Det är många som har larm på nätterna, helt enkelt för att ingen ska kunna göra inbrott då.
TS, jag förstår känslan att du vill ut när du får ångest. För många är det inte så lämpligt att gå ut mitt i natten och för en 14-åring är det aldrig bra att gå ut ensam i natten. Att inte låta dig gå ut på natten är inte elakt även om det känns så för dig, utan helt normalt och även ansvarsfullt. När jag är med mina föräldrar någonstans vill de inte att jag går ut ensam på natten heller i någon liten by och då är jag över 40 år. Många vuxna kvinnor som aldrig skulle göra det ensamma heller. Jag skulle definitivt inte låta en tonåring göra det. Att du inte får gå ut mitt i natten har alltså inte att göra med att du bor i familjehem att göra utan är något som är normalt i de allra flesta hem.
Får du någon hjälp med din ångest av psykolog eller kurator? Om inte, har du berättat för någon om den? Det är första steget till att få hjälp.
Vet du vad det är som gör att det lättar om du kommer ut? Om det är rörelsen kanske du kan sätta på en låt (med hörlurar för att inte väcka andra) och dansa eller bara röra dig rytmiskt till den?
Hoppas du får hjälp med din ångest och snart får börja må bättre!