• Tuil

Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop

Jag har tre tonårsbarn. De två yngsta är med på noterna att jag och min särbo vill flytta ihop. Mitt största barn vill inte. Hon tycker att hon inte känner honom tillräckligt och att det skulle kännas konstigt att bo med honom då. Vi har varit tillsammans ett år. Flytt skulle ske i nov i så fall. Hur mycket hänsyn måste jag ta till henne. Hon är myndig. Hon tycker inte jag respekterar hennes åsikter och sätter sig helt emot. Ska jag lyssna på henne eller göra som vi övriga vill?

• Svar på tråden Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop
  • Tuil

Som det är nu bestämmer hon helt över övriga familjen. De andra barnen ser inget problem, de slipper dela rum och det väger tungt. Alla får egna rum. Så det blir samtidigt tjafs mellan barnen och stora tjejen blir ensam i sina åsikter. Men visst, på ett sätt förstår jag ju henne. Jag vill ju respektera hennes åsikter. Är väldigt tacksam för era åsikter. Vi får ju såklart avvakta med att flytta. Frågan är ju bara hur länge.

• Tuil
    Anna1234 skrev 2018-05-11 07:58:06 följande:

Hoppas du skämtar! Menar du att du avsa dig möjligheten att fostra och vara nära din son för att han inte ville bo med en främling?

Om ungdomshemmet var jättebra för honom skulle jag gissa att ni hade rätt stora problem innan och att detta bara var toppen av ett isberg...

Nej nåt ungdomshem är inte aktuellt.
  • Tuil
    Anonym (Solveig) skrev 2018-05-11 08:37:12 följande:

Min mamma gjorde samma sak och mitt äldsta syskon och min mamma fick en helt annan relation efter det. Och jag kan ibland känna lite sorg över att vår mamma inte valde att lyssna på vad vi ville.

Men hon är myndig så bör det ju dröja max 1 år tills hon tar studenten och då är det bara att hon väljer att bo kvar eller skaffa eget och din partner kan flytta in. Varför så bråttom?

Jag vet inte om det är så bråttom. I nov har vi varit tillsammans i 1 1/2 år. Det skulle underlätta för oss att bo ihop helt enkelt. Men vi får avvakta lite helt enkelt.
  • Tuil
    Fjäril kär skrev 2018-05-11 09:18:06 följande:

Det borde rimligen ligga i hennes eget intresse att lära känna honom bättre och förändra situationen om hon nu har det som argument?

Annars står ni ju på samma plats i november lik förbannat.

Vilket givetvis borde vara din fasta ståndpunkt. Ni flyttar ihop och det är bestämt, resten är upp till henne att lösa fram tills dess.

Förstår du hur jag tänker?

Absolut! Tack för input!
  • Tuil
    GGN skrev 2018-05-12 18:15:24 följande:

Självklart kan du inte tvinga henne att bo ihop med honom! Att du ens tänker tanken, efter bara ett år dessutom.

Det är väl klart att man kan tänka tanken. Det skulle underlätta för oss först och främst. Hon är den enda som har eget rum där vi bor just nu. Hon sitter och har det gott där inne. Har inget att klaga på, medans de andra två tonåringarna måste dela rum. En kille och en tjej. Jag har min säng i vardagsrummet. Det är bara stora tjejen som är nöjd här. Jag tror att man lär känna varandra rätt snabbt när man väl bor ihop. Dessutom är det ett halvår kvar till eventuell flytt. Alla skulle få egna rum, det längtar mina andra barn efter. Ska jag då strunta i deras önskningar istället. Det är ju inte så lätt för en utomstående att komma nära tonåringar heller. De håller sig mycket för sig själva och bryter sig loss från föräldrar vilket är ett naturligt steg i utvecklingen. Det kan ju ta jättelång tid innan hon känner att det är okej just för att hon har det bra som det är. Ska jag sätta mitt liv på vänt? Hur länge då? Hon har inga planer på att flytta efter studenten och hon tänker plugga vidare på universitet. Jag vill ju att det ska bli bra för alla.
  • Tuil
    modsey skrev 2018-05-14 07:58:02 följande:

Eller så är mamnan oförmögen och för lat för att fixa upp sitt liv på egen hand utan man !

( sjäkvklart vet jag inte om det är så, lika lite som du kan veta huruvida ts dotter är en fisförnäm bortskämd fröken )

Jag är inte oförmögen att fixa upp mitt liv (som inte behöver fixas upp) jag vill bara bo i hop med min särbo för att det är ett naturligt steg när man har en relation. Min dotter är inte heller en fisförnäm och bortskämd fröken. Även om hon just i denna frågan fått nån slags vetorätt. Det är inte så lätt att som förälder vara alla till lags hela tiden.
  • Tuil
    Anonym (Nej) skrev 2018-05-14 08:25:05 följande:

Flytta inte ihop. Det är fult av dig att flytta in en okänd man i din dotters tonårsliv.

Ett år, och ni ska flytta ihop? Bli seriös för fan

Fast okänd är han ju inte.
  • Tuil
    Anonym (barnen först!) skrev 2018-05-14 16:51:39 följande:

Vad bekvämt att tänka att det är fel på barnet så att man kan se till sina behov utan dåligt samvete....

Det är inte fel på barnet! Var har du fått det ifrån?
Svar på tråden Tonårsbarn vill inte att vi flyttar ihop