inte är grönare på andra sidan.
  • Paulina27
    Anonym (Annie) skrev 2018-05-15 09:32:46 följande:

Jag lämnade... Var inte otrogen eller liknande, men fick känslor för en annan man. Jag hade blivit lite småförälskad i andra ett par gånger innan men alltid ignorerat det och fortsätt i mitt förhållande. Den här sista gången så kände jag att nu fick det räcka. Inte rätt för min dåvarande.... så jag lämnade, blev en tid senare tillsammans med min förälskelse och upptäckte ett nytt liv där jag är helt tillfreds. Finns inte längre en tillstymmelse till att bli intresserad av någon annan för jag har hittat den bästa för mig :) Vi har gått genom mycket sen dess och stått fast genom stormarna.

Anonym (Annie) skrev 2018-05-15 09:48:10 följande:
    Det är svårt att ge andra råd för det som gäller för mig kanske inte gäller för dig. :) Men jag har något tänk som att om man måste fundera på om det är rätt... så är det förmodligen inte det. Jag vet nu hur det ska kännas och det är sååå stor skillnad. Vi träffades när jag var 20 typ och jag lämnade ca 9 år senare. Vi var inte gifta (men jag är det nu). Jag gick ofta och funderade på att göra slut men jag tänkte att jag egentligen inte hade nån anledning för vi hade det ju bra? Jag kunde sjukt nog ibland nästan hoppas att han skulle vara otrogen eller slå till mig någon gång så jag skulle ha en anledning att göra slut. Låter helt sjukt nu när jag skriver det haha.

Men mitt råd såhär från en Internetfrämling till en annan: du har bara ett liv. Ingen chans att göra om. Är du inte helt tillfreds så gör något åt det. Det går att bli lycklig med rätt person!! Och då kommer du önska att du hade träffat den personen tidigare :) Men du ska vara redo att vara ensam också! Tror inte man ska läggs alla förhoppningar på ens förälskelse... Jag hade tur och det visade sig vara mannen i mitt liv! Men de tidigare förälskelserna... hmm... not so much.
    Tack så mycket för dina fina råd :) Jag vet att det är väldigt svårt att ge andra råd på det här sättet, men tycker ändå att det är givande att få andras perspektiv också. Innan min första lilla förälskelse så kände jag som du, man vet när det är rätt. Har dejtat en hel del innan jag träffade min nuvarande, och efter att jag träffat honom så kunde jag inte förstå hur jag ens kunde ha dejtat dessa män, de var ju inget i jämförelse. 

Jag känner också att det egentligen inte finns någon direkt anledning till att göra slut. Han är en underbar man och han får mig att skratta, vi har samma värderingar, jag gillar hans släkt och han gillar min släkt. Men ändå så uppstår dessa förälskelser som får mig att tvivla. Är det bara jag som alltid kommer ha det problemet? (Din historia får mig att hoppas på att det inte behöver vara så). Tänker jag irrationellt bara för att jag nu är inne i en förälskelse?

Du har så rätt! Jag hade aldrig lämnat i hopp om att starta något nytt på en gång. Ska jag lämna så ska det vara för att jag kommit till insikt att förhållandet inte gör mig lycklig och att jag mår bättre ensam. 

• Paulina27
    Anonym (Lämnade) skrev 2018-05-15 09:54:09 följande:

Jag var 20 när vi träffades. Jag var absolut förälskad då men jag kände ganska snart att han nog inte var mannen i mitt liv, som jag skulle åldras med. Ändå skaffade vi barn och hade det ett rätt bra liv. Vi bråkade inte så mycket och hade kul tillsammans. Han var väldigt hängiven och stöttande, en mycket fin person.

Jag har haft fruktansvärt dåligt samvete över att jag stannade så länge som jag gjorde, mest för hans skull. Han förtjänade någon som älskade honom mer. Men även för min egen skull så klart. Känner mig skyldig. Samtidigt som barnen fick ha oss båda under småbarnsåren, det var väl ändå nåt bra. Och som sagt var ur vårt förhållande kom våra fantastiska barn.

Det som saknades var starka känslor och djupare förståelse. Jag led oerhört av det. Det var som en stor pusselbit i mitt liv saknades. Den har jag nu.

Känner på något sätt igen mig i hur du kände, trots att vi inte har barn. Jag saknar förståelse från honom, vi kommunicerar på så olika sätt att det har lett till väldigt onödiga diskussioner där vi ändå inte kommer fram till något vettigt.

Bortsett från det så är han en underbar man och jag känner mig på något sätt skyldig till att vi är i den situation vi är i nu. Jag älskar honom otroligt mycket, men det kanske inte alltid räcker till. Förälskelserna kanske är en indikation på att jag också saknar något?
  • Paulina27
    Anonym (frun) skrev 2018-05-15 10:00:49 följande:

Får då och då känslor för andra. Det är normalt med små förälskelser och betyder inte att ens äktenskap är dåligt eller bör kastas bort. Jag lämnade givetvis inte min make och känslorna för andra försvann. Gräset är inte grönare på andra sidan, bara annorlunda.

Hur långt in i ert förhållande började du få känslor för andra? Och när upphörde de?
  • Paulina27
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-05-15 10:43:26 följande:

Levde i ett förhållande sedan 14 år tillbaka som inte var sunt för fem öre, men hade kämpat i många år. En förälskelse fick mig att definitivt lämna det förhållandet. Blev ihop med den nya men gick isär efter något år. Kort efter det fann jag min nuvarande partner som jag Idag lever ihop och har fått barn med.

Ångrar inte att jag lämnade mitt första förhållande för någon annan, det var en spark i baken ut ur ett förhållande som pågått allt för länge. Däremot hade jag nog valt en annan man än han jag föll för. Men det är historia idag, jag och min första sambo har en del kontakt (dessutom är han släkt med min nuvarande så helt kan jag inte bryta med mitt ex).

På vilket sätt var det inte sunt?

Skönt att höra att allt löste sig i slutändan :) Utifrån vad jag hört så verkar det som att den där förälskelsen blir lite förskönad när man är i sitt förhållande, och i många fall bara en indikation på att något inte stämde. Att det är lite mindre viktigt vem man blir förälskad i, vilket sedan märks när man tar det steget. Verkar inte vara ett ovanligt fenomen iaf.

För mig blir det lite samma om vi skulle bryta upp. Vi skulle behöva ses på diverse släktsammankomster, så man blir ju inte helt fri från varandra om man säger så.
  • Paulina27
    Anonym (Barndoms kärlek) skrev 2018-05-15 10:55:33 följande:
    Vi blev tillsammans när jag var 18, han 17. Men hade känt varandra i över 10 år redan då. Det gick nog utför på riktigt när han började plugga och hade praktik utomlands, jag var kvar hemma och fick lösa allt praktiskt. Sen jobbade han borta varannan månad och var hemma varannan, då lade han mycket tid på att träffa vänner och "vila upp sig" helt ok när vi bodde smått och han fortfarande hade tid att umgås med mig. 10 år senare sov han i annat rum, hade pushat genom ett husköp och lade alla vaken tid hemma på sin bil. När han fick jobb i Sverige blev skevheten ganska tydlig. Han var inte mer intresserad av att vara med mig då heller.

Jag har träffat en mer likasinnad man som tycker om att umgås med mig, vill vara delaktig i mitt liv och som gärna tar ansvar hemma och inte tycker att den som tjänar mest pengar ska slippa göra hushållssysslor.

I efterhand inser jag ju att jag sen många år bara levde parallellt med honom, inte tillsammans med.
    Ja det låter lite som att ni "växte upp" ifrån varandra. Men det måste ändå varit skönt att båda kände samma sak. 

Vad roligt att höra att du funnit en mer passande partner! All lycka till er :)
  • Paulina27
    Anonym (Barndoms kärlek) skrev 2018-05-15 10:55:33 följande:
    Vi blev tillsammans när jag var 18, han 17. Men hade känt varandra i över 10 år redan då. Det gick nog utför på riktigt när han började plugga och hade praktik utomlands, jag var kvar hemma och fick lösa allt praktiskt. Sen jobbade han borta varannan månad och var hemma varannan, då lade han mycket tid på att träffa vänner och "vila upp sig" helt ok när vi bodde smått och han fortfarande hade tid att umgås med mig. 10 år senare sov han i annat rum, hade pushat genom ett husköp och lade alla vaken tid hemma på sin bil. När han fick jobb i Sverige blev skevheten ganska tydlig. Han var inte mer intresserad av att vara med mig då heller.

Jag har träffat en mer likasinnad man som tycker om att umgås med mig, vill vara delaktig i mitt liv och som gärna tar ansvar hemma och inte tycker att den som tjänar mest pengar ska slippa göra hushållssysslor.

I efterhand inser jag ju att jag sen många år bara levde parallellt med honom, inte tillsammans med.
    Ja det låter lite som att ni "växte upp" ifrån varandra. Men det måste ändå varit skönt att båda kände samma sak. 

Vad roligt att höra att du funnit en mer passande partner! All lycka till er :)
Svar på tråden Ni som fått känslor för någon annan, lämnade ni er partner eller stannade ni kvar?