• Ms H

Kan förvaltare stoppa mej att gifta mej och flytta till ett annat land

mastress skrev 2018-05-02 22:59:37 följande:

Äktenskapsförord bör man ha i  ett äktenskap, ovasett om ena parten har förvaltare eller inte.

Om jag skulle vara omyndigförklarar skulle jag inte fått röstat, att omyndigförklara en person avskaffades 1 januari 1989 och ersattes av förvaltarskap. God man är inte samma sak som förvaltare, det skiljer sej vad en god man får göra och vad en förvaltare får göra. Jag har ingen juridisk utbildning, men har ändå läst en del om juridik för att kunna hålla något sånär koll vad lagarna säger om olika saker, och för att kunna hitta luckor i lagarna, när myndigheter, bryter mot lagar, som socialtjänsten ofta gör. Jag har inget med socialtjänsten att göra.

Jag skaffade självmant förvaltare på grund av jag har haft skulder, som jag inte längre har. Jag har inga tankar på att dra på mej skulder igen, man mår inte bra av det. Dom jag känner som ha skulder rekomderar jag ordna skuldsanering eller skaffa förvaltare.

Att man har/haft skulder är inte en tillräcklig anledning till att få förvaltare.
Svar på tråden Kan förvaltare stoppa mej att gifta mej och flytta till ett annat land