• Anonym (Otur)

HJÄLP! Skaffa mobilabonnemang till bekant, pengarproblem, vem ska betala?

Min sambo skaffade mobilabonnemang åt en bekant vi kan kalla Nina som inte kunde ha abonnemang, jag tror pga kronofogden.

Då vi känt henne länge och litar på henne så gick vi med på det.

Men redan efter 2 månader började strulet, hon skulle betala med hennes autogiro men när betalningen skulle dras hade hon inga pengar, så det kom fakturor på det och även inkasso kom ibland. Hon betalade i alla fall allt utan att klaga, så det var bra.

Men efter alla förseningar blev min sambo att blanda ihop vad som betalats och inte, när hon trodde allt var betalt så damp det ner ett nytt inkassokrav att det inte betalats för 3 månader sen.

Då menar Nina att hon inte ska betala den då VI inte sett att den skulle betalas och sagt att allt var betalt.

Då menar jag:
    1) Vi lät henne ta abonnemang och förväntade oss att vi inte skulle behöva krångla varje månad.
    2) Det är hon som inte följt vårat "avtal" och betalat med autogiro.
    3) Den fakturan ingick ändå i abonnemanget och ska betalas, förutom att det nu kom med förseningsavgifter.

4) Varför ska min sambo ens betala för något som hon inte bett om att ha utan endast gett till henne för att de är vänner.

Vad tycker ni, vem ska betala?

• Svar på tråden HJÄLP! Skaffa mobilabonnemang till bekant, pengarproblem, vem ska betala?
  • Anonym (sambon)

Ok. Så här: Man kan ju dela på det: den faktiska fakturan skall Nina betala. Förseningsavgifterna, pga din sambos kludd, kan sambon betala. 

• Anonym (Tindra)

Förstår ju att Nina inte har så mycket pengar...

Gör som så att ni betalar straffavgiften och hon betalar månadsavgiften, för den skulle hon betalat ändå...

Går det avsluta abonemanget nu?

• Anonym (Otur)
    Anonym (sambon) skrev 2018-04-27 12:53:35 följande:

Ok. Så här: Man kan ju dela på det: den faktiska fakturan skall Nina betala. Förseningsavgifterna, pga din sambos kludd, kan sambon betala. 

Har funderar på det även om jag tycker det är fel..
  • Anonym (Otur)
    Anonym (Tindra) skrev 2018-04-27 12:56:00 följande:

Förstår ju att Nina inte har så mycket pengar...

Gör som så att ni betalar straffavgiften och hon betalar månadsavgiften, för den skulle hon betalat ändå...

Går det avsluta abonemanget nu?

Anonym (MS) skrev 2018-04-27 12:52:51 följande:
    Spelar ingen roll i mitt tycke, om inte vännen slarvat med betalningen från början hade det inte vart något problem. Därtill hade vännen kunnat ringa företaget för att se att allt var betalt som det skulle. Vet man med sig att man inte kommer själv få hem fakturorna så är man extra noga med att de dels blir betalade och att kolla upp själv om det strular. Vännen borde vara tacksam för att din sambo ens tog på sig att stå på abonnemanget, jäkligt fult att då bete sig som hon gör nu. Men, ni kan som sagt inte tvinga henne till att betala även fast hon borde. 

Viktigare är att se vad som kan göras nu. Ring företaget och se om det går att säga upp abonnemanget eller byta in det på något sätt. Ibland är företag villiga att göra det. Om det inte fungerar, avaktivera vännens nuvarande simkort och få hem ett nytt, kanske sambon eller du kan använda sig av det om era egna abonnemang går att säga upp eller frysa. Vissa abonnemang går också att överföra på en annan person, så om ingen av er kan använda er av det kanske ni kan se om det går och höra runt om det är någon i er närhet som är intresserad av att ta över det (alltså legitimt ta över det, inte som din sambos och vännens nuvarande arrangemang).
    Ska kolla upp hur man kan göra, men min sambo verkar fortfarande tycka att det är ok att hon har abonnemanget, nu har min sambo betalat och Nina säger hon ska betala det senare...

• Anonym (MS)
    Anonym (Otur) skrev 2018-04-27 13:00:52 följande:
    Spelar ingen roll i mitt tycke, om inte vännen slarvat med betalningen från början hade det inte vart något problem. Därtill hade vännen kunnat ringa företaget för att se att allt var betalt som det skulle. Vet man med sig att man inte kommer själv få hem fakturorna så är man extra noga med att de dels blir betalade och att kolla upp själv om det strular. Vännen borde vara tacksam för att din sambo ens tog på sig att stå på abonnemanget, jäkligt fult att då bete sig som hon gör nu. Men, ni kan som sagt inte tvinga henne till att betala även fast hon borde. 

Viktigare är att se vad som kan göras nu. Ring företaget och se om det går att säga upp abonnemanget eller byta in det på något sätt. Ibland är företag villiga att göra det. Om det inte fungerar, avaktivera vännens nuvarande simkort och få hem ett nytt, kanske sambon eller du kan använda sig av det om era egna abonnemang går att säga upp eller frysa. Vissa abonnemang går också att överföra på en annan person, så om ingen av er kan använda er av det kanske ni kan se om det går och höra runt om det är någon i er närhet som är intresserad av att ta över det (alltså legitimt ta över det, inte som din sambos och vännens nuvarande arrangemang).
    Ska kolla upp hur man kan göra, men min sambo verkar fortfarande tycka att det är ok att hon har abonnemanget, nu har min sambo betalat och Nina säger hon ska betala det senare...

Ja, det kan ju bara din sambo välja. Personligen skulle jag väl kanske gett vännen en chans till, men struntar hon i betalning igen och jag fick hem fler inkassobrev så skulle jag göra som jag beskrev i förra inlägget. 
  • Anonym (Otur)
    Anonym (MS) skrev 2018-04-27 13:08:48 följande:
    Ja, det kan ju bara din sambo välja. Personligen skulle jag väl kanske gett vännen en chans till, men struntar hon i betalning igen och jag fick hem fler inkassobrev så skulle jag göra som jag beskrev i förra inlägget. 
    Precis, ska hon ha abonnemanget så ska vi inte behöva krångla, tyvärr är min sambo lika konflikträdd som jag..
  • zdudmwml

Men om din sambo får inkasso så har inte hon betalat i tid. Väntar hon med att betala tills hon får pengar från Nina?
    Det låter märkligt, men men.

Moraliskt tycker jag att din sambo ska stå för sina misstag. När hon tjorvat till det  betalar hon inkasso.
    När det blir inkasso för att sambon väntar med betalning från Nina, betalar självklart Nina.

Ja tror som så många andra, att ni lärt er läxan.
    Hoppas det ordnar sig nu och utan att det blir än mer strul.

• punktslash
    Anonym (Otur) skrev 2018-04-27 12:51:17 följande:
    Att säga upp abonnemanget nu kostar kanske ca 9000 kr så inget vi vill göra direkt..
    9000 kr!?!

Det finns telefoner för ett par hundra på Ica Maxi, Clas Olson etc, och sedan ett kontantkort på det. Perfekt för folk med pengaproblem.
  • Anonym (XYZ)
    Viktigare är att se vad som kan göras nu. Ring företaget och se om det går att säga upp abonnemanget eller byta in det på något sätt. 
    Uppenbart inkluderar abonnemanget en dyr telefon på avbetalning.
  • Anonym (MS)
    Anonym (XYZ) skrev 2018-04-27 13:18:29 följande:
    Uppenbart inkluderar abonnemanget en dyr telefon på avbetalning.
    Inte nödvändigtvis, beror på vad abonnemanget innefattar och hur lång bindningstid det är. Säg att det är en bindningstid på 24 månader, abonnemanget skulle då ligga omkring 375:- i månaden (om det är hela avgiften företaget kräver ut). 

Men skulle det vara en telefon med så begär man väl tillbaka den också bara från vännen.
  • Anonym (Hahahaha)

Fast går man med på att skaffa ett abonnemang till någon som inte kan hålla i pengar eller klarar av sin ekonomi får man faktiskt skylla sig själv enligt mig. Jävligt korkat av er. Nästan så man skrattar.

Svar på tråden HJÄLP! Skaffa mobilabonnemang till bekant, pengarproblem, vem ska betala?