tillåtet att larma dörr?
Det är väl ändå bättre att varva ner på kvällen än att börja göra knäböj och armhävningar...
Det är väl ändå bättre att varva ner på kvällen än att börja göra knäböj och armhävningar...
Finns ingen som går ut på en promenad 01 på natten. Läs en bok.
Du är ett barn... barn går inte ut på promenader mitt i natten! Så enkelt är det.
Nej spelar ingen roll vart du bor, är inte för att det skulle vara farligt men för att ett barn behöver sin sömn för att orka skola med mera.
Ja ock? Att gå på promenader och sätta det som system varje kväll är inte en lösning mot sömnproblem. Gå promenad INNAN det är dags att sova och dörren låses. På natten bör man varva ner och då är det bättre med en bok än en promenad.
Tala för dig själv.
Fast en 14-åring ska ju inte göra det helt själv, det kan jag hålla med om...
socialsekreteraren bestämmer inte hurvida familjehemmet ska ha larm på dörren eller inte. Ledsen att göra dig besviken...
Nä, det är inte ok att sätta larm på dörrar (eller fönster) för att begränsa din rörelsefrihet om det inte gjorts en individuell prövning om behovet och samtycke har inhämtats från dig, socialtjänst och dina föräldrar.
Saken finns rättsligt prövat i ett ärende som gäller ett hvb hem och det är ingen skillnad mot att vårdas i ett familjehem utan principen är densamma.
Däremot finns det inget som hindrar att det finns regler kring dig som förbjuder att du går ut på nätterna utifrån att familjehemmet måste kunna upprätthålla din säkerhet och målen i vården ska kunna uppnås. Titta i din vård och genomförandeplan vad som står där.
Som placerad så har du alltid rätt att prata med IVO om det är något du tycker är fel i hur du behandlas och få det granskat.
Kontkatuppgifter hittar du här
www.ivo.se/for-privatpersoner/for-placerade-barn-och-unga/beratta-om-missforhallanden/
Och nu är det väl ytterdörren som är larmad, och inte t.ex. ts sovrumsdörr?
Förstår att du har ångest om du bor i familjehem. Jag hoppas du får flytta hem till din familj snart. </3
Bevisligen? Det är snarare ett bevis på socialtjänsten utövat maktmissbruk, barn ska INTE vara placerade under flera år. om det öht är nödvändigt från början ska föräldrarna få hjälp så att barnen kan flytta hem snarast. Finns många studier på att barn i familjehem inte mår bra och inte klarar sig bra senare i livet.
Jag är inte ensam om mina erfarenheter, därav är det många som försöker få omvärlden att reagera. Socialen hjälper INTE föräldrarna eller barnen. Barnen blir spelpjäser och borde många gånger aldrig ha blivit omhändertagna från första början. Det är många som kan vittna om det.
Ville endast önska Ts att få komma hem till sin familj. Inte börja argumentera mot människor som inte vill se sanningen.
Är det ytterdörren som är larmad TS?
NEJ NEJ inte okej att låsa in tonåringar.