Inlägg från: Anonym (Alice) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alice)

tillåtet att larma dörr?

Självklart kan dom låsa sin dörr. Du borde ju såklart också få veta hur man larmar/larmar av. Men är du 14-15 är det kanske inte det bästa att gå ut mitt i natten. Skulle det hjälpa att bara öppna ett fönster och få in lite frisk luft istället? Har du pratat med din fosterfamilj (eller någon annan vuxen) om att du har ångest?

• Anonym (Alice)
    Anonym (s) skrev 2018-05-19 00:06:03 följande:

öh det är inte ett val om man blir straffad om man gör det man vill. ingen normal familj har larm när nån går ut genom dörren och det här kommer jag säga till socsekreteraren nästa gång och jag hoppas hon förstår bättre än ni. om man är familjehem måste man förstå och det går inte att ha samma regler för alla som dom har. förutom för sitt eget barn som gör exakt hur han vill 99% av tiden....

Att deras egen son har mer frihet beror nog på att han sköter sig och att de vet att de kan lita på honom. Du har ju brutit mot flera av deras regler och de har ju ett ansvar över dig.

Flera "vanliga familjer" har larmade dörrar.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (e) skrev 2018-05-19 11:43:51 följande:

Fast på natten måste det ju vara okej att begränsa ett barns rörelsefrihet, om det krävs ett larm så gör det ju.

Och nu är det väl ytterdörren som är larmad, och inte t.ex. ts sovrumsdörr?
  • Anonym (Alice)

Ni som diskuterar familjehem generellt, skulle inte ni kunna ta den diskussionen i en annan tråd, så att ts tråd inte fylls upp av sånt som faktiskt inte är relevant till just den här tråden?

• Anonym (Alice)
    Fiona M skrev 2018-05-20 12:18:09 följande:

Alla 14-åringens trådar brukar dö ut efter att ngn som (....) kommit in.

Då kan man ju tycka att folk kan sluta att nappa på betet snart...
  • Anonym (Alice)
    Anonym (s) skrev 2018-06-05 00:17:21 följande:

Nej jag får fortfarande inte gå ut efter 22 och det var som jag skrev det enda som hjälpte mig för stunden om jag inte räknar med negativa sätt att få bort ångest på. 

Har du kunnat prata med någon vuxen om din ångest? Kanske någon på skolan eller via soc?

Har du testat andra saker för att få bort ångesten istället för att gå ut? Kanske öppna ett fönster för aatt få in frisk luft är bättre än inget?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (X) skrev 2018-06-05 15:13:07 följande:

Sen när hjälpte ett öppet fönster mot ångest? Jag har aldrig hört det, trots utbildningarna jag gått. (Motion, andning, känselsensationer som is, ja. Frisk luft... nej.)

Jag tycker det är att förminska Ts mående att ge "råd" om nåt man inte är ett smack insatt i.

Herregud skärp dig. Jag gav inte ens råd. Jag ställde några frågor. Sen är det väl ändå högst individuellt vad som hjälper mot ångest?
Svar på tråden tillåtet att larma dörr?